Hoe stop je negatieve gedachtes?


Hoe stop je negatieve gedachtes?

Weet je dat je maar liefst 30.000 gedachtes per dag hebt? Dat is een hoop! En wist je dat van die 30.000 gedachtes meer dan 80% dezelfde gedachtes zijn als gisteren? Je geest heeft de neiging zich te herhalen. Maar liefst 80% van onze gedachtes zijn negatief. Je kunt je dan wel voorstellen hoe belangrijk het is aandacht te hebben voor je gedachtes. Zeker omdat je gedachtes je stemming bepalen. Gelukkig heb je meer invloed op je gedachtes dan je denkt. Maar hoe stop je negatieve gedachtes?

Hoe stop je negatieve gedachtes?

Met deze 5 stappen roep je jouw negatieve gedachtes een halt toe.

1. Monitor je gedachtes

Houd voor jezelf bij welke gedachtes regelmatig terugkomen en zich herhalen. Dat kun je ’s ochtends doen of ’s avonds of op het moment dat je iets vervelends hebt meegemaakt. Het doorbreken van negatieve gedachtenpatronen begint bij inzicht in je denken. Welke gedachtes keren regelmatig bij jou terug?

Stel je voor dat je wat anders wilt gaan doen- een nieuwe baan zoeken, die beter bij je past. Als je in je hoofd niet gelooft dat je het kunt bereiken, lukt dat niet. Je gedachtes saboteren dan je acties. Want vaak zorgt zo’n gedachte ervoor dat je er niet eens aan begint. Schrijf je gedachtes op, om te weten welke gedachtes overheersend zijn en stel jezelf de vraag of de gedachtes helpend zijn of niet.

2. Laat een negatieve gedachte niet te ver gaan

Je kunt een negatieve gedachte een halt toeroepen, voordat deze wortel schiet. Op het moment dat je een negatieve gedachte voedt en er helemaal in op gaat, word het alleen maar erger. Zo kun je je in je hoofd helemaal druk maken om die opmerking van je collega die jou onterechte kritiek gaf. Je wordt bozer en bozer en wil recht doen aan dat negatieve gevoel in jezelf. Dat malen in je hoofd is stressvol. En onnodig, want vaak creëer je allerlei doemscenario’s in je hoofd die nooit uitkomen. De truc is als je een negatieve gedachte opmerkt, gewoon te constateren dat die er is en besluiten hier verder een aandacht aan te schenken. En daarmee laat je deze gedachte als vanzelf los. Het scheelt een hoop energie en frustratie!

3. Toets of een negatieve gedachte wel klopt

Om de gedachte te ontkrachten, kun je ook toetsen of de gedachte wel klopt. Hoe doe je dat? Het volgende voorbeeld:

Gedachte: ‘Ik heb mijn werk niet goed gedaan’

Stel jezelf de vraag of deze gedachte wel klopt? Voel vooral hoe dit in je lijf voelt. Dat is een goede graadmeter om een gedachte te checken. Voelt het goed, dan is het goed en voelt het slecht, dan is het onwaar. Je lijf liegt niet. Je zult merken dat onware gedachtes altijd een negatief gevoel in je oproepen. Deze gedachte is onwaar, als die betreffende collega je geen feedback had gegeven had je niet getwijfeld aan de kwaliteit van je werk. Hoe sneller je een gedachte door kunt prikken, hoe gemakkelijker je een gedachte kunt loslaten.

4. Buig een negatieve gedachte om tot een positieve gedachte of emotie.

Formuleer een positieve gedachte die je kunt inzetten zodra je merkt dat een negatieve gedachte denkt. Nogmaals hoe sneller hoe beter, zorg je dat niet belandt in de greep van de maalstroom van je gedachtes. Een gedachte is alleen maar waar, zolang jij ervoor kiest deze gedachte te geloven. Je kunt een gedachte dus ook loslaten. Buig het om tot een positieve gedachte en verander daarmee je stemming. Een voorbeeld van hoe je deze negatieve gedachte kunt ombuigen tot een positieve lees je hieronder. Zeg de gedachte hardop in je hoofd met je ogen en voel hoe het voelt. Je merkt snel genoeg wat je gelooft of niet.

Gedachte: ‘Ik heb mijn werk niet goed gedaan’

Positief : ‘Ik ben tevreden over de kwaliteit van mijn werk en geef mezelf de ruimte om elke dag iets nieuws te leren’

5. Besluit dat jij de regie hebt over je gedachtes

Onthoud dat je nooit een slachtoffer bent, ook niet van je gedachtes. Al lijkt het soms moeilijk je gedachtes te doorbreken, jij hebt de regie in handen. Wist je dat slechts 10% van je geluk bepaalt wordt door je omstandigheden: dus hoeveel geld je hebt, of je een leuke baan hebt of een fijne partner? En 40% door wat je denkt, voelt, zegt of doet. Dat betekent dat je een enorme invloed hebt op jouw geluk!! Door een positieve houding en kijk op het leven te hebben, kun je jouw beleving en ervaring behoorlijk veranderen. Kortom: verander je gedachtes en verander jouw geluk!

Liefs Maria
www.methode-eigen.nl

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | Youtube | Bloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *