Duurzaam DIDI


Fast Fashion

De mode-industrie is enorm trendgevoelig. Waar we ‘vroeger’ kleding kochten bij de wisseling van de seizoenen zien we nu dat collecties niet meer seizoensgebonden zijn. Grote kledingmerken zoals Zara, H&M, Primark en TopShop hebben zelfs maandelijks wisselende collecties. Welkom in de wereld van fast fashion.

Arbeidsomstandigheden

Deze massaproductie van fashion met bijbehorend verleidelijk (lees: heel goedkoop) prijskaartje kan niet geproduceerd worden zonder consequenties. De lage prijs zorgt ervoor dat in landen waar de kleding gemaakt wordt er veel concurrentie tussen de verschillende kledingfabrieken ontstaat. De kleding moet gewoonweg nog goedkoper geproduceerd worden, omdat anders je ‘buurman’ er met de opdracht vandoor gaat.

Dit zorgt er mede voor dat de arbeidsomstandigheden van de arbeiders er ook niet beter op wordt. Eerlijke lonen en gezonde arbeidsomstandigheden zijn in deze lagelonenladen niet vanzelfsprekend.

Duurzaam DIDI

Duurzaamheid in de fashionindustrie is dan ook hot item. De aandacht voor fairtrade en goede arbeidsomstandigheden staan al langere tijd in the picture.

Tot mijn verbazing zijn er wel degelijk een aantal merken die op grote schaal kleding produceren, maar hierbij wel zorg dragen voor de mensen die de kleding maken.

De kleding van Didi wordt in verschillende landen geproduceerd, maar overal gelden dezelfde richtlijnen voor de productie van de kleding. De zogenaamde ‘Code of Conduct for External Manufacturers and Workshops’ zijn opgesteld door de International Labour Organisation. Deze richtlijnen gelden voor Didi, haar leveranciers en hun onder leveranciers.

Didi heeft op deze manier zorg voor de gezondheid en veiligheid van eigen medewerkers, maar ook voor medewerkers van leveranciers die in hun opdracht produceren. Klik hier om deze ‘Code of Conduct’ in te zien.

Didi-ism

De maatschappelijke betrokkenheid van Didi blijkt ook heel duidelijk uit de speciale Didi lijn met de naam Didi-ism (wat staat voor Didi in samenwerking met…). Al 30 jaar reist Didi de wereld af voor haar collecties en materialen waardoor Didi in de loop der jaren veel verschillende landen heeft bezocht.

Tijdens die reizen maar ook in Nederland, ziet Didi telkens opnieuw mensen die een kans verdienen. Didi-ism een speciale lijn textielgerelateerde producten (hand-)gemaakt door hulpbehoevende mensen in de landen waar Didi de afgelopen 30 jaar collecties heeft ontwikkeld. Didi biedt de makers van deze speciale producten werkgelegenheid en daarmee zelfstandigheid en stort een deel van de verkoopopbrengsten in een speciaal fonds voor hen.

Slow Fashion is hip!

Bewust bezig zijn met fashion betekent ook bewust zijn van je koopgedrag. Naast biologisch katoen, bamboe kleding en yoga leggings van gerecycled plastic kun je ook gewoonweg kiezen voor kledingstukken die langer dan 1 seizoen meegaan.

didi pretty different image (6)

Ik ben dan ook blij verrast met de nieuwe najaarscollectie van Didi. Niet te trendgevoelig, maar oh zo mooi! Dit jasje gaat mijn kast en wordt er hopelijk over 20 jaar nog uitgetrokken. Misschien verdwijnt het zelfs wel in de verkleedkist van de kleinkinderen. Keep you posted 😉

Dare to be different. Be your own kind of beautiful.

Win shoptegoed t.w.v. 100 euro! (winactie gesloten)

Onderstaand een kleine sneak peak in de nieuwste collectie van Didi! Pretty Different of niet?

Ik verloot onder de volgers van Eat.Pure.Love een tegoedbon t.w.v. 100 euro! Wat moet je hiervoor doen?

  1. Laat hieronder een leuke, lieve, grappige reactie achter zodat ik je kan bereiken wanneer je gewonnen hebt.
  2. Spread the word! Share this post with your friends. Easy peasy met de buttons onderaan deze post.

De winnaar maak ik woensdag 16 september bekend. Succes!

Becky is de winnares van het shoptegoed en heeft inmiddels bericht ontvangen. Veel plezier met shoppen Becky!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTube | Bloglovin’

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Didi.

183 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *