Welke hardloopkleding draag je bij welk weertype?


Welke hardloopkleding draag je bij welk weertype?

Van hoogzomer tot vriezen dat het kraakt, in Nederland zie je als hardloper zo’n beetje alle weertypen wel voorbij komen. Een groot pluspunt van hardlopen is dat je bij bijna elk weertype je schoenen aan kunt trekken voor een lekkere run. En let’s face it: dit is natuurlijk ook één van de redenen dat er zoveel mensen graag hardlopen. Daarnaast werkt bewegen ook stress verlagend en heeft jouw hardlooprondje op deze manier indirect effect op je weerstand. En wist je dat je stukken beter slaapt wanneer je overdag voldoende bewogen hebt? Blijft de vraag: welke hardloopkleding draag je bij welk weertype? Want je wilt natuurlijk wel het hele jaar door kunnen profiteren van de positieve gezondheidseffecten van hardlopen.

Slecht weer bestaat niet, een slechte kledingkeuze wel.

welke hardloopkleding

De plus 10 graden regel

Die eerste stap buiten de deur kan dan wel fris zijn, maar wanneer je intensiever gaat bewegen gaat je gevoelstemperatuur al snel omhoog. Check dus vooraf even welke temperatuur het is en tel hier 10 graden bij op. Ga je hardlopen bij een temperatuur net boven het vriespunt en sta je dik ingepakt klaar voor vertrek? Dan kan het zomaar zijn dat je tijdens het hardlopen spijt krijgt. Volgens de plus 10 graden regel is jouw gevoelstemperatuur namelijk 10 graden hoger. Oeps! Pas je kledingkeuze dus aan op deze regel. En geloof me, wanneer je eenmaal lekker aan het lopen bent heb je het binnen no time warm genoeg.

Baby, it’s cold outside…

Warm blijven, maar tegelijkertijd geen last hebben van je kleding tijdens het lopen. Dat is de truc! Wanneer het flink koud is kun je beter voor 3 dunne laagjes bovenkleding gaan, dan een enkele dikke. Op deze manier kun je transpiratievocht goed afvoeren, houd je je lichaam goed warm en kun je jezelf goed beschermen tegen de kou. Running tights zijn er ook in een winter variant. En vergeet je sokken niet! Vergeet die katoenen exemplaren en ga voor hardloopsokken die vocht afvoeren, want op blaren zit niemand te wachten. Wat mij betreft is er niets vervelenders dan koude handen en oren. Gelukkig bestaan er speciale running handschoenen en kun je je oren goed warm houden met een muts of hoofdband.

  • Een thermo shirt zorgt ervoor dat je huid droogt blijft, waardoor je goed warm blijft tijdens een rondje hardlopen in de kou.
  • Kies voor een wintertight zodat je benen (en je spieren!) goed warm blijven.
  •  Geen zin in blaren? Kies voor speciale sokken die vocht afvoeren.
  • Koop speciale running gloves en check meteen even of deze gevoerd zijn.
  • Houd je hoofd warm met een hoofdband of een muts.

The sun is shining!

  • Hardlopen bij warm weer vraagt om ventilerende, lichte hardloopkleding. Vergeet katoenen shirts, deze nemen te veel vocht op en gaan vervolgens aan je huid plakken. Niet echt comfortabel dus.
  • Smeer jezelf goed in om verbranding door de zon te voorkomen. Tip: check voor je run even de zonkracht.
  • Een goede hardloopbril is de investering meer dan waard. Geen last van de zon, maar ook niet van vliegjes en de wind. Drie vliegen in een klap dus.
  • Liever geen zonnebrandcrème op je gezicht? Ga dan voor een goed ventilerende pet van dry-fit materiaal. Je wilt namelijk geen oververhit hoofd. Of ga voor een old school zweetband!
  • De ene hardloper kan beter tegen hitte dan de ander. Luister naar je lichaam en stop op tijd. Je hartslag is tijdens hardlopen in de hitte waarschijnlijk zo’n 10-15 slagen hoger dan normaal. Hier geldt namelijk: hoe hoger de luchtvochtigheid, des te groter het verhogende effect op de hartslag.

10 gouden tips voor hardlopen in de hitte

Hardlopen door regen en wind

Ik vind dat dus heerlijk! En wist je dat hardlopen op een regenachtige dag juist een goed idee is? Er is dan namelijk meer zuurstof in de lucht. En let’s face it: de kans dat je een rondje hardlopen gepland hebt en het net regent is in Nederland best groot.

  • Investeer in een waterafstotend, winddicht en ventilerend hardloopjack.
  • Regen, wind en kou? Kies dan liever voor drie lagen in plaats van twee.
  • Last but not least: plan je rondje zo dat je op de terugweg de wind in je rug hebt.

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *