Vocht vasthouden bij warm weer: de 5 beste tips om dit te verhelpen!


Lekker weertje koekepeertje!

Oh jongens, wat is het genieten zeg! Ondanks dat ik ook af en toe puffend rondloop (want: lekker lanterfanten met dit weer is heerlijk, maar boodschappen doen iets minder) geniet ik echt met volle teugen hoor. Afgelopen weekend hebben wij een dagje gevaren met een sloep. Zalig! Vlak voordat ik het water in wilde springen, viel mijn oog op mijn zilveren ring. Even snel afdoen was er niet bij, mijn vingers waren zo dik van het warme weer dat ik flink moest pielen. Tja, met die tropische temperaturen houd je toch meer vocht vast dan normaal. Maar gelukkig kun je ook iets doen aan vocht vasthouden bij warm weer. Hierbij de 5 beste tips om dit te verhelpen!

Weetje van de dag

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60-65% uit water. Best veel! En dat is maar goed ook, want dit water (oftewel vocht) is onder andere belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darm, het regelen van onze lichaamstemperatuur en het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen in het lichaam. Onze lichaamsvloeistoffen zoals bloed, lymfe en onze spijsverteringsstappen bestaan zelfs voornamelijk uit water. Om zo goed mogelijk te kunnen functioneren is water is dus essentieel.

Vocht vasthouden bij warm weer?

Natuurlijk houd je niet alleen maar meer vocht vast bij warm weer, zo kan een teveel aan zout in je voeding en zelfs je menstruatie (heb je ze weer: hormonen) hiervan de oorzaak zijn. Maar ook lang staan, medicijngebruik en verschillende ziekten kunnen de oorzaak zijn van vocht vasthouden. Een tripje naar de huisarts om de achterliggende oorzaak van vocht vasthouden te achterhalen is dan een goed idee.

5 tips om vocht vasthouden bij warm weer te verhelpen!

Vocht vasthouden bij warm weer: de 5 beste tips om dit te verhelpen!

1. Drink more water!

Meer water drinken terwijl je vocht vasthoudt klinkt tegenstrijdig, maar dat is het dus niet. Voldoende water drinken op warme dagen zorgt er namelijk echt voor dat je minder snel vocht vast houdt. Wanneer je te weinig drinkt en er dus een tekort aan vocht dreigt te ontstaan, gaat je lichaam vocht vasthouden. Een soort spaarstand dus. En ondanks dat dat witte wijntje of verfrissende biertje erg lekker is op warme dagen, kun je deze beter laten staan. Net als koffie onttrekt alcohol juist vocht aan je lichaam. Wil je toch een drankje drinken? Drink dan extra water.

Top 10 hydraterend voedsel: je kunt je drinken ook eten!

2. Minder zout is best een goed idee!

Zout staat erom bekend vocht vast te houden. De maximale zoutinname voor een volwassene per dag is trouwens maar 6 gram. Als je je bedenkt dat zo’n 85% van de Nederlandse bevolking hier ruim boven zit, kun je je voorstellen dat minder zout gebruiken best een goed idee is. Want naast vocht vasthouden, zorgt een overmaat aan zout ook zorgen voor een hoge bloeddruk, nierziekten en botontkalking.

  • Breng je maaltijd op smaak met (verse) kruiden in plaats van zout.
  • Vermijd kant-en-klare producten zoals chips, koekjes en sauzen.
  • Vermijd bewerkte voedingsmiddelen zoals vleeswaren.
  • Ga voor homemade! Zo weet je precies hoeveel zout je toevoegt.

3. Misschien heb je een tekort aan vitamine B6?

Zorg voor een voedingspatroon met voldoende vitamine B6. Een tekort aan deze vitamine kan er namelijk voor zorgen dat je vocht vasthoudt. Je vindt vitamine B6 in onder andere bananen, pindakaas, walnoten, cashewnoten, linzen, bruine bonen, spruitjes, eierdooier, prei, maar met name in vlees en vis. Voordat je naar de winkel rent om een potje vitamine B6 te scoren, raad ik aan een arts of therapeut te raadplegen. Want een teveel aan vitamine B6 is nog schadelijker.

Voedingssupplementen: waar moet je op letten?

4. Beweeg meer!

Blijf niet puffend achter je bureau zitten (I know: in de buurt van de ventilator), maar kom in beweging. Volg een online yogalesje, ga een rondje fietsen, maak een wandelingetje met de hond van de buurvrouw (of met de buurvrouw zelf) of ga een rondje hardlopen in de vroege ochtend! Beweging zorgt voor een betere doorbloeding en vochtafdrijving.

10 gouden tips voor hardlopen in de hitte

5. Eet vochtafdrijvend voeding!

Wanneer je vocht vasthoudt tijdens tropische zomerdagen kun je ook eens denken aan voedingsmiddelen die een vochtafdrijvend effect hebben. Drink een bakje brandnetel kruidenthee, maak een smoothie van ananas en zet asperges op het menu. Maar ook bleekselderij, komkommer, peterselie, berkenblad en jeneverbessen hebben van nature vochtafdrijvende eigenschappen.

 

Enjoy the summer!

Heb jij nog een goede tip die in dit rijtje met vochtafdrijvende tips thuis hoort? Sharing is caring! Laat jouw ultieme tip of ervaring achter in de reacties onder deze blog. Vind ik leuk!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *