7 Interessante weetjes over rabarber


Sweet memories…

Deze groente stond nooit heel hoog op mijn lijstje om klaar te maken. Het zullen de herinneringen aan zure en slijmerige compote met draadjes erin wel zijn. Gelukkig weet ik rabarber inmiddels wel te waarderen. Zeker met het recept voor glutenvrije clafoutis. Naast een lekker recept deel ik vandaag met jullie ook 7 interessante weetjes over rabarber.

Glutenvrije clafoutis van rabarber

7 Interessante weetjes over rabarber

 

7 Interessante weetjes over rabarber

1. Rabarber als geneesmiddel

Rabarber komt uit de duizendknoopfamilie, waar ook boekweit uit komt. Deze grote, struikachtige plant werd lange tijd alleen als geneesmiddel gebruikt. Rabarber heeft namelijk een laxerende en bloedreinigende werking. Pas rond de  17e eeuw werd ontdekt dat de stelen van rabarber gegeten konden worden. maar pas rond 1900 werd het voor het eerst in Nederland geteeld.

2. Goed zoet

Rabarber is goed te gebruiken in zoete gerechten. Overigens is het geen fruit, maar een steelgroente. De zoetzure smaak doet het uitstekend in toetjes, compotes en gebak. Met name omdat in deze gerechten veel suiker wordt toegevoegd waardoor de zure smaak , veroorzaakt door het oxaalzuur in rabarber getemperd wordt.

3. Luizenbestrijding

Alleen de bladstelen zijn eetbaar. De giftige bladeren worden gebruikt voor luizenbestrijding. Logisch! Een plant maakt namelijk oxaalzuur aan om zich te beschermen tegen invloeden van buitenaf. De bladeren bevatten het meeste oxaalzuur en kunnen dus prima gebruikt worden voor een luizenmiddel.

4. Oxaalzuur

Het aanwezige oxaalzuur in rabarber bindt zich in het lichaam aan calcium, wat betekent dat het de opname van calcium vermindert. Absoluut geen ramp wanneer je gevarieerd eet en voldoende calcium binnenkrijgt. Bovendien moet je voor een negatief effect behoorlijk wat rabarber of andere oxaalrijke voedingsmiddelen (zoals bijvoorbeeld spinazie, cacao, amandelen, bieten, peterselie, groene thee, cashew noten) eten.

Wil je toch geen risico lopen? Je kunt het oxaalzuur eenvoudig neutraliseren door wat kalk (calciumcarbonaat) toe te voegen tijdens het koken. Door het toevoegen van kalk hoef je bovendien minder suiker te gebruiken. Maar, het doet wel degelijk afbreuk aan de smaak.

5. Healthy stuff

Rabarber is gezond! Het versterkt de maag, werkt laxerend en bevordert de spijsvertering door de vezels die het bevat. Bovendien heeft het een gunstige invloed op bloedarmoede, met name door een rijk gehalte aan ijzer en vitamine C.

6. Rode steel

Hoe roder de steel, des te zoeter de smaak. Er zijn overigens ook soorten die groen blijven, deze zijn dus niet onrijp en zullen ook niet rood worden als je ze laat liggen. Deze soort is dus wel zuurder van smaak.

7. Stevig, maar niet dik

Rabarber is vers als de stelen stevig aanvoelen en niet te dik zijn. Bewaar de stelen in de koelkast voor ongeveer een week. Buiten de koelkast blijft rabarber ongeveer drie dagen goed.

Enjoy!

Wat is jouw favoriete recept met rabarber?

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | Youtube | Bloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *