Voedingssupplementen: noodzakelijk, nuttig of nergens voor nodig?


Voedingssupplementen: noodzakelijk, nuttig of nergens voor nodig?

“Maar als ik gezond eet, dan heb ik toch helemaal geen extra vitamines en mineralen nodig?” Dat is zo’n beetje de eerste vraag die ik krijg wanneer ik uitleg wat orthomoleculaire therapie inhoudt. En als je echt zo gezond eet, kan dat inderdaad wel kloppen, maar helaas pindakaas, want volgens onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek eet een kwart van de Nederlanders dagelijks onvoldoende groente en fruit. En hiermee komt deze 25% dus niet aan hun dagelijkse behoefte aan vitamines en mineralen.

Daar komt nog bij dat gezond leven niet alleen valt of staat met gezond (en gevarieerd!) eten. Ook voldoende beweging, ontspanning en een gezonde leefomgeving spelen een grote rol. Ook houden deze richtlijnen geen rekening met persoonlijke behoeften die passen bij jouw leefstijl. But there’s more! Ik heb alle ins and outs over voedingssupplementen op een rijtje gezet.

voedingssupplementen

Wat zijn voedingssupplementen eigenlijk?

Voedingssupplementen zijn bedoeld als aanvulling op je dagelijkse gezonde voeding en zijn in verschillende vormen verkrijgbaar. Denk hierbij aan pillen, softgels, poeders, kauwtabletten, druppels, drankjes en capsules. In deze supplementen zitten vitamines, mineralen en/of bioactieve stoffen. Er zijn voedingssupplementen met maar 1 vitamine of mineraal, maar ook met een combinatie zoals bijvoorbeeld multivitamines en een vitamine B-complex.

Zijn voedingssupplementen nuttig?

  • Door bodemverarming, moderne landbouwmethodes (zoals kunstmest en bestrijdingsmiddelen), het langer bewaren van voeding, het voorverpakken van voeding en de manier van bereiden bevat onze voeding minder voedingsstoffen dan vroeger. Zo kun je zelfs wanneer je zoveel mogelijk gevarieerd en onbewerkt eet minder voedingsstoffen binnenkrijgen dan je denkt.
  • Je gaat er vanuit dat jouw voedsel vers is, maar is dat wel zo? Zo wordt fruit zoals bananen om logistieke redenen vaak onrijp geplukt. Niet zo handig, aangezien veel voedingsstoffen (zoals vitamine C) pas in significante hoeveelheden worden geproduceerd bij het rijpen van het fruit.
  • En wat denk je van vitamine D? Deze vitamine halen voor een klein deel uit voeding, maar de belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Door je in de zomermaanden altijd in te smeren met zonnebrandcrème maakt je lichaam nauwelijks vitamine D aan. Komt nog bij dat dat we veel binnen zitten en de zonkracht in de wintermaanden niet voldoende is om ons van de nodige vitamine D te voorzien.

Let’s talk about you!

Niets is zo persoonlijk als het gaat om gezond leven. Heb je een druk leven? Sport je veel? Eet je voldoende groente en fruit? Ben je vegetariër of veganist? Zit je meestal binnen? Gebruik je medicijnen? Ben je zwanger? Wat is je leeftijd? Rook je? Allemaal vragen die van belang zijn bij het kiezen van de juiste voedingssupplementen!

Basissuppletie: een aanvulling op je boodschappenlijstje

Een supplement is en blijft een supplement en is dus bedoeld ter aanvulling op een gezond voedingspatroon en een gezonde leefstijl. Dit betekent dus dat een voedingssupplement nooit gezonde voeding kan vervangen. Eet jij nooit fruit en denk je dat een vitamine C supplement dit wel kan vervangen? Dan heb ik slecht nieuws: in groente en fruit zitten namelijk naast vitamines ook mineralen, bioactieve stoffen en vezels. De basis is dus altijd gezond en gevarieerd eten. Toch zijn er een aantal voedingssupplementen die wat mij betreft tot de basissuppletie behoren. Onder basissuppletie vallen naar mijn idee een vijftal supplementen die je dagelijks kunt nemen als aanvulling.

1. Multivitamine

Een multi kan een goede aanvulling zijn op de vitaminen en mineralen uit jouw dagelijkse voeding. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat minder dan 15% van de volwassenen elke dag voldoende groenten eet. Een multi als aanvulling kan dus wenselijk zijn. De individuele behoefte aan voedingsstof kan variëren, deze is onder andere afhankelijk leeftijd en leefstijl. Tip van de dag: kies altijd voor een multi op maat. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale multi’s voor vegetariërs en zwangere vrouwen.

2. Magnesium

Uit cijfers van het RIVM blijkt dat 20-30% van de volwassenen minder magnesium binnenkrijgt dan wordt aanbevolen. Daarom kan het soms goed zijn om een magnesiumsupplement te gebruiken ter aanvulling op voeding. Zeker als je veel sport of een druk leven hebt. Het mineraal magnesium is betrokken bij de energiestofwisseling in het lichaam, ondersteunt het zenuwstelsel is van belang voor de spierfunctie. Verder is magnesium goed voor het skelet.

3. Vitamine C

Vitamine C ondersteunt de weerstand, draagt bij aan de normale vorming van collageen, is van belang voor de bloedvaten en activeert de natuurlijke energie in het lichaam. Combineer je een multi met vitamine C? Kies dan voor de producten van Orthica, deze zijn goed te combineren ter aanvulling op jouw dagelijkse voeding.

4. Omega-3 vetzuren

Het advies om 1x per week vette vis te eten wordt door veel mensen niet gehaald. In vis zitten de essentiële vetzuren EPA en DHA. Vetten spelen een belangrijke rol bij vele lichaamsfuncties. Deze essentiële vetzuren zijn onder andere belangrijk voor het goed blijven functioneren van hart en bloedvaten, een gezonde huid en een goede weerstand. Liever een plantaardig alternatief? In het assortiment van Orthica vind je ook vegetarische omega-3.

5. Vitamine D

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Slechts een klein deel komt uit onze voeding. Door onvoldoende blootstelling aan zonlicht en door onvoldoende inname via voeding komen bepaalde bevolkings- en leeftijdsgroepen niet aan voldoende vitamine D. In sommige situaties kan de behoefte aan vitamine D ook verhoogd zijn. Denk hierbij aan mensen met een donkere huidskleur, oudere mensen, zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen die weinig buiten komen. De Gezondheidsraad adviseert voor deze groepen dan ook een aanvullend vitamine D supplement.

Health is wealth!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met voedingssupplementen. Laat gerust een reactie achter onderaan dit artikel. Vind ik leuk!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Orthica. Lees hier mijn disclaimer.

1 reactie

  • Belinda schreef:

    Hoi Mirjam,

    Ik gebruik dagelijks meerdere voedingssupplementen, zoals multivitamines, magnesium, vitamine C, D3, Omega 3, Q10, selenium. Door mijn gastric bypass ben ik mijn levenlang aangewezen op extra suppletie en kies daarbij voor 100% natuurlijke voedingssupplementen, dus zonder enige synthetische en schadelijke bind-, vul-, meng- en glansmiddelen.
    Ik zie dat jij zelf hebt gekozen voor de supplementen van Orthica. Ik wil je erop wijzen dat dit zeker niet de beste supplementen zijn en zou je graag informeren over de producten van Beyuna. Deze zijn volledig opneembaar, 100% natuurlijk en vegan.
    Neem gerust een kijkje op mijn website https://Belinda.beyuna.nl
    Benieuwd wat je van de producten vindt.
    Tevens vind je op de site nagellak en lipsticks van Zoya. Deze zijn geheel vegan, dierproef vrij en Big10free!

    Groetjes,
    Belinda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *