Wat is beter? Bulk drinken of de hele dag door slokjes water?


Voldoende vocht is belangrijk!

Het is zomer! Des te meer reden om er voor te zorgen dat je voldoende drinkt. Waarom wordt er toch altijd zo’n nadruk gelegd op voldoende drinken?  En hoe breng je het in de praktijk? En wat is nu precies bulk drinken? De twee belangrijkste voedingsstoffen voor het lichaam zijn zuurstof en water. Deze twee bronnen zijn nodig voor de verwerking van voeding in je lichaam. Het is zelfs zo dat we zonder zuurstof en vocht niet kunnen overleven. Water wordt gebruikt als bouwstof, transportmiddel van o.a. vitamines en oplosmiddel.  Dat is niet alles, want het is ook van belang voor de temperatuurregeling en het goed laten verlopen van stofwisselingsprocessen.

We verliezen dagelijks vocht via urine, uitademing, verdamping via de huid en uitscheiding van de ontlasting. Om er voor te zorgen dat we niet uitdrogen en we goed kunnen blijven functioneren moeten we onze vochtbehoefte dagelijks aanvullen.

De trend: Bulk drinken

Dat we voldoende vocht binnen moeten krijgen is wel duidelijk. Maar hoe ga je dat in de praktijk brengen? Moeten we altijd een flesje water bij de hand hebben, zodat we de hele dag door kleine beetjes kunnen drinken? Of kunnen we beter op vaste tijdstippen van de dag een glas drinken pakken? En misschien is het wel veel beter om tijdens de maaltijd  veel te drinken…

Heel lang geleden, toen er nog geen stromend water was, was het niet mogelijk om  heel de dag door te drinken.  We moesten soms uren lopen voordat we water tegen kwamen. Denk ook  eens hoe het er in de natuur aan toe gaat. Heb je wel eens een dier gezien dat iedere 5 minuten wat te drinken neemt? Ik niet. Dieren drinken totdat ze verzadigd zijn en zo zouden wij het ook moeten doen. We kunnen beter een grotere hoeveelheid in één keer drinken, met andere woorden: Bulk drinken.

Wat is beter? Bulk drinken of de hele dag door slokjes water?

Start met Bulk drinken doe je zo

Als je aan de slag gaat met Bulk drinken dan neem je ineens een grotere hoeveelheid vocht tot je. Op deze manier kan je weer een tijdje vooruit. Maar hoe breng je dit in de praktijk?

  1. Start je dag met 2 grote glazen water en zorg dat je dagelijks 8 glazen vocht binnenkrijgt
  2. Luister naar je lichaam. Dorst krijgen is de beste indicator om de vochthuishouding aan te vullen. Drink als je dorst hebt en verwar een hongergevoel niet met het dorstgevoel.
  3. Drink een grote hoeveelheid in één keer. Kleine hoeveelheden drinken over de dag kost het lichaam veel energie.
  4. Drink vooral tussen de maaltijden door en niet te veel tijdens een maaltijd. Veel drinken tijdens een maaltijd remt de spijsvertering. Het lichaam haalt niet alle voedingsstoffen uit je eten en dat is jammer
  5. Water is de beste keuze om in jouw vochtbehoefte te voorzien. Alle overige dranken bevatten stoffen die vaak een overbodige invloed hebben op je lichaam

Meer informatie over de functie van vocht en het gebit vindt je in het boek Eet je mond gezond!

Health is wealth!

Liefs Yvonne

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

2 reacties

  • Joseph zegt:

    Mijn dochters hebben me de wondere wereld van fruitwatertjes laten zien & met deze hitte gaan er heel wat grote glazen in. Dan doe ik het onbewust toch goed, het bulk drinken.

  • Yvonne zegt:

    Ja zeker Joseph. En zeker met fruitwater is het niet verstandig om iedere keer kleine beetjes te nemen. Houd maximaal 5-7 eet en drinkmomenten per dag aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *