MYOMY do goods lanceert Positive Icons Campagne


The story behind MYOMY do goods

Wat is het toch inspirerend om het verhaal achter duurzame producten te ‘ontdekken’. Maar we weten allemaal: achter ieder mooi product staat een inspirerend mooi mens. En dit is zeker het geval bij de duurzame tassen van MYOMY do goods.  Founder Marja Baas doet haar naam eer aan en is een ware baas als het aankomt op de titel sustainable do gooder in tassenland.

Marja wilde naast haar uitgeverij in sponsored magazines een tweede bedrijf beginnen dat een supercool kwaliteitsproduct zou hebben en tegelijkertijd zou bijdragen aan een betere wereld. Haar visie? Als je iets heel graag wilt en je houdt je ogen en oren open dan komt het vanzelf op je pad. Het idee voor MYOMY do goods ontstond toen zij een gepensioneerde lederwarenman ontmoette. Hij ging als vrijwilliger voor Fairtrade Europe naar Calcutta om daar een fairtrade werkplaats te ondersteunen om de producten beter af te stemmen op de Europese markt. Met als doel om hiermee meer werk en dus fairtrade werkgelegenheid te creëren.

MYOMY do goods lanceert Positive Icons Campagne

Photography: Josse Carstens

My Paper Bag: de duurzame en iconische tas van MYOMY

Vervolgens nam Marja contact op met de design academie en kwam ze in contact met Ramon Middelkoop die vervolgens het iconische ontwerp voor MY PAPER BAG maakte. Een zwerver in de tram met een papieren tas was de inspiratiebron voor Ramon. De papieren tas van de zwerver ging zo te zien al behoorlijk lang mee, maar was verder nog in prima staat. Geïnspireerd door deze toevallige ontmoeting ontstond bij Ramon het idee om een duurzame versie te maken van deze papieren tas, inclusief de welbekende kartelrand: de MY PAPER BAG. In de loop van de tijd zijn er nog veel meer modellen bijgekomen en is MYOMY do goods uitgegroeid tot een uitgebreide en volwaardige collectie die verkocht wordt in meer dan 300 winkels in meer dan 6 landen.

Je kunt alleen verschil maken met een product dat zo bijzonder is van design en kwaliteit dat veel mensen het willen hebben.

Dream big!

En hoe mooi is dit? Doordat de tassen zo succesvol zijn en vandaag de dag met grote aantallen gemaakt worden, is ook de leerlooierij bereid om flinke stappen te maken richting een nog betere werkomstandigheden en milieuvriendelijk werken. Het proces is inmiddels LWG (Leather Working Goods) gecertificeerd. Dit is het strengste protocol in de leerindustrie voor mens- en diervriendelijk leerlooien.

Een betere wereld is voor MYOMY do goods dus het vertrekpunt. De tassen worden trouwens gemaakt in een WFTO gegarandeerde werkplaats. Hier hebben meer dan 100 vakmensen een goed betaalde baan en worden de tassen met liefde met de hand gemaakt. Het WFTO keurmerk (World Fair Trade Organization) zorgt ervoor dat de 10 principes van fairtrade actief worden nageleefd. Dit houdt onder andere in dat er goede werkomstandigheden zijn, de werknemers een eerlijk loon krijgen, er toegang is tot gezondheidszorg, onderwijs en mannen en vrouwen gelijk behandeld worden. MYOMY maakt hun inspirerende visie op ‘do goods’ dus meer dan waar!

Positive Icons Campagne

En die inspiratie vond Marja ook bij de gebruikers en verkopers van MYOMY tassen; deze mensen hebben stuk voor stuk een bijzonder verhaal en zetten zich vaak in voor een betere wereld. Op wat voor niveau dan ook. Met de Positive Icons Campagne nodigt MYOMY do goods mensen uit om hun verhalen te delen en elkaar te inspireren om bij te dragen aan een mooiere wereld. Iedereen kan meedoen, hoe groot of klein ook. Want bij MYOMY geloven ze dat iedereen een ‘Positive Icon’ kan zijn en een impact kan maken.

Iedereen die een tas van MYOMY do goods heeft kan meedoen door een eigen foto te plaatsen op social media met deze tas en de zin: ‘I am … and I do good. #PositiveIcons, #MYOMY’. En als je jouw verhaal en foto deelt maak je ook nog eens kans op een reis voor 2 personen naar de werkplaats in India!

Met deze campagne willen we aantonen dat iedereen een ‘Positive Icon’ kan zijn en een impact kan maken.

Expositie tijdens Festival Off

De Positive Icons campagne gaat gepaard met een foto expositie van zestien bijzondere portretten en verhalen. De makers van de tassen spelen hier een hoofdrol, naast een aantal prominente Nederlanders die de tassen dragenOnder de geportretteerden bevinden zich onder andere Willemijn Verloop, directeur van Social Enterprise NL, Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland en Victoria Koblenko. De foto’s zijn gemaakt door zorgvuldig geselecteerde jonge getalenteerde Nederlandse fotografen. De expositie is van 1 tot en met 18 juni voor het publiek te zien tijdens het Festival Off bij MYOMY do goods in Naarden-Vesting en is daarna toegankelijk voor het publiek op diverse locaties in het land. 

I am who I am and I do good

Green is the new black!

Ik heb al een sneak peek gehad in de aankomende wintercollectie van MYOMY do goods. And oh boy, wat een mooie duurzame collectie is dit weer. Een van mijn favoriete duurzame tassen is de vilten MY PAPER BAG gemaakt van gerecyclede oude fashion. Welke tas gaat er op jouw verlanglijstje?

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *