Beginnen met hardlopen? Dit zijn de beste hardloopschema’s!


Beginnen met hardlopen? Dit zijn de beste hardloopschema’s!

Wist je dat de positieve fysieke (en mentale!) effecten van hardlopen zo groot zijn, dat een rondje hardlopen vaak wordt gezien als ‘medicijn’? Zo wordt runningtherapie vaak als aanvullende behandeling ingezet bij onder andere depressies, burn-out, chronische vermoeidheid en angstklachten. Bewust ademhalen is the key to succes in dit verhaal. Want wanneer we de tijd nemen om goed adem te halen en te ontspannen, zijn we een stuk beter bestand tegen alle drukte en hectiek om ons heen.

Hoog tijd dus om mijn hardloopschoenen weer tevoorschijn te toveren en weer te beginnen met hardlopen. Mijn laatste 10k run is namelijk alweer 4 jaar geleden. In het kader van ‘if you can run, you can run a race’ heb ik mezelf gelijk ingeschreven voor de Stevensloop in Nijmegen. Wil jij net als ik ook (weer) beginnen met hardlopen? Dan zijn dit wat mij betreft de beste hardloopschema’s!

 

hardloopschemas

1. Runkeeper

Prijs: gratis, betaalde hardloopschema’s

Runkeeper draait om beter hardlopen: of dit nu sneller, langer of consistenter lopen betekent voor jou. Tijdens het hardlopen kun je precies zien hoeveel calorieën je hebt verbrand, hoe snel je op dat moment gaat en wat je gemiddelde snelheid is. Je kunt zelfs instellen dat dit tijdens het rennen aan je verteld wordt. Dit kan toch zorgen voor wat extra motivatie als je eigenlijk van plan was om bijna te stoppen.

De app is ook te koppelen aan verschillende wearables, zoals de Apple Watch, Garmin Connect en iedere FitBit. Hiermee kun je ook tijdens het lopen je hartslag meten. Handig als je traint in hartslagzones, want na je training heb je op de app inzicht waar het goed of juist fout ging. Over trainingen gesproken: Runkeeper biedt ook tal aan verschillende trainingsschema’s aan.

Voor de reguliere trainingsschema’s waarmee je traint voor een 5K, 10K of misschien wel een marathon moet je betalen. Gelukkig biedt de app ook maandelijks verschillende gratis trainingsschema’s die ze ‘Challenges’ noemen. Wat het fijne hieraan is, is dat je jouw huidige prestatie kunt invoeren. Op basis daarvan worden de trainingen speciaal voor jou samengesteld. Deze maand kun je trainen voor een snellere 5 kilometer middels 6 verschillende intervaltrainingen. Ideaal voor mij, want over 2 maanden sta ik dus al aan de start van de Stevensloop.

Met de betaalde versie van Runkeeper krijg je niet alleen uitgebreidere trainingsschema’s, want je kunt hiermee ook live je training delen. Ideaal als je hardloopmaatje halverwege aanhaakt of voor een veiliger gevoel op deze donkere avonden. Tip: ook via WhatsApp kun je live je locatie delen!

2. Hardlopen met Evy

Prijs: gratis, betaalde hardloopschema’s

Hardlopen met Evy is uniek in zijn soort, want deze app is volledig gericht op trainingen. De mogelijkheid om vrij te trainen is er wel, maar statistieken zoals in Nike+ Running of Runkeeper app zijn er niet te zien. Alle trainingsschema’s in de app kosten 300 punten, wat overeenkomt met €3,99. Per afgeronde training spaar je automatisch 4 punten, waardoor je na 75 keer hardlopen gratis een trainingsschema kunt ontgrendelen!

De app is handig als je voor een specifiek doel wilt trainen, zoals sneller lopen op de 10K of juist beginnen met hardlopen. Tijdens het hardlopen vertelt Evy je regelmatig hoe ver je bent, hoe ver je al bent en wat je gemiddelde snelheid is. Met haar Vlaamse accent probeert ze je te motiveren, zodat je het tot de laatste minuut volhoudt.

3. Nike+ Running

Prijs: gratis 

Nike+ Running is de enige app waarbij de hardloopschema’s helemaal gratis zijn. Er zijn 3 verschillende soorten waaruit je kunt kiezen: beginnen, fitter worden of jezelf klaarstomen voor een wedstrijd.

Het grootste voordeel aan de trainingsschema’s van de Nike Run Club is dat alle trainingen worden afgestemd op allerlei verschillende factoren. Je kunt aangeven hoe vaak je nu loopt, hoe ver je loopt en hoe vaak je per week wilt hardlopen. Ook handig: in de app kun je bijhouden op welke schoenen je rent en als de schoenen toe zijn aan vervanging krijg je daar een seintje van. Na ongeveer 1000 kilometer is demping namelijk vaak uit je schoenen verdwenen. Hierdoor neemt de kans op blessures toe en dat wil je natuurlijk niet als je juist lekker bezig bent!

Extra motivatie nodig?

Het bijhouden van je runs zorgt ervoor dat je je vooruitgang kunt bijhouden. Dit is niet alleen handig, maar kan er ook voor zorgen dat je die laatste minuten net wat sneller loopt om je PR te verbreken. Wist je dat je telefoon op 2 manieren je locatie kan bijhouden? Via GPS en via Assisted-GPS. Deze tweede maakt gebruikt van internet en zorgt ervoor dat je locatie nog nauwkeuriger bijgehouden kan worden. Genoeg data en een snelle 4G verbinding hebben tijdens je run is dus een must! Met Sim Only internet bij Simyo weet je in ieder geval zeker dat jouw PR tot op de seconde nauwkeurig bijgehouden wordt.

Ook hardlopen op muziek werkt echt! Wanneer je tijdens jouw hardlooprondje muziek luistert met hetzelfde tempo als het ritme van jouw passen, dan kan muziek zelfs het gevoel van vermoeidheid verminderen. Uit onderzoek is ook gebleken dat muziek met een vierkwartsmaat het beste werkt, omdat hier een duidelijke beat in verwerkt zit. Hierdoor ga je vanzelf grotere passen maken, waardoor je dus automatisch sneller gaat rennen. Veel renplezier!

Ook interessant: 10 gouden tips voor hardlopen in de hitte

Breathe it in, run it out!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Uitgelichte afbeelding: Mooshny via Shutterstock

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *