Minder suiker, minder ontstekingen!


Minder suiker, minder ontstekingen!

Kun jij een maaltijd overslaan of moet je iedere twee uur iets eten? Deze vraag is van belang als je wilt weten of je een grotere kans maakt op ontstekingen in de mond. Je vraagt je misschien nu wel af wat het aantal maaltijden te maken heeft met problemen in de mond en dat ga ik je vertellen in dit artikel: minder suiker, minder ontstekingen!

Minder suiker, minder ontstekingen!

Maaltijdfrequentie en het gebit

Iedere keer dat je iets in je mond stopt vindt er een zuur-aanval plaats. Hierbij gaat het tandglazuur iets in oplossing. Gelukkig heb je te maken met een slim lichaam, want je glazuur herstelt zich ook weer, maar dat heeft tijd nodig. Je glazuur zal minder goed herstellen als je binnen een bepaalde tijd opnieuw iets eet of drinkt. Hoe vaker dat dit gebeurt, des te groter is de kans op erosie. Bij erosie wordt het glazuur steeds dunner waardoor je last gaat krijgen van gevoelige tanden en kiezen.

Een ander probleem van een te hoge maaltijdfrequentie is het ontstaan van gaatjes in tanden en kiezen. Een gaatje ontstaat op het moment dat pathogenen (slechte bacteriën) suikers uit de voeding afbreken tot zuren. Ben je gewend om te ‘grazen’, dus meerdere keren op een dag iets te eten of te dringen, dan heb je een hoger risico op gaatje in het gebit.

Insuline en ontstekingen

Er is echter nog meer, want een te hoge suikerfrequentie kan er ook voor zorgen dat er sneller ontstekingen in de mond ontstaan. Dit heeft te maken met het feit dat juist de pathogenen leven op suiker en zetmeelrijke voeding en deze nemen in aantal toe op het moment dat je meer suikers eet. De slechte bacteriën veroorzaken tandplak en uiteindelijk ontstekingen van het tandvlees.

Indirect heeft een te hoge suikerconsumptie ook effect op de gezondheid van het tandvlees en dit heeft te maken met de bloedsuikerspiegel. Na een maaltijd met veel suikers zal de bloedsuikerspiegel stijgen, wat het signaal voor de alvleesklier is om insuline te produceren. Insuline is het hormoon dat er voor zorgt dat glucose uit het bloed opgenomen kan worden door de lichaamscellen. De productie van insuline kan echter worden verstoord als er te veel maaltijden op een dag worden gegeten of wanneer er sprake is van een te hoge suikerinname. Het gevolg hiervan is insulineresistentie.

Insulineresistentie

Bij insulineresistentie reageren de lichaamscellen niet goed meer op het hormoon insuline waardoor er te veel glucose in de bloedbaan aanwezig blijft. Een chronische hoge bloedsuikerspiegel heeft ontsteking als resultaat. En dit is terug te zien in de mond, want op het moment dat het ontstekingsniveau in het lichaam chronisch verhoogd is, zal het tandvlees sneller bloeden.

Suiker kan ook de werking van het immuunsysteem onderdrukken. Je bent in dat geval veel vatbaarder voor infecties. Eet je veel suikers en ben je snel verkouden of heb je vaak last van een verminderde weerstand? Dan is het zeker het proberen waard om je suikerinname drastisch te verlagen. Je kunt trouwens ook aan de gezondheid van het tandvlees herkennen hoe het met jouw immuunsysteem gesteld is.

Hoe stabiel is jouw bloedsuikerspiegel?

5 tips voor een stabiele bloedsuikerspiegel

  1. Beweeg regelmatig en het liefst voor de maaltijd.
  2. Vermijd maaltijden met veel suikers en combineer fruit met gezonde vetten en/of eiwitten.
  3. Beperk het aantal maaltijden tot 3 per dag met maximaal 2 tussendoortjes.
  4. Eet producten met een lage glycemische lading.
  5. Vermijd stress

Liefs Yvonne

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTube | Bloglovin’