Rijden op waterstof of ‘gewoon’ elektrisch rijden? Alle ins and outs op een rijtje!
Milieubewuster rijden staat hier hoog op het lijstje. En door te kiezen voor een elektrische auto in plaats van rijden op benzine of diesel kun je wel een hele rots bijdragen aan een betere leefomgeving. De CO2-uitstoot van een elektrische/hybride auto is namelijk vele malen minder dan die van auto’s met een verbrandingsmotor. En kies je voor een volledig elektrische auto? Dan produceer je tijdens het rijden helemaal geen CO2. Bovendien is elektrisch rijden goedkoper, stiller en worden deze auto’s ook nog eens steeds betaalbaarder.
There’s a new kid in town: de waterstofauto!
First things first: een waterstofauto is een elektrische auto met als verschil dat waar een gewone elektrische auto de stroom uit een batterij haalt, deze bij een waterstofauto uit een zogeheten brandstofcel komt. De elektromotor krijgt in dit geval stroom uit vloeibare waterstof. Aangezien steeds meer autofabrikanten modellen met een batterij én modellen op waterstof produceren heb ik alle plussen en minnen van zowel de batterij-auto als de waterstofauto op een rijtje gezet. Let’s go green!
Tip van de dag
Ga je je auto verzekeren? Dan heb je minimaal een WA-verzekering voor je auto nodig. Dat is wettelijk verplicht in Nederland. Wanneer je kiest voor een autoverzekering bij FBTO kun je deze basisverzekering uitbreiden met 4 extra opties. Zet bijvoorbeeld de extra optie ‘Eigen risico’ aan. Je krijgt dan korting op je premie. Of ga voor ‘Eigen keuze’ herstelbedrijf. Je kiest dan bij schade zelf naar welke garage je gaat. Nice to know: je kunt de extra opties het hele jaar door aan- of uitzetten.
Elektrisch rijden, hoe werkt dit precies?
Simpel! In een elektrische auto zit namelijk geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor. Een elektrische auto gebruikt dan ook geen vervuilende diesel of benzine, maar haalt zijn energie uit een batterij. Wanneer je volledig elektrisch rijdt stoot je geen schadelijke uitlaatgassen uit en rijd je ook nog eens stukken zuiniger. En als je jouw elektrische auto ook nog eens oplaadt met groene stroom rijd je helemaal een stuk schoner.
Dit is waarom roadtrippen altijd een goed idee is!
De voordelen van ‘gewoon’ elektrisch rijden
- Een volledig elektrische auto produceert tijdens het rijden geen CO2 (kooldioxide).
- Aangezien je alleen betaalt voor elektriciteit zijn de brandstofkosten van een elektrische auto erg laag. Dit komt neer op ongeveer 4 cent per kilometer.
- Je kunt een elektrisch oplaadpunt bij je huis laten plaatsen. Sommige gemeenten plaatsen deze zelfs gratis om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken.
- Met een laadpas kun je naast thuis ’tanken’ ook eenvoudig gebruik maken van publieke laadpalen onderweg.
- Ga je op een roadtrip? Op Fastned kun je easy peasy jouw route en actieradius van je auto invoeren en zien waar je kunt laden.
- Een elektrisch auto slijt minder snel, doordat er nauwelijks bewegende onderdelen zijn die kunnen slijten of kapot kunnen gaan.
De nadelen van ‘gewoon’ elektrisch rijden
- Helemaal klimaatneutraal is elektrisch rijden niet. Bij de productie van de batterij komt namelijk ook CO2 vrij. En wanneer je ‘stroom tapt’ is dit niet altijd groene stroom.
- Gemiddeld kun je met een elektrische auto tussen de 200 en 400 kilometer rijden. Deze actieradius is vaak maar net voldoende voor woon-werkverkeer.
- Tel daarbij op dat het laden van een elektrische auto veel tijd kost, veel langer dan het volgooien van een ouderwetse tank benzine. Er zijn beperkt wel snellaadpalen beschikbaar, hier kun je in een half uurtje je batterij opladen tot 80%.
- Een elektrische auto is duur in aanschaf.
Rijden op waterstof, hoe werkt dit precies?
Rijden op waterstof valt zoals gezegd ook onder de noemer elektrisch rijden. Het verschil? In de elektromotor van een waterstofauto wordt ter plekke stroom gemaakt door het getankte waterstofgas in de brandstofcel met zuurstof te vermengen. Hierbij ontstaat naast water ook energie. En energie wordt vervolgens gebruikt om de elektromotor aan te drijven.
De voordelen van rijden op waterstof
- De enige uitstoot is waterdamp.
- Een enorm pluspunt van rijden op waterstof is dat tanken weinig tijd kost. Sterker nog: je tankt waterstof net zo snel als benzine of diesel.
- Je hebt dus binnen een paar minuten een volle tank en hierdoor kunnen per uur veel meer automobilisten gebruik maken van de waterstoftankstations.
- Met een volle tank is de actieradius vergelijkbaar met die van een benzineauto.
- Waterstofgas is een onuitputtelijke bron van energie aangezien het gemaakt wordt van water.
De nadelen van rijden op waterstof
- Er zijn nog maar tientallen waterstoftankstations in Europa en slechts een handjevol in Nederland. De infrastructuur voor rijden op waterstof blijft dus nog wat achter.
- Waterstofauto’s verbruiken per kilometer veel meer stroom dan een batterij-auto.
- Dit is vooral te wijten aan het de productie en omzetting van waterstofgas. De omzetting van water naar waterstofgas en weer terug (!) kost twee keer zoveel energie per kilometer.
Because there’s no planet B…
Liefs Mirjam
Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest
Je zou toch denken dat waterstof veel meer voordelen oplevert voor het milieu. Ik begrijp dan ook niet waarom de infrastructuur zo achterblijft. Als we allemaal van de fossiele brandstoffen afwillen, is er toch echt een omslag nodig.