10 gouden tips om je kind gezonder te laten eten


10 gouden tips om je kind gezonder te laten eten

Gezond eten is natuurlijk voor iedereen belangrijk. Maar vooral voor kinderen die volop in de groei zijn is het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat zij voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Nu is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan! Niet elk kind is even dol op groente en fruit en dat maakt het soms best lastig en vaak niet even gezellig aan de eettafel. Daarom hierbij 10 gouden tips om je kind toch gezond(er) te laten eten.

10 gouden tips om je kind gezonder te laten eten

1. Maak het bespreekbaar

Leg aan je kind uit waarom het belangrijk is dat het gezond eet en wat er dan gebeurd. Kinderen vinden het prachtig om te horen dat als ze de vanavond de broccoli goed eten dat ze dan morgen met gym zeker nog harder kunnen hollen! Dit Popeye-effect doet het ook anno 2015 nog steeds goed.

2. Neem je kind mee naar de winkel

Kinderen zijn enorm leergierig en vinden het heel leuk om te horen over de verschillende soorten fruit en groenten. Ook is het natuurlijk leuk om samen de maaltijd samen te stellen. Op die manier betrek je je kind er echt bij.

3. Creëer een mini chef kok

Door je kind te laten helpen met koken krijgen ze plezier erin om met eten bezig te zijn en is het niet zo’n verrassing zodra het eten op tafel komt.

4. Geef zelf het goede voorbeeld

Als je zelf geen groente aan tafel eet, klaagt dat het niet lekker is dan  neemt je kind dit klakkeloos over. Lekker overdrijven werkt hartstikke goed! Vertel hoe enorm lekker het is. Dan trigger je de interesse van je kind en is het sneller geneigd om te gaan eten.

5. Verstop de groente

Als je kind al schrikt bij het zien van de groente en van “stukjes” dan kun je er ook voor kiezen om de groenten te verstoppen. Pureer bijvoorbeeld de Bolognese saus of maak een lekkere smoothie met fruit en groenten.

6. Varieer met eten

Schotel je kind niet elke dag hetzelfde voor. Probeer veel te varieren met diverse groente, fruit en graansoorten.  Als je kind van smoothies houdt dan kun je diverse soorten fruit proberen en er bijvoorbeeld ook een keertje groente doorheen gooien. Zo leert je kind veel verschillende smaken kennen en ontdek je zelf ook wat wel en niet goed werkt.

7. Wees creatief

Als je al het eten midden op het bord legt dan ziet dat er voor kinderen niet heel interessant uit. Maak bijvoorbeeld een gezichtje en zorg dat de soorten eten op het bord van elkaar gescheiden liggen. Dat vinden kinderen interessanter en zullen dan eerder verschillende dingen proberen.

8. Haal gezonde varianten in huis

Is je kind echt dol op zoet op brood? Probeer dan eens gezondere varianten te vinden. Bijvoorbeeld een notenpasta in plaats van pindakaas, of een chocopasta zonder toegevoegde suikers. Kijk wel goed op het etiket en laat je niet verleiden door de marketing praatjes.

Je kunt hiervoor natuurlijk naar de natuurwinkels maar ook bij de normale supermarkten vind je tegenwoordig veel van deze producten. Ook voor het avondeten kun je hiermee goed varieren. Bijvoorbeeld door de witte rijst door zilvervliesrijst te vervangen of een keer de glutenvrije pasta te halen.

9. Misbruik de helden

Is je kind fan van Dora? Of misschien wel van de Minions? Gebruik dit dan. Haal een vel stickers in huis en plak deze bijvoorbeeld op de appel of op de banaan. Dan wordt het ineens een stuk leuker als ze deze in hen lunchbox vinden.

10. Geef niet op

Natuurlijk gaat het niet elke dag goed. Het gaat erom dat je een goede balans krijgt en dat je blijft proberen. En vergeet niet dat de smaak van kinderen ook verandert. Dus als iets niet goed bevalt, probeer het dan zeker op een later moment nog een keertje.

Heb jij nog andere tips die bij jullie thuis goed helpen? Laat het ons weten in de comments!

Liefs Kim
www.thehealthissue.nl

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTube | Bloglovin’


7 reacties

  • Nicky zegt:

    versierpizza is hier een regelrechte hit! Pizzabodem (spelt, bloemkool) met rijk gevulde/gepureerde pizzasaus, en allemaal bakjes op tafel met groenten, kaas, worst. Kiezen maar! succes verzekerd. Voor de kinderen én voor papa en mama 😉

  • Laura zegt:

    Hi,
    Erg benieuwd waarom je vindt dat pindakaas door iets anders vervangen zou moeten worden en wat het voordeel van glutenvrije pasta zou zijn boven volkoren pasta als er geen sprake is van glutenintolerantie

  • Linda zegt:

    Mijn kinderen van 2 en 4 eten ’s avonds nooit iets wat wij eten en het frustreert ons enorm. Hoe vaak ik ook lees en hoor dat we er geen emotionele toestand van moeten maken…ik blijf het moeilijk vinden.
    Heb alle tips al gelezen die er zijn, maar ik lees nergens de problemen die wij hebben.
    Als ik niet iets aanbieden wat zij lusten, dan eten ze gewoon niks en zitten ze te huilen aan tafel. Ze huilen dan de hele avond dat ze honger hebben en ook het bed ritueel wordt dan erg naar.
    Ze zijn dan ’s nachts ook veel wakker want ook dan hebben ze honger. Dit zorgt ervoor dat het hele gezin ’s nachts dan dus wakker is en om 5 uur gieren ze PAP PAP PAP eten!!!!!!!
    Als ik ze een bord pasta geef, vreten ze als een gek en eten ze met gemak twee borden leeg. Maar aardappelen groenten en vlees zeggen ze: bah of vind ik niet lekker… :-(
    Wat ook nog een bijkomend probleem is, is dat de oudste niet goed groeit en splinterdun is en erg klein. Terwijl hij wel goed ontbijt en luncht.
    Dan ben je als moeder allang blij dat hij twee borden pasta eet.
    De jongste haalt hem al in qua gewicht nu.
    We hebben moeite dit te doorbreken en we balen ervan dat het nooit gezellig is aan tafel, het is niet dat ik ze straf of beloon, maar het eindigt altijd in pasta koken. LEES: pasta met niks…geen saus, geen vlees etc etc Gewoon kale pasta!
    Ik ben niet bang dat ze voedingsstoffen tekort komen, want ze eten overdag wel gevarieerd, van havermoutpap, tot noten, zaden, eieren, rauwkost gaat er goed in en voor de rest veel fruit fruit en nog eens fruit.
    Alleen het avondeten is een ramp, ik zou zo graag willen dat ze gewoon een gezonde (hollandse) maaltijd eten en dus niet met honger naar bed… :-(
    Ik weet eigenlijk het antwoord al, maar ik ben gewoon te slap om de slapeloze nachten aan te gaan, omdat we er morgens vroeg ook uit moeten om te werken etc.
    Hoop toch dat iemand me nog kan motiveren of nog de gouden tip heeft die ik nog niet gehoord heb…

  • sascha zegt:

    Hoi Linda,
    Wat is het antwoord dan? Hartstikke goed dat je wel met je partner eet. En dat je kinderen overdag genoeg goede dingen binnenkrijgen. Heb je weleens aan je oudste gevraagd waarom hij/zij niet eet. Heb je dan ook echt geluisterd naar wat je kind je vertelde zonder dat je hem onderbrak? Ik denk dat je kind de gouden tip heeft, als jij daar voor open staat. Sta je altijd alleen in de keuken of laat je je kinderen ook ‘helpen’ (boontjes afhalen, sla wassen whatever). Mijn ervaring is dat als je van een maaltijd een gezamenlijk project maakt, iedereen zich ook verantwoordelijk voelt voor de sfeer aan tafel. Hoe klein ze ook zijn. Het gaat om aandacht. Mijn kinderen waren trots als ze zelf een deel van de maaltijd gekookt hadden. Ook al was het iets te gaar of anderszins. Ik gaf dan geen commentaar maar genoot ervan dat zij het belangrijk vonden dat ik het met plezier at en dat deed ik. Of film jullie eens aan tafel, als je dat terugkijkt, zie je dingen die je anders niet ziet. Zet hem op.

  • Linda zegt:

    Dank voor je antwoord Sascha.
    Het geen wat je zegt hebben we al verschillende keren geprobeerd.
    Samen wassen, pellen en koken. Hij vindt het geweldig! Meehelpen is wat hij het liefste doet. Maar het gaat mis zodra we aan tafel zitten en hij het proeft. Hij is dus wel al zo ver dat hij het wil proeven, maar dan is het altijd “bah”! Mama ik vind het niet zo lekker…. ik wil graag pasta…..
    Want dan heeft hij natuurlijk wel honger.
    Hij lust het gewoon niet! proeven probeert hij keer op keer.
    En wat kun je daarmee? ik las laatst dat als je een volwassenen keer op keer koffie voorschotelt en hij lust het niet, dan zal hij het ook niet gaan drinken. Waarom zou je een kind wel een maaltijd naar binnen krijgen dat hij niet lust.
    Het assortiment is trouwens wel iets uitgebreid, hij lust patat, pasta, poffertjes, pannekoeken, pizza. Nu maak ik deze varianten allemaal zelf en zo gezond mogelijk, dat scheelt al een hoop.
    Toen ik nog geen kinderen had dacht ik altijd bij mezelf, ik wil niet van die kinderen die later alleen maar die “P” dingen eten! (En nu heb ik ze gewoon, haha!)
    Niet mijn ideaalbeeld dus omdat hij wel van gezond warm avondeten houden.
    Ik geef ze tegenwoordig pasta en daarnaast wat hij eten ook op hun bordje, maar ze raken het niet of nauwelijks aan en dit gaat al een half jaar zo.
    Velen zeggen, het komt vanzelf, ik heb mijn twijfels….
    Ik las ook een keer een tip vanuit het voedingscentrum, dan als je kind niet wilt proeven dat het dan naar bed gaat zonder leuk avondritueel. En als het wel 2 hapjes wilt proeven dat je dan s avonds een heel leuk en gezellig avond ritueel houdt, zodat ze beloond worden.
    Maar ook las ik eens dat je kinderen nooit moet laten merken dat eten of niet eten een emotionele kwestie is voor jou als ouder. bij ons op de crèche moeten ze eerst een hartig broodje kiezen en daarna mogen ze zoet beleg. Ik twijfel of dit wel oké is. Wat is jouw mening hierover?
    Kinderen gaan dan echt zeggen, eerst moeten we een gezond broodje en daarna een lekker broodje. Dit resulteert dus in: gezond is even door de zure appel heen bijten en daarna als beloning een “lekker” broodje.
    Als mijn kinderen een keer chocopasta of gekleurde hageltjes krijgen, dan willen ze dat elke dag en meer meer meer! Pindakaas of kaas of appelstroop wordt dan niet meer gekozen. Hoe ga ik hiermee om? Ik zat eraan te denken om het thuis gewoon niet meer te kopen. Bij anderen smullen ze dan wel hageltjes. Bij ouders die geen problemen zien in suikers eten voor kleine kinderen, of zoals bij ons het geval bij opa en oma waar ze vaak logeren vanwege ons beroep (nachtdiensten).
    Ik ben erg benieuwd naar je mening hierover. Hoe presenteer ik dingen aan m’n kinderen. Moet ik regels stellen? of is het fout om te zeggen: Als je deze wortel opeet, krijg je daarna pasta.
    Een vriendin van mij krijgt haar kinderen altijd zover om hun eten op te eten omdat ze zegt, anders geen toetje. Het wordt op elke website afgeraden maar zo bereikt zij elke dag dat hun kinderen het warme eten opeten.
    Moeilijk moeilijk…..

  • sascha zegt:

    Hoi Linda,
    Dank je voor jouw reactie weer. Elk mens is de baas over zijn eigen mond. Maar heb je het je kind al gevraagd? Luister eens naar wat hij erover zegt (zonder hem te onderbreken). Hij heeft echt het antwoord. Top dat hij helpt en al een kleine vooruitgang boekt. Kinderen voelen haarscherp je frustratie aan, ze ruiken het. Je misleidt ze door net te doen alsof. Dat resulteert is dat ze niet meer kunnen vertrouwen op hun gevoel. Het is zo belangrijk ze zo min mogelijk suiker te geven, houd dat vast. Ik gaf mijn kids soms zoet op brood. Voor mezelf kocht ik dat nooit, dus dat deed van buitenaf zijn intrede. Een vakantie op een camping waar megaveel wespen zaten, zorgde ervoor dat onze kids klaar waren met zoetigheid. Die heb ik erin gehouden. Pindakaas en appelstroop is ook zoet toch? Je weet heel goed wat je wel en niet belangrijk vindt, twijfel niet aan jezelf. Laat het even los, misschien ben je er te gefocust mee bezig. Niet dreigen en manipuleren, slecht voorbeeld voor je kids. Geniet vooral van je eigen maaltijd. Misschien is het belangrijkste nu dat het gezellig is aan tafel. Hebben jullie vaste plekken aan tafel? Wissel ze om. Of speel elkaar na aan tafel. Het is grappig en levert vast een nieuw inzicht op. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *