Hormonen: 5 tips voor een betere hormoonbalans

Mirjam Blanken

4 februari 2024


Hormonen: 5 tips voor een betere hormoonbalans

Heb jij last van eetbuien, verlies je maar moeilijk gewicht of voel je vermoeid en opgefokt tegelijk?

Associatie met hormonale disbalans rondom menstruatie. Welbekende PMS (pre menstruaal syndroom). Maar is pms eigenlijk iets wat ‘erbij hoort’? Volgens …

Met een aantal veranderingen in je leefstijl, hormonale evenwicht, stress, voeding en beweging zijn belangrijke pijlers,

Wat zijn hormonen?

Maar wat zijn hormonen eigenlijk? fhjkds

Foto

Kopje

eet echte voeding

Tip 1: neem afscheid van stress

zorg voor voldoende ontspanning. Uit knop,

Ook wel stresshormoon. De nummer één reden van een disbalans, een teveel aan het cortisol hormoon in het lichaam, is stress. Wanneer een vrouw teveel controle wil houden, over het huishouden, de kinderen, baan, slank willen zijn of verwachtingen van partner of familie, geeft dit veel stress in het lichaam en het zorgt ook voor vermoeidheid. Vooral het ‘moeten’ en het allemaal goed willen doen. Het stresshormoon cortisol slaat meer lichaamsvet op, stress is immers altijd een mechanisme van bescherming geweest. Toen het evolutionair gezien nog niet vanzelfsprekend was dat we te eten had was dit ook extreem stressvol voor het lichaam, die vervolgens in een ‘spaarstand’ ging en meer (buik)vet ging opslaan om te bewaren voor later. Het is dus heel belangrijk om beter met stress om te leren gaan, en het woord ‘moeten’ minder vaak te gebruiken (en voelen). Ook slechte voeding is stressvol voor het lichaam.  

Tip 2: zorg dat je voldoende slaapt

hfjksd

Tip 3: zorg voor lichaamsbeweging

die bij je past

lichamelijke stress of psychische stress?

krachttraining

Tip 4: vermijd giftige stoffen

Smeer alleen op je huid wat je ook op zou eten.

Ook het vrouwelijk geslachtshormoon kan snel uit balans raken. Er zijn ‘goede’ en ‘slechte’ oestrogenen, ze zijn niet allemaal per definitie goed of slecht. De nummer één reden voor disbalans, een teveel aan oestrogenen, is toxiciteit. Er zijn twee bronnen van oestrogenen die je wilt vermijden: fyto-oestrogenen, ofwel plantaardige oestrogenen in voeding en xeno-oestrogenen uit bijvoorbeeld plastic verpakkingen van onze voeding of uit onze leefomgeving die we op allerlei manieren binnenkrijgen. Dit is nog een reden om soja te vermijden, want deze producten bevatten fyto-oestrogenen. Net als peulvruchten, kikkererwten, doperwten, pinda’s, linzen. Hoe meer van die slechte oestrogenen we in ons lichaam hebben, hoe meer vet ons lichaam gaat opslaan. Ook zorgt het voor meer klachten tijdens de menstruatie of menopauze zoals hoofdpijn, migraine of gevoelige borsten. Het verlaagt je libido, verslechtert je huid en stimuleert vetopslag op de bovenbenen. Ook wil je het eten in plastic verpakkingen vermijden, deze bevatten de zogenaamde kunstmatige oestrogenen: xeno-oestrogenen. Kies liever voor glas, ook als je bijvoorbeeld drinken mee wilt nemen naar werk. En verhit nooit plastic bakjes met eten, bijvoorbeeld in de magnetron, ook dan komen deze stoffen vrij.

Voor al die hormonen zijn er specifieke voedingsmiddelen die dat hormoon weer  in balans kunnen brengen. Dus het gaat niet alleen om slechte voedingsstoffen vermijden, maar ook goede voedingsmiddelen toevoegen. Om dat te bereiken zul je moeten kijken welke hormonen bij jou uit balans zijn, daarna kunnen wij jou adviseren welke voedingsmiddelen je hormonen weer in balans brengen.

Tip 5:

fjkhs

Meer weten?

Health is wealth!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This