Voedingssupplementen | Waar moet ik op letten?


Voedingssupplementen | Waar moet ik op letten?Voedingssupplementen | Waar moet ik op letten?

Goed advies
De eerste en beste tip die ik je kan geven is: laat je goed adviseren door een therapeut of arts.

Er zijn inmiddels al duizenden interacties bekend die kunnen optreden tussen voeding (voedingsbestanddelen, voedingsmiddelen, diëten, voedingssupplementen) en geneesmiddelen.  In bepaalde gevallen kunnen de interacties tussen voeding en geneesmiddelen wel degelijk (ernstige) gevolgen hebben voor de patiënt. Enerzijds kan de biologische beschikbaarheid en de werking van medicijnen negatief worden beïnvloed door voeding of voedingssupplementen.

Anderzijds kan langdurig medicijngebruik een nadelige invloed hebben op de voedingsstatus van patiënten. Hierdoor kunnen op den duur bijwerkingen (deficiëntieverschijnselen) en/of andere aandoeningen ontstaan. Het juist combineren van voeding en een bepaald medicijn kan ook een gunstig effect hebben. Zo kunnen sommige voedingsmiddelen de biologische beschikbaarheid van bepaalde geneesmiddelen verhogen of kunnen voedingssupplementen worden ingezet om bijwerkingen van geneesmiddelen te verminderen of te voorkomen. (Bron: Bonusan)

goedkoop = duurkoop
Ter illustratie. Magnesium staat volop in the picture en wordt door veel mensen gebruikt. De goedkope vorm van magnesium is magnesiumoxide. Deze vorm wordt door het lichaam niet opgenomen. Sterker nog, magnesium heeft in deze vorm een laxerende werking. In dit geval levert het supplement je dus alleen ‘dure ontlasting’ op.Check dus even of de mineralen anorganisch (oftewel lichaamsvreemd) zijn. Anorganische mineralen, zoals oxides, sulfaten, fosfaten worden moeilijker of niet door het lichaam opgenomen.

Hulpstoffen
Zitten er co-factoren voor een betere opname in het supplement? Neem bijvoorbeeld vitamine C, oftewel ascorbinezuur. Een supplement met alleen ascorbinezuur is weliswaar goedkoop, maar veel te zuur voor je maag. Je hebt in dit geval dus een supplement nodig waar neutraliserende mineralen en bioflavonoïden aan toegevoegd zijn. Vergelijk het met het eten van een appel. Je eet niet alleen maar vitamine C, maar ook bioflavonoïden. Als je lijf begrijpt wat je eet of in dit geval slikt dan is het goed.

Grondstoffen en fabrikant
Kies voor een supplement met hoogwaardige grondstoffen, dit is afhankelijk van de leverancier.

Ga voor zuivere supplementen en een product dat dat waar mogelijk natuurlijke grondstoffen gebruikt. Vitamine E in zijn natuurlijke vorm (d-tocoferol) is in het lichaam 2-3 keer actiever dan de synthetische vorm (dl-tocoferol).

Ga voor een merk dat transparant is wat betreft de informatie over hun product.

Hulpstoffen
Mijd supplementen met een lange lijst aan hulpstoffen. Deze zijn noodzakelijk, maar synthetische geur, kleur- en smaakstoffen, melkbestanddelen (lactose), suiker, zetmeel, gluten, gist en conserveringsmiddelen zijn echt niet nodig.

Kies een multivitamine met vitamines en mineralen, laat je niet verleiden tot toevoegingen van kruiden of extraatjes zoals Q10.

Vegetariër?
Ben je vegetariër ? Kies voor producten met grondstoffen van plantaardige oorsprong. Indien een product dierlijke substanties bevat, wordt dit specifiek aangegeven, zowel op het etiket als in de productinformatie.

Vegetarische capsules zijn veelal gemaakt van HPMC. De grondstof voor deze capsules is het houtpulp van dennenbomen. Deze capsules lossen net zo snel op als de dierlijke gelatinecapsules. Oliehoudende capsules, zoals visolieproducten, co-enzym Q10 en vitamine E, worden nog wel geproduceerd met gelatinecapsules, omdat er nog geen kwalitatief hoogstaand vegetarisch alternatief is.

Etiketten lezen
Check de hoeveelheden die aangegeven worden op de verpakking. Hebben deze betrekking op een capsule of tablet of meerdere?

Kijk of het product een uiterste gebruiksdatum vermeldt. Dit is een wettelijke verplichting. Is dit niet het geval, koop het dan niet omdat je het risico loopt op een geoxideerd, en daardoor schadelijk, product.

ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)
Bekijk het percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). De ADH zegt iets over de minimale hoeveelheid die je binnen moet krijgen als gezond persoon om ziekte te voorkomen. Ter illustratie: voor vitamine C is de ADH 60 mg terwijl het orthomoleculaire advies minstens 1000 mg is.

Land van herkomst
Kies een multivitamine ter aanvulling op je voeding. Deze behoefte is per persoon verschillend. Check ook op welke bevolkingsgroep je multi is afgestemd. Heb je te maken met een Amerikaans merk? Dan is de kans groot dat er geen selenium inzit.
In Nederland hebben we hier echter te weinig van. Kies dus voor een multi met selenium.

In de regel komt het er op neer dat voedingssupplementen die je voor weinig kunt kopen bij de reguliere drogist of supermarkt weinig tot geen toegevoegde waarde hebben. Door allerlei toevoegingen kan het in sommige gevallen zelfs meer kwaad dan goed doen. Wees kritisch, blijf etiketten lezen en bel desnoods de fabrikant op met vragen.

Wat is jouw favoriete merk en waarom? Laat het ons weten in de comments!


1 reactie

  • Linda de Boer schreef:

    Mijn favoriet zijn de capsules en olie van Eczoil
    Dit is een hoogwaardig ambachtelijk gemaakte pijlstaartrogolie. Geen toevoegingen. Geen kleurstoffen niks van dat alles. Je krijgt wat je ziet om het zo maar eens te zeggen. Geen troep. Deze olie word al jaren ingezet voor Reuma, Artrose, Eczeem, Psoriasis, Kortom alle ontstekingen gerelateerde ziektes. En ook sinds kort medisch aangetoond. Als deze olie word ingenomen komen er 4 ontstekingsremmers op gang. KC- IL-6 – COX-2 – MCP-1. Dit is zeer zeldzaam en uniek, Vandaar dat het ook echt werkt. Ik neem het zelf in voor mijn Artrose. Top spul. Word al vanaf 1600 ingenomen voor deze kwalen. Ook dieren hebben er baadt bij. Zoals doorfokziektes. Elke dag een 2 capsules of een theelepeltje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *