Veel voorkomende yoga termen easy peasy uitgelegd!

Mirjam Blanken

30 januari 2024


Veel voorkomende yoga termen easy peasy uitgelegd!

intro

Yoga komt van yuk, het betekent verbinding: verbinding tussen het hoofd en het hart.

Yoga voor mummies

Mantra

Mantra: vervoersmiddel van de geest man is geest, tra is vervoersmiddel, Brein op 1 ding focussen. So-ham is voorbeeld van mantra.

Namaste

Einde van de les. Ik respecteer het licht/ziel in jou. Buiging erbij. Liefde.

Namasté is een groet die vaak aan het einde van een yogales wordt gebruikt, zowel gesproken als in gebaren. Het betekent ‘Ik respecteer het licht (of de ziel) in jou’ of ‘Het goddelijke in mij groet het goddelijke in jou’. Tegelijkertijd probeer je deze liefde voor jezelf te voelen.

Pranayama

Pranayama betekent beheersing van de adem.

Asana

de houdingen

Yama’s

De Yama’s gaan over ethische discipline: het zijn richtlijnen voor de omgang met anderen. Bijvoorbeeld niet stelen, de waarheid spreken, vrij zijn van hebzucht. De Niyama’s gaan over zelfobservatie en de houding tegenover jezelf. Denk aan discipline, tevredenheid en zelfkennis.

Bandha

Ademhaling is de sleutel binnen yoga.

betekent slot. Bandha’s zijn plekken waar we ons lichaam ‘op slot kunnen zetten’, zodat we energie vast kunnen houden in ons centrum en deze binnen ons lichaam kunnen laten stromen.

De drie Bandha’s zijn:

  • Mula Bandha (het wortel- of bekkenbodemslot)
  • Uddiyana Bandha (het middenrifslot)
  • Jalandara Bandha (keelslot)

Andere elementen uit het achtvoudige pad zijn Asana (de houdingen), Pranayama (beheersing van de adem), Pratyahara (het terugtrekken van de zintuigen), Dharana (concentratie), Dyana (meditatie) en Samadhi (verlichting, een staat van vrede en geluk).

Ujjayi Pranayama

  • Ga in kleermakerszit op bed zitten, met een kussen tegen de rug ter ondersteuning. Adem rustig in en uit.
  • Begin met de ademhalingsoefening tijdens een uitademing.
  • Houd je mond gesloten en sluit de keel half af, zoals je dat ook doet wanneer je iets wilt fluisteren.
  • Adem twee keer uit op deze manier. Laat de keelspieren weer los en adem één keer normaal in en uit.
  • Voer dit naar eigen inzicht op naar vier keer met halfgesloten keel ademen en twee keer normaal, of zelfs zes tegenover drie.
  • Doe dit ongeveer vijf minuten en voel hoe het hele zenuwstelsel ontspant.

Ujjayi

betekent verruiming of overwinning. Met deze ademhaling creëer je ruimte in je lichaam.

Let bij het oefenen van de Ujjayi op de stand van je tong en huig: de achterkant van je huig is hoog en het puntje van je tong kun je tegen je tanden drukken. Je ademt laag en opent je flanken als een harmonica.

Kopje


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This