Olijfolie is vet gezond!


Olijfolie is vet gezond!

Het is echt waar: olijfolie is vet gezond! Helaas zijn we behoorlijk bang gemaakt voor vet. Dit is gelukkig helemaal niet terecht, want vet speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Olijfolie is zo’n voorbeeld van een vet met gezondheidbevorderende eigenschappen.

Ga jij vet gezond het nieuwe jaar in?

De gezondheidsvoordelen van olijfolie

Olijfolie valt vanwege de omega-9 vetten onder de neutrale oliën. De olie bevat een aantal gezondheidsvoordelen en deze zijn zeker de moeite waard om te leren kennen.

  • Het omega-9 vetzuur in olijfolie heeft een gezondheidsbevorderende werking op hart- en vaatziekten en op de cholesterolspiegel.
  • Polyfenolen uit olijfolie beschermen de vaatwanden, de hersenen en het DNA.
  • Polyfenolen hebben een positieve werking op de energiehuishouding. Je krijgt er meer energie van.
  • Het plyfenol oleocanthal heeft een zelfde werking als ibuprofen. Het werkt pijn-, ontstekings- en koortsremmend.
  • En je blijft jong door het gebruik van olijfolie, want polyfenolen bezitten een anti-aging effect!

Olijfolie is vet gezond!

Olijfolie in de keuken

Waar komt olijfolie vandaan?

Olijven, we houden er van of we vinden ze verschrikkelijk. Uit de pulp van deze vruchten wordt olie geperst. Deze olie wordt al honderden jaren als voeding en bij de bereiding van voeding gebruikt. het is één van de oudste oliën die geconsumeerd worden. Tegenwoordig is de belangrijkste plantaardige olie in Portugal, Spanje, Italië en Griekenland.

Ga voor kwaliteit

De gezondheidsvoordelen van olijfolie zorgen er voor dat je deze olie met een gerust hart wat vaker kan gebruiken. Kies bij voorkeur voor een goede kwaliteit olijfolie, ofwel de “extra vierge” variant. Een biologische olijfolie bevat over het algemeen de minste toxines (giftige stoffen).

Kun je olijfolie wel verhitten?

Je maakt optimaal gebruik van de voordelen die olijfolie bevat als je de olie koud gebruikt. De kwaliteit gaat achteruit als je de olie verhit. Daarnaast ontstaan er schadelijke stoffen bij langdurige verhitting op een hoge temperatuur.

Wil je olijfolie gebruiken om in te bakken? Houd de temperatuur dan laag en bak niet te lang. De koude “extra vierge” olijfolie is heerlijk over salades of gestoomde groenten. Bovendien geniet je op deze manier optimaal van de gezondheidsvoordelen.

In dit recept voor groene pesto gebruik ik olijfolie!

Enjoy!

Liefs Yvonne
www.oergezondemond.nl

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *