Leuk! Ik ben uitgenodigd om deel te nemen aan de foodtrendsessie 2016 van La Place! Een bijeenkomst waarin Marjan Ippel, trendwatcher, van alles gaat vertellen over de opkomende trends in food-land. Ik ben erg benieuwd, dus ik zit al vroeg in de auto richting Amsterdam.
Marjan Ippel begint de sessie met een bijzondere foto, van modemerk Chanél. Het is een prachtige foto, waarop de nieuwste mode geshowd word in een soort brasserie. Al bij het zien van de foto wordt duidelijk waar Marjan heen wil; kleding is niet alleen kleding, voeding is niet alleen voeding. Wat je draagt, wat je eet; het laat je uitdragen wie je bent en waar je voor staat.
Trend 1 | Lokaal versus globaal
De komende periode zijn er vijf onderwerpen, tendensen, die een grote rol lijken te gaan spelen in onze voeding. De eerste hiervan is de wisselwerking tussen lokaal en globaal. Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust, dat het voor iedereen, mens, dier en milieu het beste is als er zoveel mogelijk lokale producten gebruikt worden. Maar dat wringt soms behoorlijk.
Heerlijk hoor, spruitjes, appels en aardappels, maar die quinoa en pepers willen we toch eigenlijk allemaal wel blijven eten? Meer en meer worden er technieken ontwikkeld, waarbij exotische voedingsmiddelen in Nederland gekweekt kunnen worden.
Een mooi voorbeeld is hiervan de Nederquinoa. Zoals de naam al zegt, quinoa, die in Nederland geteeld word. Of wat te denken van zeewier? De Nederlandse watercultuur is heel geschikt voor het verbouwen en kweken van zeewier.
Doordat deze trend aan het opkomen is, kunnen we heerlijke wereldse gerechten blijven eten, maar daarbij ook goed zijn voor het milieu. Immers, er worden behoorlijk wat foodmiles bespaard zo!
Trend 2 | Hi-tech oude ambachten
Oude ambachten, wie is er niet gek op? Niets zo lekker als een ambachtelijk gebakken brood, of een verse kop koffie. Toch lijkt het moderne het op veel gebieden te winnen van het ambachtelijke. Apparaten die met een druk op de knop een kop koffie zetten, zijn veel makkelijker als door water op te gieten koffie te zetten.
Op verschillende Universiteiten over de hele wereld wordt gewerkt aan producten die ervoor zorgen dat met ontzettende hi-tech snufjes, de ambachtelijke producten behouden kunnen blijven. Dus een ultra-moderne waterkoker en filterhouder zorgen voor de authentieke smaak van koffie, zoals opa en oma hem vroeger maakten.
Trend 3 | Ik, jij, wij, ons!
Soms lijkt het een erg eenzame wereld, de wereld van het gezond en bewust eten. We kennen allemaal vast wel (iets van) het gevoel dat je aan tafel zit, met je gezonde, bewuste maaltijd, terwijl de rest van je tafelgenoten zich te goed doet aan een grote, suikerrijke chocoladetaart, en maar blijft vragen waarom je nou niet mee eet.
Op dit moment is het ‘ik-gevoel’ langzaam aan het verschuiven naar het ‘wij’ en ‘ons’ gevoel. De tendens gezond en bewust eten blijft groeien, meer en meer mensen zijn worden zich bewust van wat ze eten.
Meer en meer mensen worden zich óók bewust van waar hun voedsel vandaan komt en wat er voor nodig is om dat voedsel te produceren. Dat er bijvoorbeeld duizenden vierkante meters grond nodig zijn om dieren te laten grazen, die vervolgens maar voor een paar kilo vlees zorgen. Op deze duizenden meters hadden veel meer kilo’s groenten en fruit gekweekt kunnen worden.
Door het ontstaan van het ‘wij en ons-gevoel’, wordt er in kleine stapjes meer én beter gezorgd voor de wereld waar in wij leven. Mooi toch?
Trend 4 | Binnen of buiten?
Nee hoor, wees niet bang! Je hoeft echt niet te kiezen of je binnen of buiten gaat eten! Streetfood is meer en meer in opkomst. Mensen zijn dol op de eetkraampjes op straat, kleinschalig en vaak de lekkerste gerechten.
Dit is ook wel te zien aan de foodtruckfestivals die helemaal in opkomst zijn. Restaurants spelen op een prachtige manier in op deze trend. De sfeer van de straat wordt overgenomen binnen de muren van restaurants. Hamburgers, springrolls, noodles, meer restaurants gaan streetfood serveren. Op de manier zoals het op straat gebeurd; in papieren bakjes en zakjes, of ontzettend luxe opgemaakt op een prachtig bord. Het mooiste van de twee werelden toch?
Streetfood eten op straat bij mooi weer en een wandeling door de stad, of lekker binnen, warm en droog, de keuze is aan jou!
Trend 5 | Klokje rond
We kunnen er bijna niet meer onderuit, de 24-uurseconomie. Maar dat hoeft ook helemaal niet meer! Het ontbijt is niet meer alleen verkrijgbaar tussen 07.00uur en 11.00uur, maar de hele dag, net zoals de lunch en het diner.
Waar de mama-met-kleintjes om half acht aan een ontbijt van gekookte eieren en versgeperst sap zit, geniet de discotheekganger nog heerlijk van een after-disco-maaltijd. Steeds meer grote restaurantketens spelen hier op in; havermout, smoothies, broodjes, aardappels en vlees, ze zijn de hele dag te krijgen!
La Place
Na de prachtige presentatie van Marjan, neemt Naushad Aliradja, juniorinkoper van La Place het woord over. Met zijn duidelijke tekst en uitleg konden we genieten van de trends die in opkomst zijn. Smoothies die niet meer gezoet zijn met suiker, maar met rijp fruit, springrolls, en havermout of quinoasalades waarbij je zelf de toppings kan kiezen. Zo is er de komende seizoenen voor iedereen iets lekkers te vinden bij La Place.
Nou, ik kan niet anders zeggen dan dat ik genoten heb van deze sessie. De trends waarover Marjan vertelde, werden door La Place vertaald in verschillende heerlijke gerechten. En wil je in je eigen keuken een echte opkomende trend gaan volgen? Aziatisch! Dat wordt het helemaal de aankomende tijd!
Welke trend is jouw favoriet? Laat het ons weten in de comments!
Liefs Nicky
Volgen jullie mij al op Instagram?
Super leuk artikel weer. Dank voor de inspiratie en informatie. Mijn trend is toch echt “wij” samen een super gezonde overheerlijke chocoladetaart eten die gemaakt is van lokale producten. Dit onder het genote van een heerlijke filter koffie 🙂
Jummie! De “wij” trend is vooral leuk als iemand heel goed taart kan bakken 😉