Dit zijn de fijnste self-care tips voor een goede nachtrust


Dit zijn de fijnste self-care tips voor een goede nachtrust

Wist jij dat we maar liefst een derde van ons levend slapend doorbrengen? Tegelijkertijd wordt het belang van goed slapen nogal eens onderschat. Wat veel mensen niet weten is dat ons lichaam deze periode van rust gebruikt om te herstellen. Tijdens de REM-slaap verwerken we de indrukken en gebeurtenissen van de dag. De zogeheten herstelslaap zorgt op haar beurt letterlijk voor herstel van ons lichaam. De beste versie van jezelf begint dan ook met een goede nachtrust. Hoog tijd voor wat self-care tips dus!

Op maandag 22 oktober sloegen Hästens en de Dutch Design Foundation de handen ineen in De Kazerne in Eindhoven met één gezamenlijk doel: het delen van ideeën over de innovatie van slaap. Vanuit deze samenwerking zijn drie designers gevraagd om mee te denken over The Future of Sleep. Waar Kiki van Eijk zich focuste op het thema Surroundings, richtten Laura Lynn Jansen & Justine Kontou zich op Senses en dook Govert Flint in Habits van mensen waar het gaat om slaap.Een goede nachtrust dankzij het beste bed en een prettige slaapomgeving zijn immers van groot belang om ervoor te zorgen dat je overdag uitgerust bent en vol energie de dag begint.

Moeite met inslapen? 5x voeding voor een goede nachtrust

self care tips

Zorg voor een optimale slaapomgeving

Laad jij je telefoon vaker op dan jezelf? Dat is de vraag die designer Kiki van Eijk zichzelf stelde. Jezelf aan het eind van de dag terug kunnen trekken in een omgeving die ontspannen en slapen stimuleert is ontzettend belangrijk. Naast een opgeruimde slaapkamer en een heerlijk bed (liefst van natuurlijke materialen) is het ook handig om voor het slapen gaan niet meer op het wereldwijde web te surfen of tv te kijken.

  • Wanneer het begint te schemeren maakt ons lichaam melatonine aan. Maak het dus zo donker mogelijk. Niet alleen in je slaapkamer, maar ook al voordat je gaat slapen. Luisteren naar een muziekje in het schemerlicht heeft een ander effect op de aanmaak van dit slaaphormoon dan op het puntje van de bank naar een spannende actiethriller kijken.
  • Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer, ramen op dus. En hoe comfortabel die pyjama ook is, naakt slapen is echt gezonder. Wanneer we gaan slapen gaat onze lichaamstemperatuur naar beneden. Dik ingepakt in bed liggen zorgt ervoor dat we onze lichaamswarmte minder goed kwijt kunnen. Gevolg? Je lichaamstemperatuur kan niet of moeilijker dalen. Je hersenen zullen een prikkel geven om wakker te worden. Hierdoor heb je uiteindelijk een minder diepe en minder herstellende nachtrust.
  • Tijdens onze slaap zijn er momenten dat onze hersenen heel actief zijn,de zogenaamde ‘sleep spindles’. Op dit soort momenten worden geluid en andere zintuiglijke informatie niet geregistreerd in de hersenen. Naarmate we ouder worden, produceren we minder van deze ‘spindles’, en zijn we dus gevoeliger voor geluiden in onze slaapomgeving. Experimenteer met oordopjes om tot rust te komen en een goede nachtrust te bereiken.

Bye bye FOMO

Wil je echt goed slapen en dromen, stop dan vlak voor je gaat slapen met het wegwerken van die laatste mails, het kijken naar een spannende film op Netflix of het lezen van een spannend boek. En die smartphone? Zet maar uit! Je hersenen worden namelijk gestimuleerd door alle informatie die ze krijgen en moeten verwerken. Daarnaast kunnen zowel positieve als negatieve emoties die je via social media binnenkrijgt, je nachtrust ernstig verstoren. Ook het licht dat apparaten zoals een tablet uitstralen, heeft een negatief effect omdat het het slaaphormoon melatonine onderdrukt. Die stofje zorgt er juist voor dat we slaperig worden wanneer het donker wordt.

Designer Govert Flint namens Enrichers: Onze gewoontes zorgen er in sommige gevallen voor dat er minder goed geslapen wordt terwijl je juist overdag alvast invloed kunt uitoefenen op een goede nachtrust. Zo ervaren we bijvoorbeeld een Fear of Missing Out waardoor we regelmatig onze social kanalen checken en loopt de natuurlijke aanmaak van melatonine niet synchroon met ons bioritme door het gebruik van beeldschermen met groen en blauw licht. 

self care tips

Over Hästens

Sinds 1852 streeft Hästens naar het beste bed dat resulteert in de beste slaap. Ambachtslieden zijn actief in het atelier in Köping in Zweden en werken al generaties lang aan het perfectioneren van de bedden. Elk Hästens-bed is handgemaakt. Er wordt bij het produceren alleen gebruikgemaakt van superieure en natuurlijke materialen. Dit familiebedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde fabrikant, retailer en koninklijke hofleverancier van de beste superieure bedden.

Slaap zacht!

Heb jij nog een self care tip die in dit rijtje thuishoort? Let me know!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Hästens. Lees hier mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *