Interview met Albert Sonnevelt: de expert op het gebied van burn-out


Burn inn: burn out de wereld uit!

Burn-out de wereld uit, dat is de missie van het burn-out behandelprogramma wat psycholoog, ervaringsdeskundige en ondernemer Albert Sonnevelt in samenwerking met Schouten & Nelissen ontwikkelde. Dit burn-out behandelprogramma, genaamd Burn inn, inclusief wetenschappelijke onderbouwing en een multidisciplinaire diagnose wordt deze week, in de Week Van De Werkstress geïntroduceerd. Hiermee staat Burn-inn voor de beste behandeling bij een burn-out. Zo wordt de diagnose veelal met een relatief eenvoudig onderzoek gedaan. Om tot een betrouwbare diagnose te komen, verricht Burn inn maandelijkse wetenschappelijke gevalideerde metingen. Op deze manier is er continue inzicht waar de deelnemer staat in zijn of haar herstelproces. En the best of all: op basis van deze gegeven wordt een behandeling op maat gecreëerd. Met aanvullend een multidisciplinaire diagnose en wetenschappelijke onderbouwing gaat Burn inn voor de permanente aanpak: burn-out de wereld uit!

Iedereen piekert wel eens. Maar niet over alles. Iedereen slaapt wel eens slecht. Maar niet weken achter elkaar.

Interview met Albert Sonnevelt: de expert op het gebied van burn-out

Nu wil het geval dat ik mijn carrière als blogger ooit oppikte tijdens mijn opleiding tot Natuurvoedingsadviseur. Later volgde ik ook een opleiding Medische Basiskennis. En je raadt het al: beide opleidingen volgde ik via het opleidingsinstituut van Albert Sonnevelt. Al zijn boeken hebben inmiddels een plekje in mijn boekenkast en de lancering van het burn-out behandelprogramma is natuurlijk een uitgelezen kans om hem eens te vragen naar zijn visie op burn-out. In dit artikel lees je dus alles over de symptomen van een burn-out, maar vind je ook praktische tips en inspirerende woorden van Albert. Enjoy!

burn-out

Wat is een burn-out eigenlijk? Want opgebrand of ‘oververmoeid’ zijn we toch allemaal weleens?

Een burn-out is echt een chronische vermoeidheid waarbij je compleet uitgeput bent. Opgebrand is eigenlijk het Nederlandse woord voor burn-out. Het verschil met ‘oververmoeid’ is dat je chronisch moe bent, niet meer uit je bed kunt komen, overal tegen op ziet, zowel mentaal als fysiek. Ook je immuunsysteem is verzwakt waardoor je veel kwetsbaarder bent voor ontstekingen. Een verzwakt immuunsysteem kun  je onder andere zien aan je cortisol niveau en een cortisol meting is een van de vele aspecten die we bij Burn inn gaan meten.

Wat zijn de signalen van een burn out? Waar kan ik een burn out aan herkennen?

Niet iedereen krijgt dezelfde signalen maar het is belangrijk om de volgende signalen serieus te nemen en een andere koers in te slaan.

  • Je hebt weinig energie en ’s avonds heb je geen puf om te sporten of mensen te ontmoeten
  • Je voelt je continu gespannen, angstig, nerveus, opgejaagd
  • Je motivatie en betrokkenheid bij het werk is ver te zoeken. Je stelt veel uit en kunt je niet goed concentreren
  • Je hebt een kort lontje
  • Je gaat contact met mensen uit de weg
  • Je slaapt slecht, minder dan 8 uur per dag
  • Je bent altijd gehaast en komt voortdurend tijd tekort
  • Je piekert veel
  • Je hebt lichamelijke klachten, zoals bijvoorbeeld last van je maag, hoofdpijn of een stijve nek.
  • Je neigt naar verslavingen; meer koffie drinken of snoepen. Meer alcohol, roken of urenlang tv-kijken.
  • Je bent minder productief en efficiënt dan voorheen, ook al maak je veel uren.
  • Je neemt weinig rustmomenten.
  • Je beweegt te weinig omdat je daar de tijd niet voor neemt

Wat is het verschil tussen burn out en overspannen zijn? Ik heb het idee dat deze 2 nogal eens door elkaar gebruikt worden.

Dat klopt! Stress is op zich prima, want dat heb je nodig om een prestatie te leveren. Maar wanneer dat te lang duurt, als je te lang iedere dag opnieuw stress hebt en  je lichaam opjaagt, dan kun je op den duur overspannen zijn en ben je wel tijdelijk uit de roulatie. Maar dat uitgeputte immuunsysteem, dat opgevreten cortisol, dat is bij overspannenheid niet het geval maar bij een burn-out wel. Bij een burn-out ben je er dus ‘erger’ aan toe dan wanneer je overspannen bent. De volgorde is dus stress, overspannen, burn-out.

Heb je een aantal praktische tips voor mensen die as we speak met een burn out te maken hebben?

  1. Herken: herken dat er een relatie is tussen symptomen en het gedrag dat je vertoont.
  2. Erken: het is belangrijk dat je erkent dat je een grens bereikt hebt; ga niet nog een keer proberen te spartelen en op wilskracht door te gaan. Die wilskracht is uitgeput, dus stop direct en ga uit die ratrace.
  3. Neem er verantwoordelijkheid voor: stop met iedereen de schuld te geven: de klachten zijn het resultaat van de keuzes die je zelf hebt gemaakt.
  4. Vraag hulp: als je het zelf had gekund, had je al lang een oplossing bedacht.

Ik geloof heel sterk dat een combinatie van gezonde voeding, voldoende bewegen, lief zijn voor jezelf en fijne relaties hebben meewerkt aan een vitaal en gelukkig leven. Hoe kijk jij hiernaar? Vind je een van deze dingen belangrijker? Of onderschatten veel mensen een bepaald aspect?

In mijn boek De Levenscode is mijn pyramide niet voor niets een pyramide vorm. Voeding vind ik belangrijk maar voor mij heeft het absoluut geen zin om alleen maar braaf op een wortel te knagen en een groene smoothie naar binnen te slurpen. Natuurlijk helpt het, ik doe het ook, maar het allerbelangrijkste is de onderste laag van die pyramide en dan gaat het over vitaliteit, passie, het verlangen…het leven ‘pakken’… dat is voor mij vitaliteit.

Wat is jouw passie? Oftewel: waar gaat jouw hart sneller van kloppen?

Ik ben super gepassioneerd over raken en geraakt worden. daar zit voor mij de mogelijkheid om te groeien en te leven. Ik hou ontzettend van inspireren, omdat het mezelf ook blij maakt. Ik kan het leven zo voelen wanneer ik inspireer…. De vorm maakt me niet uit, dat kan in mijn boeken, voor een zaal, via een webinar of bij een 1 op 1 coaching….ik wil het leven zo proeven en daarin daag ik mezelf en het leven voortdurend uit om steeds op de grens van de comfortzone te zijn. Ik vraag vaak te veel van mezelf en dan hoop ik dat ik ergens weer terug veer. Soms lukt dat wel en soms ook niet, maar raken en geraakt worden daar klopt mijn hard sneller van.

“Als je iets wilt leren en veranderen, moet je bereid zijn iets uit je bestaande leven los te laten. Als je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg”. Kun je deze uitspraak eens wat verder uitdiepen?

Het leven is groei. De enige constante is dat alles verandert. Verandering vraagt voortdurend loslaten, en dat vinden we spannend. We hebben de angst om controle te verliezen, de angst om niet geliefd te zijn. We creëren voortdurend illusies dat iets ons gelukkig gaat maken; de staatsloterij, die partner, die baan, dat huis etc. En zodra je een beeld vastlegt in de materie, dan weet je dat je het vroeg of laat gaat kwijtraken. En dat kunnen we maar niet accepteren dat dat zo is. Hoe meer je je realiseert dat dat je niet gelukkig maakt hoe meer je realiseert dat het juist gaat over dankbaarheid, acceptatie, vertrouwen… dat het leven echt voor jou zorgt en dat je je er vooral niet mee moet bemoeien. Dan durf je ook los te laten en wordt je gedragen. Maar zodra je het leven niet vertrouwt en denkt ‘ik wil er wel zelf invloed op gaan uitoefenen’ … hoe kun je nou met je beperkte stukje bewustzijn denken en overzien wat voor jou de bedoeling is? Daar kom je alleen maar al levend achter en dat is iedere dag en ieder moment opnieuw zeggen “ok, ik stap nu in waar mijn verlangen ligt”. En dat is wat je te doen hebt.

Do what you love most!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *