Back to school! – Kinderen en gezond eten


Kinderen en gezond eten blijft een uitdaging. Zeker als je al kinderen hebt en besluit je voedingsgewoonten om te gooien…Dat is best lastig. Want hoe leg je uit dat dat ene koekje dat vorige week nog in de snoeppot zat en nu ineens ‘not done’ is? Hebben we eerst onze kinderen laten wennen aan al die zoetigheid, pakken we het ineens af.

 

Kinderen kunnen prima anders eten. Het heeft alleen tijd nodig. Dus niet ineens op een ochtend je ‘ongezonde’ voorraad lozen, de snoeppot omkieperen in de afvalbak (oeps, fout nummer 1 van mij) en diezelfde avond verkondigen dat diepvriespizza van nu af aan not done is. Geloof me, niet handig.

Tips and tricks

Geef alternatieven voor de snacks die je kinderen gewend zijn. Laat ze nieuwe dingen proeven en bedenk dat dit tijd nodig heeft. Voer veranderingen stap voor stap in. Zoonlief dronk tot vorig jaar nog flink wat fristi. Dit hebben we afgebouwd en er appelsap voor in de plaats gegeven. Fristi mag, maar dan is het wel een uitzondering. Net zoals ik de 80-20 regel hanteer, doe ik dat bij hem ook.

Overigens zijn er ook a la minute succesjes geboekt. De pannenkoeken vervangen door pannenkoeken met volkoren speltmeel, amandelmelk en bakken in kokosvet is een dikke hit.

Daarnaast is het onderwerp gezonde voeding hier nogal eens hot topic. Betrek je kinderen in dit gesprek. Laat ze maar vragen stellen en leg het vervolgens ook uit aan ze. Dit is niet altijd gemakkelijk, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Benneman kwam vandaag al kauwend op een brok kauwgom thuis. Volgens hem was het gezonde kauwgom, want het was suikervrije kauwgom. Dit soort momenten kun je pakken om uit te leggen dat ‘nepsuikers’ ook niet gezond zijn. Of…je laat hem gewoon lekker verder knagen en genieten van zijn brokstuk. Want ook dat is een belangrijk punt. Genieten van je eten!

Zet je kinderen in als testkees. Laat ze maar een rapportcijfer geven voor de smaak, hoe het eruit ziet. Of zet ze in als kookhulp. Wat is er leuker dan samen te kokkerellen?

Wees niet te streng, niet voor je zelf en niet voor je kind(eren).

 Healthy lunches & snacks

In het ritme komen, je kinderen aansporen op tijd (en aangekleed en schoongewassen) aan de ontbijttafel te zitten, gezonde lunch en tussendoortjes maken… Het valt niet altijd mee. Om de opstartfase in de eerste schoolweken wat te verzachten heb ik samen met Puur Mieke een Back to school pakket samengesteld.Naast een hele fijne persoonlijke benadering heeft Puur Mieke een assortiment van meer dan 1000 gezonde en pure producten. Zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen.

Een pakket met naast een gave rvs luncbox en healthy snacks, ook een boek boordevol lunchtips.En ik mag een pakket weggeven aan mijn volgers!

fotoWat zit er in het pakket?

Een coole rvs lunchtrommel van Lunchbots
Twee repen van Made Good
Een zakje Made Good muesliballetjes
De leuke, lekkere, oergezonde lunchtrommel
Twee repen Go!GreenKids
Een zakje suikervrije fruitgums
Een kokosmelk pakket

 

 

Hoe kun je dit pakket winnen?

Dit pakket t.w.v. ruim 45 euro kun je winnen door de facebookpagina van Eat.Pure.Love en Puur Mieke te liken.

Laat vervolgens onderaan dit bericht in een reactie weten wat  jouw ultieme ontbijt is voor schoolgaande kinderen. De meest originele, creatieve en lekkere tip wint dit Back to school pakket.


62 reacties

  • Merel Graafland schreef:

    Hartige wraps, Gezonde pannenkoekjes met fruit, Ei oprollen, als het maar bekende kleuren heeft. Van de leuke gerechten van thuis.

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Merel,
      Leuk dat je inzet op kleur. Inderdaad vinden kinderen dat vaak belangrijk. Het moet er tenslotte ook lekker uitzien!
      Mirjam

  • Ingrid Blenk schreef:

    Ik maak graag de dag ervoor alvast ontbijtmuffins als we eens “on the go” moeten ontbijten. In een muffinvorm een reepje bacon/spek langs de rand en even in voorverwarmde oven. Als die gaar zijn eitje er bij in, gekluts of niet naar keuze. (eventueel voorgestoomde) groentes er bij ook lekker.

  • Ilze schreef:

    ‘S ochtends ontbijten wij graag met pannekoekjes gemaakt van geprakte banaan, vermengd met een ei. Eventueel serveren met heerlijk eigen gemaakte (bramen)jam.

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Ilze,
      Een pannenkoekje van banaan klinkt goed. Zeker in combinatie met het ei een lekker en voedzaam ontbijt. Bedankt voor het delen!
      Mirjam

  • Sarah schreef:

    Banaan-ei pannenkoekjes te serveren met verschillende opties :
    gebakken appeltjes met kaneel en honing
    frambozencoulis met munt
    geroosterde amandelschilfers + slagroom van kokosmelk
    chocoladesaus van amandelmelk en zwarte chocolade en zoetstof naar keuze

  • de knijf sonja schreef:

    havermoutpap met banaan en bosbessen

  • Mariska schreef:

    Een orgineel recept… Tja, ik ben nog maar net geintoduceert in het “gezond” eten en dus nog erg zoekende. Bovenstaande recepten hebben me erg veel inspiratie gegeven! Mocht ik toch kans maken op het pakket….dan stuur ik later mijn favorie recept alsnog!

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Mariska,
      Wat goed dat je de stap gemaakt hebt naar gezond eten! Het winnende recept komt ook op de blog. Je hebt nog 5 dagen… Misschien op een regenachtige dag nog wat inspiratie op doen op het wereld wijde web? 😉
      Mirjam

      • Mariska schreef:

        Inderdaad! Ik ben gaan zitten met de kinders en gevraagt waar moet jullie ontbijt uit bestaan: luidkeels EIEREN! Dus ik vanmorgen het perfecte roerei gemaakt….3 scharreleieren, theellepel creme fraiche,gerapste cheddar,bieslook,lenteui,kerstomaatjes. Ze hebben gesmuld (en ik ook) dit ga ik vaker doen.

  • Boekweitpannenkoekjes met kokos, banaan en eventueel wat biologische honing. Lekker met een frisse kiwi gold erbij en kopje rooibos thee.

  • Mirjam schreef:

    Ja het ultieme ontbijt zou zijn: een zelfgemaakte zadencracker met zelfgemaakte noten pasta of iets wat anderen hierboven al hebben genoemd maar de realiteit is helaas anders. Ik ben blij als ik er een bruine kadet met chocopasta of pindakaas met kaas in krijg.

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi naamgenoot,
      Daar lopen dus heel veel ouders tegenaan. Ik zou zeggen, blijf Eat.Pure.Love volgen. Tip: begin de dag ipv een kadet met pindakaas, met een kadet met notenpasta. Heb je de eerste winst al binnen 😉
      Mirjam

  • Brigitte schreef:

    Ik maak vaker milkshake van ingevroren fruit, b.v. aardbeien of bananen, met kokosmelk. Dit mix ik in de blender en giet het vervolgens in een glazen pot. Dit zet ik in de diepvries zonder deksel. Vul de pot niet tot bovenaan. Omdat het mengsel uit zet krijg je dan de deksel er niet meer op. S’ Morgens de deksel erop draaien en in een doekje gewikkeld mee geven. Tegen lunchtijd kunnen ze deze drinken. Dan een wrap of mueslikoekjes of muffins met groenten erin verwerkt mee en ze kunnen er weer tegen. Vergeet het rietje niet.

  • Mandy Hulspas schreef:

    Ik heb zelf geen kinderen maar ben wel een trotse tante en oppasser. Mijn nichtje is gek op die wafels, en vooral hele zoete met poedersuiker. Wij hebben ze eens samen gemaakt maar dan wel de healthy variant. Het was op basis van speltmeel, zij was zo gelukkig en stond helemaal te stralen dat zijn zelf haar wafels kon maken. Dus ze was helemaal niet meer bezig met de zoete smaak maar meer dat ze er zo trots op was. Wij hebben het afgemaakt met wat kokosrasp als ‘sneeuw’. Gezond ontbijt en een zeer gelukkig kind. Uiteraard kan het ook als snack of als je het van te voren samen maakt hun je je kinderen het meegeven naar school, wedden dat alle kinderen met een boterham met chocolade jaloers kijken naar de gezonde wafels! 🙂

    Succes verzekerd!

  • angelina schreef:

    allereerst wat een toffe site! ook m.bt. de kinderen zooo herkenbaar!haha! de jongste bijna 4 kan ik alles voorschotelen, die is ook helemaal wild van mijn overnight oat! heerlijk s’morgens wat vers fruit erin en gaan met die banaan! de oudste heeft wat meer moeite met onze switch maar die kan in wel blij maken met b.v gebakken havermout met een dot (h) eerlijke appelstroop en een lik roomboter!

  • lydia schreef:

    Ons gezonde ontbijt bestaat uit:geitenmelk met havermout, dat kook je even lekker door. Dan snijden we een super sappige Demeter mango in stukjes. Dan de havermout pap in de kom en daar doe je de mango door, wat bestrooien met kaneel. En dan smikkelen maar. Met zo, n ontbijt heb je energie voor 10 en voorlopig geen snacktrek.

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Lydia,
      Wauw, goed bezig met e biologische producten! Havermout is een voedzaam ontbijt, wat is de reden dat je geitenmelk neemt?
      Mirjam

  • anneke r schreef:

    Onze zonen van 6 en 8 vinden overnight oats erg lekker. En dan gemaakt van havermout met zonnebloemen, rozijnen, kokos, kaneel, geraspte appel, lijnzaad of chia zaad en dan met noten melk.het is net een zachte appeltaart is de reactie vaak. Onze dochter van net 4 heeft t niet zo op de overnight oats, haar maak je blijer met bananen pannenkoekjes met notenpasta en met honing. Ook choco mousse van avacado, ananas en rauwe cacao met topping van kokosrasp vind ze erg lekker.
    Havermout uit de oven (havermout repen noemen ze t hier) gaat er bij alle drie in, zonder beleg maar met een likje appelstroop of wat kokosolie vinden ze erg lekker. Ik maak het dan in het weekend en ook in de lunch trommel vinden ze het erg lekker.
    Bij het ontbijt drinken ze een glas water.

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Anneke,
      Wauw, die appeltaarthavermout doet het goed bij kinderen! Bananenpannenkoekjes zijn ook een goed tip. Geef je de chocomousse ook in de ochtend?
      Mirjam

      • Anneke schreef:

        De chocomousse is lekker als ontbijt, ik begin de dag meestal met fruit en dan dus af en toe chocomousse. Waar de jongste graag van komt mee snoepen naast haar eigen ontbijt. Ook als ‘beleg’ op een bananenpannenkoekje is het lekker. Of als tussendoortje, kan eigenlijk altijd ;-).

  • Anita schreef:

    Wij houden van heel simpel ontbijt, en lekker natuurlijk 🙂
    In een kommetje klutsen: (per persoon)
    1 ei
    2 eetlepels geraspte courgette
    Snufje (rose Himalaya) zout, beetje vers gemalen peper,
    Halve theelepel oregano (of andere kruiden die je lekker vindt)

    Pannetje met lepeltje kokosvet verhitten en het omelet-mengsel bakken aan beide zijden. Eventueel nog een klein beetje geraspte (oude) kaas erover en mee laten smelten.
    Heerlijk op een verse spelt-boterham 🙂
    Eet smakelijk!

  • Yolanda Hubert schreef:

    Wat een leuke reacties lees ik. Maar ik vraag me dan gelijk af, wat doe ik ‘s morgens als ze naar schoon gaan fout? Mijn zoon krijgt 2 sneetjes brood , 1 belegd met kaas en 1 belegd met pindakaas en daarbij een bekt melk. Bij mijn dochter is het een heel ander verhaal, daar ben ik blij als zij 1 snee met kaas opeet. Soms eet ze maar 2 happen, want meer honger heeft ze niet. Ik vervang de boterham ook nog wel eens voor een cracker met kaas, want dat lukt meestal ook wel. Zij drinkt altijd een beker optimel, omdat ze melk niet lekker vindt. Dit is een normaal ontbijt voor een door de weekse schooldag. Niks speciaals maar wel met z’n 3-en aan tafel.

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Yolanda,
      Gezellig met zijn allen ontbijten, dat is pas een goed begin van de dag. Het verhaal van de boterham is te lang om hier op in te gaan. Ik ben dan wel benieuwd wat voor brood je kinderen eten. Optimel is een ander verhaal, dat is in de natuurvoeding een te bewerkt product met vaak synthetische zoetstoffen. Is het een idee om eens een smoothie te maken van melk met aardbeien?
      Mirjam

  • Barbara schreef:

    Hier zijn de bananen havermout pannenkoeken favoriet, ook als lunch of pauze hapje op school! Is het pakket trouwens ook te koop?

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Barbara,
      Havermoutpannenkoeken zijn een goed idee! Fijn dat als je een stapel bakt je ze de komende dagen ook als tussendoortje en lunch mee kunt geven.
      Ik heb Puur Mieke even een berichtje gestuurd. Uiteraard is alles te koop bij Puur Mieke.
      Mirjam

  • Lies schreef:

    Leuke site en een geweldige actie! Wij ontbijten met een mega groene smoothie daarna nog een zelf gebakken boterham van speltmeel en allerlei zaden( kids van 9,7,6). Ik zelf begin met warm water met citroen en daarna half de ochtend die groene smoothie die de kids s morgens lekker op drinken. Dan kun je er best een poosje tegen!

    Lies

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Lies,
      Bedankt! Ik ben benieuwd naar de inhoud van je groene smoothie. Zelf gebakken brood klinkt goed, het ruikt vast erg lekker bij jullie ‘s ochtends.
      Mirjam

  • Lana schreef:

    Ik maak zelf cruesli in de oven van rijstvlokken, gepofte amaranth, kokosschilfers, hazelnoten, met een snuifje kaneel, zout en rijststroop! Ik voeg ook amandelmelk en soms wat aardbeien toe of pure chocolade toe!

  • Nine schreef:

    super actie! ik bak graag een dikke havermout pancake 😀 of met banaan, kaneel, eieren en havermout of met appel, rozijnen, kaneel, eieren en havermout. en dan lekker bakken in kokosolie of roomboter mmmmm 🙂

  • Sylvia schreef:

    Warme havermout met appel, rozijnen, snufje kaneel en kokosbloesemsuiker. Je kunt er ook nog walnoten aan toevoegen. Net een warm appeltaartje. Ik wil er wel bij vermelden dat dit recept van Jesse vd Veld is. Lijkt me wel zo eerlijk om dat erbij te vermelden. Maar overheerlijk. En vooral nu het in de ochtend weer kouder is.

  • Esther Cremers schreef:

    Zo veel ontbijtjes te verzinnen! Havermout met rijstmelk, kaneel, appel en rozijnen. Homemade cruesli met noten, gojibessen, cacaonibs en vers gemaakte yoghurt. Spelt pancakes met gebakken honing-banaan. Een boterham van zelfgebakken volkoren speltmeel met geitenkaas en appel-peren stroop of appel en cashewboter. Alles liefst bio + eerlijk = heerlijk 🙂

  • Evi schreef:

    Quinoapannenkoek met appel en ahornsiroop

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Evi,
      Dat klinkt goed! Hoe maak jij de quinoapannenkoeken klaar? Er zit een hele specifieke smaak aan, gebruik je alleen quinoa of combineer je meelsoorten?
      Mirjam

  • An Slosse schreef:

    Mijn dochter heeft onlangs chocoladetaart als ontbijt gegeten! Uiteraard wel gezonde hoor 😉 met courgette, kokosmeel, eitjes, kokosolie, esdoornsiroop en rauwe cacao. Ze vond het heerlijk! Verder eet ze vaak spelt- of banaanpannenkoekjes, overnight oats of gebakken havermout met kokosmelk, appeltjes en kaneel, of drinkt ze een smoothie waar ik dan nog kokosolie en amandelpasta aan toevoeg.

  • Corinne schreef:

    Wij ontbijten in ‘t weekend graag alsof het Kerst is, of Pasen mag ook…, zo lang en zo gezellig mogelijk, met broodjes, eitjes, vers geperste sapjes e.d. (wel in pyjama natuurlijk!). Door de weeks doen we ‘t dan veel rustiger aan (beetje pap of fruit, kopje thee). Het gezelligste moment van ‘t weekend: het ontbijtritueel, heerlijk!

  • mirabella schreef:

    Mijn twee boefjes eten hun vingers er bijna bij op. Wentelteefjes van bruin brood.
    1 ei 1 dl melk, stevia suiker. Ik gebruik een eetlepel En kaneel. Dit mengen. 3 bruine boterhammen door de midden snijden. Door het mengsel halen en bakken in een koekenpan.En daarna bestrooien met rietsuiker. Mijn oudste van 8 kan ze inmiddels zelf maken en heeft nog meer plezier in het op eten.

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Mirabella,
      Wentelteefjes, jummie! Probeer in plaats van rietsuiker eens oerzoet. Rietsuiker is namelijk geraffineerd en oerzoet (ongeraffineerd gedroogd suikerrietsap) niet. Hier heb ik oerzoet geïntroduceerd als gezonde basterdsuiker. Ook lekker op de pannenkoek. Maar voor alle suikervervangers geldt: gebruik het met mate.
      Mirjam

  • Ellen Brown schreef:

    Mijn dochter eet de laatste tijd graag Griekse yoghurt met aardbeien en manuka honing. Niet al te moeilijk natuurlijk, maar het is lkkr fris en ze zit er goed vol van. Goed voor het motortje …..

  • Jannette Martens schreef:

    Ik wil al een tijdje overstappen naar een ander eetpatroon, maar vind het reuze lastig! Fijn deze site en ideeën van anderen. Mijn jongste dochter is een probleem ‘s-ochtends… dan wil ze weinig tot niets eten.. yoghurt met muesli en honing vindt ze wel lekker maar na een half bakje zit ze ‘vol’. Ik ga zeker de pannenkoekjes eens proberen en even tussen alle recepten neuzen!

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Janette,
      Leuk dat je de site ‘gevonden’ hebt. En kijk zeker eens naar de blog van Easy Peasy. De boeken zijn ook bij mij te koop 😉
      Mirjam

  • Aimée schreef:

    Hoi!
    Ik heb beide facebookpagina’s geliked, hier volgt mijn ontbijttip: koekjes als ontbijt!
    Je voorziet je kinderen van een heerlijk voedzaam ontbijt met het volgende (supermakkelijke!) recept: pureer met een staafmixer of in een blender 1 banaan met 100 gram havermout en ongeveer 2 eetlepels vocht. Dit is de goede verhouding, die zelf omgerekend kan worden tot een grotere/kleinere portie. Voeg naar smaak rozijntjes, kaneel, cacao, nootjes, gedroogde fruitstukjes oid. toe. Vorm op een bakplaat koekjes van dit mengseltje (willen jouw kinderen vandaag ontbijten met een stapeltje kleinere koekjes, of een ‘big American cookie’ ?) en doe het dan een halfuurtje in een voorverwarmde oven op 175 graden.
    Dat was mijn ontbijtkoekjes recept! Erg lekker ook om te dippen in een glas koude melk(vervanger) of in de winter juist gezellige warme. De kinderen zullen het super vinden om èn te ontbijten met koekjes èn die ook nog te mogen dippen :). Bovendien is een bijkomend voordeel dat de behoefte aan koekjes later op de dag meestal niet meer zo groot is.

    Ik hoop dat je hier wat mee kunt!
    Groetjes Aimée

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Aimee,
      Wat een leuk idee. Klinkt goed. Havermout is ook een lekker vullend ontbijt en met dit recept zorg je ook nog eens voor variatie. Bedankt voor het delen.
      Mirjam

  • Elza schreef:

    Hoi!
    S’avonds voordat ik naar bed ga maak ik alvast mijn ontbijt klaar, ideaal.. kan ik de volgende dag nog iets langer in bed blijven.
    Overnight oats met soja melk, cranberry notenmix van de AH, ingevroren bosbessen en frambozen, geraspte kokos en een beetje kaneel erover heen (voor de zoetekauwen nog wat agavesiroop) Dan afgedekt in de koelkast een nachtje laten staan en volgende ochtend niet haasten voor een ontbijtje!

    • Mirjam Blanken schreef:

      Hoi Elza,
      Slim om ‘s avonds al je ontbijt te maken. Dat scheelt ‘s ochtends een heleboel tijd. Bedankt voor het delen van je recept.
      Mirjam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *