Vitamine D is onmisbaar in de winter!


Vitamine D in de winter

Heb jij in augustus en september nog lekker van de zon kunnen genieten? De lange zonnige dagen van de zomer liggen nu al weer even achter ons en de dagen worden steeds korter. We gaan richting de winter waardoor het aantal zonuren op een dag afneemt. Weet jij dat zon ontzettend belangrijk is voor de gezondheid van je mond? Vitamine D is onmisbaar in de winter!

Vitamine D is een hormoon!

Wist jij dat vitamine D eigenlijk helemaal geen vitamine is, maar een zogeheten prohormoon? De 2 belangrijkste prohormonen die wij kennen zijn D2 en D3. Deze laatste maken we aan in onze huid onder invloed van zonlicht en wordt omgezet in calcitriol, de actieve vorm. Door dit gegeven is vitamine D strikt genomen geen vitamine, maar een hormoon!

De functie van vitamine D

We ervaren allemaal dat zonlicht een positief effect heeft op ons humeur. Op een zonnige dag voelen we ons vaak meer ontspannen, vrolijker en we hebben meer energie. Dit heeft onder andere te maken met de aanmaak van vitamine D. Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht.

Vitamine D (calciferol) is een vetoplosbare vitamine heeft vele functie in het lichaam:

  • Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Vitamine D speelt dus een belangrijke rol bij de aanmaak en het behoud van stevige botten en tanden.
  • Vitamine D is noodzakelijk voor een goede spierwerking. Een tekort aan deze vitamine kan gepaard gaan met spierzwakte en spierkrampen.
  • Vitamine D speelt een rol bij de regulatie en productie van bepaalde hormonen.
  • Vitamine D is nodig voor een goed werkend immuunsysteem.
  • Vitamine D speelt een rol in de energiehuishouding.
  • Vitamine D ondersteunt de aanmaak van serotonine.

De zon is goed voor ons humeur!

Heb ik een vitamine D tekort?

In de mond is een tekort aan deze vitamine op verschillende manieren zichtbaar.

  • Veel last van gaatjes in de tanden en/of kiezen.
  • Ontstekingen van het tandvlees.
  • Vergevorderde ontstekingen in de mond die gepaard gaan met afbraak van de omliggende weefsels bij tanden / kiezen.

Overige symptomen zijn

  • Botontkalking
  • Pijn in botten en/of gewrichten
  • Haaruitval

Voldoende vitamine D zonder zon

We hebben dagelijks 2,5-5 mcg vitamine D nodig. De meest efficiënte manier om aan deze hoeveelheid te komen is door lekker van de zon te genieten. Helaas is de zonkracht in de wintermaanden onvoldoende om ons van de nodige vitamientjes te voorzien. Om gezond de winter door te komen is er hopelijk vitamine D opgeslagen in de lever. In de zomermaanden zal je voldoende buiten moeten zijn om dit te stimuleren. Doordat wij zo ontzettend veel binnen zitten is het de vraag of dat dit gelukt is.

Maar dan kun je in de winter toch gewoon voldoende voeding met vitamine D eten?

Gelukkig is zonlicht niet de enige bron (maar wel beste) voor de aanmaak van vitamine D. We kunnen deze vitamine inderdaad ook uit onze voeding halen. Vitamine D2, oftewel ergocalciferol komt inderdaad voor in plantaardige voeding. Helaas is de omzetting van vitamine D2 niet zo efficiënt. Dierlijke producten zoals zalm (7,9 mcg/100gr), eigeel (1,1 mcg/100gr) en roomboter (0,3 mcg/100gr) bevatten vitamine D3. Maar heb je een tekort aan vitamine D? Dan gaat roomboter smeren en een eitje eten jou niet helpen. De hoeveelheden vitamine D die je dan binnenkrijgt zijn veel te laag om tekorten aan te vullen. Het is dus aan te raden om in de wintermaanden vitamine D als supplement te nemen.

Product Mcg/100 g
Zalm 7,9
Makreel 4,3
Eieren 1,1
Vlees 0,5
Roomboter 0,3

Bron tabel: NEVO-online

Stay tuned!

Wil je nog meer weten over vitamine D? Stel je vraag onderaan deze blogpost, dan doen wij ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden!

Liefs Yvonne
www.oergezondemond.nl

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTube | Bloglovin’

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *