Waarom jij magnesium nodig hebt


Waarom jij magnesium nodig hebt

Sta jij wel eens stil bij de belangrijke rol die magnesium vervult voor jouw lichaam? We zijn tegenwoordig erg gefocust op de macronutriënten in onze voeding, zoals de vetten, eiwitten en koolhydraten. Maar als je het mij vraagt mag hierin een verschuiving plaatsvinden richting de micronutriënten. Ik leg in deze blog uit waarom jij magnesium nodig hebt. Onder micronutriënten verstaan we de vitamines en mineralen in voedingsmiddelen. We hebben ze in bepaalde hoeveelheden nodig en er zijn verschillende omstandigheden waarin we zelfs meer van deze stoffen kunnen gebruiken.

Waarom jij magnesium nodig hebt

Magnesium vind je in groene bladgroenten, maar ook in avocado’s, amandelen, haver, quinoa, cashewnoten, zonnebloem- en pompoenpitten, zaden, boekweit, avocado, appels, bananen, rozijnen, dadels en zoete aardappel.

Waarom we magnesiumrijk moeten eten

Magnesium is een mineraal dat we uit onze voeding moeten halen. Mineralen vormen het gereedschap wat we nodig hebben, maar dat door ons lichaam niet geproduceerd kan worden. Magnesium is een essentieel mineraal dat nodig is voor meer dan 300 biochemische reacties die in je lichaam plaatsvinden.

Zonder magnesium kan het lichaam geen energie produceren, maar het kan ook belangrijke hormonen niet aanmaken, waaronder de slaaphormonen. Magnesium is ook een hele goede spierontspanner, terwijl de calcium juist de spieren aanspant. Voor een sterk gebit en sterke botten is magnesium ook van groot belang. Het helpt namelijk om calcium en op te nemen en dit mineraal is nodig voor een gebit zonder gaatjes.

Hoeveel magnesium hebben we per dag nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) magnesium is 300 mg per dag. De ADH is een maat om aan te geven hoeveel van een voedingsstof gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Dat wil echter niet zeggen dat jij met jouw voedingspartoon aan de ADH komt of dat deze ADH ook voor jou voldoende is.

Heb je last van slaperigheid, vermoeidheid, spierkrampen, depressieve stemmingen of misschien kan je slecht tegen lawaai en prikkels, let er dan op dat je genoeg magnesium binnen krijgt.

Een magnesium supplement is de snelste en makkelijkste manier om aan dit mineraal te komen. Eerlijk gezegd ben ik geen voorstander van deze snelle manier om nutriënten te laden. Ik vind dat je moet proberen om zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je voeding te halen. En ja, dan kan het goed zijn dat je jouw voedingspatroon zal moeten aanpassen…

Wat zijn goede bronnen van magnesium?

Wil jij een magnesiumrijk voedingspatroon? Zorg er dan voor dat je je dagelijkse dosis groen opvoert, want magnesium tref je aan in groene bladgroenten. Ook komt er veel magnesium voor in amandelen, haver, quinoa, cashewnoten, zonnebloem- en pompoenpitten, zaden, boekweit, avocado, appels, bananen, rozijnen, dadels en zoete aardappel. Je hebt dus genoeg keuze. Om je een beter beeld te geven van wat je op een dag kunt eten voor voldoende magnesium geef ik je een  voorbeeld.

Ontbijt met een salade van 1 banaan, 50 gram frambozen, 50 g amandelen en 1 el kokosrasp. Als het goed is zit je daar de hele ochtend lekker vol van en het geeft je energie door de grote hoeveelheid magnesium die erin zit (131 mg).

Lunch met wraps van boekweitmeel (maak van 50 gram boekweitmeel en 1 ei plus water een beslag) belegd met 100 gram spinazie en 50 gram gerookte zalm.

Als avondeten kan je denken aan kipfilet met zoet aardappel en een salade van sla, avocado en pompoenpitten.

Liefs Yvonne
www.oergezondemond.nl

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *