12 Tips voor een goede nachtrust


12 Tips voor een goede nachtrust

Slapen is net zo belangrijk als bewegen, goede voeding en ontspanning. Een tekort aan slaap mag je niet onderschatten. Klachten als verminderde concentratie, snel geïrriteerd zijn, veel stress ervaren, een verminderde weerstand hebben, prikkelbaar zijn, spierpijn hebben, je somber voelen en niet te vergeten vermoeidheid zijn. Wist je dat zelfs die vreetbuien overdag het gevolg kunnen zijn van een slaaptekort?Goed slapen is dus belangrijk voor zowel lichaam als geest. Bovendien ligt er een vicieuze cirkel op de loer: Mensen die slecht slapen ervaren hierdoor stress, maar ook bij te veel stress slaap je slecht. Hierbij 12 tips voor een goede nachtrust!

12 Tips voor een goede nachtrust

Slaap inhalen is een fabeltje. Sterker nog, dat middagdutje of lange uitslapen in het weekend werkt juist averechts. Oeps!

Tips & tricks

1. Duik op tijd je bed in

Het is een cliché, maar duik op tijd je bed in. Dat wil zeggen: ga voor 22.00 uur naar bed. Veel mensen worden wel slaperig rond 21 uur, maar onderdrukken dit. Wij mensen hebben toch echt gemiddeld 7-9 uur slaap nodig. En het is echt zo: de uurtjes voor 12 uur tellen dubbel.

Meer over het belang van een goede nachtrust lees je hier.

2. Maak het lekker donker

Wanneer het begint te schemeren maakt ons lichaam melatonine aan. Maak het dus zo donker mogelijk. Niet alleen in je slaapkamer, maar ook al voordat je gaat slapen. Luisteren naar een muziekje in het schemerlicht heeft een ander effect op de aanmaak van dit slaaphormoon dan op het puntje van de bank naar een spannende actiethriller kijken.

3. Daglicht maakt slaperig

Daglicht zorgt ervoor dat je wakker wordt en blijft. Hoe meer daglicht je overdag ziet, des te meer melatonine maakt het lichaam ‘s avonds aan. Onze biologische klok reageert sterk op blauw licht. De hele dag buiten is met een baan of school natuurlijk niet haalbaar. Zeker in de wintermaanden waarin we weggaan in het donker en thuiskomen in het donker.Halogeenlampen, led schermen, televisies, tablets en smartphones produceren allemaal veel blauw licht. Een volspectrum lamp biedt uitkomst. Deze lampen geven een natuurlijke lichtkleur en zijn in eerste instantie ontwikkeld voor de marine (onderzeeboten) en de ruimtevaart.

4. Slaaphormoon

Wist je dat met name het ochtendlicht de aanmaak van melatonine bevorderd? Door ‘s ochtends op tijd op te staan en dit ‘blauwe’ zonlicht te benutten slaap je dus ‘s avonds beter in.

5. Wees voorzichtig met melatonine

Wees voorzichtig met het slikken van melatonine. Dit kan perfect zijn om de cirkel van moeilijk in slaap vallen te doorbreken en zo uitgeruster voor de dag te komen. Maar het kan ook averechts werken wanneer je het langdurig inzet als symptoombestrijding. Pak liever de oorzaak van het moeilijk inslapen aan.

6. Netlix en blauwfilters

‘s Avonds werken achter de laptop of Netflixen in bed is geen goed idee. Hierdoor zul je uiteindelijk moeilijker in slaap vallen. Een hulpmiddel zoals is het plaatsen van een zogenaamd blauwfilter voor je scherm. Deze haalt het heldere blauwe licht uit je scherm. Lux is een tool die zowel voor Windows, Mac, Linux, Iphone en Ipad werkzaam is.

7. Naakt slapen is gezond!

Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer, ramen open dus. Hoe comfortabel die pyjama ook is, naakt slapen is echt gezonder. Wanneer we slapen gaat onze lichaamstemperatuur naar beneden. Dik ingepakt in bed liggen zorgt ervoor dat we onze lichaamswarmte minder goed kwijt kunnen. Gevolg? Je lichaamstemperatuur kan niet of moeilijker dalen. Je hersenen zullen een prikkel geven om wakker te worden. Hierdoor heb je uiteindelijk een minder diepe en minder herstellende nachtrust.

Naakt slapen is gezond!

8. Overdag slapen is niet zo handig

Middagdutjes kunnen erg fijn zijn, maar verstoren wel je ritme. Bovendien is het principe van slaap inhalen na een verstoorde nachtrust een misvatting. Zelfs met een zogenaamde powernap is het niet mogelijk om slaap in te halen. Je moet een powernap dan ook zien als een extraatje waarmee je je focus overdag een handje helpt. Een dutje van 5 minuten heeft al aantoonbaar effect op het geheugen.

9. Overdag sporten is wel handig

Kom je moeilijk in slaap en ben je een fanatiek avondsporter? Grote kans dat je juist hierdoor niet in slaap kunt komen. Als je ‘s avonds minder gaat bewegen is dit een signaal voor je lichaam om tot rust te komen. Overdag actief zijn en sporten is dan een beter idee.

10. Ben jij elektrogevoelig?

Elektrostress (of elektrosmog) is een relatief nieuw verschijnsel. Het is moeilijk om een eenduidig beeld te geven van typische klachten bij elektrogevoeligheid, want de symptomen verschillen per persoon. Heb je slaapproblemen? Dan is het de moeite waard om je ook hier eens in te verdiepen.Zorg dat je slaapkamer vrij is van elektrische apparaten zoals televisies, mobieltjes, wekkerradio’s en trek de stekkers uit de stopcontacten. Aangezien de meeste mensen hun mobiel gebruiken als wekker, kun je deze eventueel op vliegtuigstand zetten.

11. Late night snacken is een no go

Zoals licht ons ritme bepaalt, doet voeding dit ook. Een late night snack is om die reden dan ook niet aan te raden. Bovendien gaat je lichaam aan de gang met het verteren van deze snack en dit zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap valt. Heb je slaapproblemen en drink je (veel) alcohol ‘s avonds? Misschien slaap je weliswaar sneller in, maar uit onderzoek is gebleken dat alcohol kan zorgen voor een verstoorde slaap. Je wordt misschien ‘s nachts wakker of bent ‘s ochtends helemaal niet uitgerust. En nee, je hebt geen kater van die 2 wijntjes, hooguit slaaptekort!

12. Meditatie en yoga

Meditatie en yoga zijn heel goed in te zetten bij slaapproblemen. Er zijn verschillende yoga oefeningen en poses die je helpen tot rust te komen. Yoga Nidra is een vorm van yoga die fysieke, mentale en emotionele onrust of stress ontspant.

Meer lezen over yoga Nidra? Dat kan hier!

Bovenstaande tips zullen natuurlijk niet voor iedereen werken. De een valt heerlijk in slaap na een rondje hardlopen in de late avond, terwijl de ander hierdoor juist wakker en alert wordt. Probeer uit wat bij jou past.

Slaap lekker!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTube | Bloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *