Hoe maak je een groene smoothie?


Drink your veggies!

De dagelijkse inname van groenten ligt namelijk wat mij betreft niet op 200 gram per dag, maar op 5oo gram. Dat is een behoorlijke hoeveelheid en lang niet voor iedereen haalbaar. Sterker nog, de gemiddelde Nederlander komt niet eens aan 2 ons groenten per dag. Hoog tijd voor wat verandering dus. Door het invoeren van een groene smoothie aan je voedingspatroon hoef je niet veel te veranderen. Zo krijg je met minimale inspanning toch meer groente binnen. Om je op weg te helpen leg ik jou in dit artikel uit hoe je de perfecte groene smoothie maakt. Drink your veggies!

En ben je een beetje uitgekeken op groene smoothies? Dan probeer je toch een van deze gezonde drankjes?

Hoe maak je een groene smoothie?-1

 

Tips & Tricks

  1. Gebruik bij voorkeur biologische groenten en fruit. Wanneer je geen gebruik maakt van biologische groenten dan raad ik aan om het fruit te schillen.
  2. Experimenteer! Op het wereld wijde web (en ook op deze site) staan veel voorbeeldrecepten. Smaken verschillen echter en zeker in het begin is een smoothie met in verhouding meer groenten dan fruit even wennen. Wees dus zeker in het begin niet te streng voor jezelf.
  3. Een blender is een onmisbaar apparaat wanneer je smoothies wilt maken. Zelf gebruik ik de Magimix. Een groot verschil met goedkopere blenders is er wel: de Magimix is een krachtige hogesnelheid blender, die in een kortere tijd een vaak egalere smoothies kunnen maken. Ik gebruik mijn Magimix bijna dagelijks, niet alleen voor smoothies, maar ook voor soepen, sauzen, beslag en notenpasta’s. Een investering die mij in dit geval veel oplevert dus.
  4. Maak gebruik van bladgroenten. Deze groenten bevatten geen zetmeel en kun je zonder problemen mixen met fruit zonder dat het gaat gisten. Denk bijvoorbeeld aan spinazie, sla, paksoi. Bleekselderij valt overigens ook onder bladgroentes. Boerenkool is een koolsoort, maar ook prima toe te passen in je smoothie. Ook worteltjes en bietjes zijn te gebruiken, wat denk je van deze smoothie van biet en cacao?
  5. Kruiden en specerijen zijn een fijne smaakmaker in je smoothie. Een snufje kaneel, wat munt of basilicum geeft je smoothie een verrassende twist qua smaak.
  6. Meenemen? Ik neem mijn smoothies het liefst mee in een glazen fles. Ook heel fijn zijn RVS flessen. Zo koel mogelijk bewaren, even schudden voor gebruik en genieten maar.

Hoe maak je een groene smoothie?

Firstly…choose your base

Naast water zijn er legio mogelijkheden om je smoothie vloeibaarder en smaakvoller te maken. Wat denk je van amandelmelk, kokosmelk, kokoswater of (wanneer je wel zuivel gebruikt) yoghurt?

Next…choose your greens

Spinazie, sla, bleekselderij, snijbiet of misschien zelfs een combi van groenten!

Then…choose your fruit

Avocado, banaan, aardbeien, sinaasappel, kiwi, mango, ananas… Smaken verschillen en de mogelijkheden zijn eindeloos. Avocado zorgt voor een flinke boost aan vezels en goede vetten in je smoothie. Een absolute favoriet!

Now the fun part…supercharge it!

Rauwe cacaopoeder, wat kokosrasp, eiwitpoeder, zonnebloempitten, wat macapoeder, een theelepeltje chiaseeds, wat kaneel of lijnzaad.

De lekkerste gezonde smoothies (en niet allemaal groen)!

Enjoy!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *