Koken zonder pakjes en zakjes? Met deze tips is dat easy peasy!


Bye bye pakjes en zakjes…

Elleboogjes macaroni met Smac worst, dat was zo’n beetje mijn lievelingseten als kind. Net als tomatensoep zonder tomaten. Want die enorme pan soep werd gemaakt van tomatenpuree en Maggi bouillonblokjes. Zo kon ik al jong koken, want een pan water opzetten en hier simpelweg bouillonblokjes, tomatenpuree en vermicelli aan toevoegen is geen culinair hoogstandje. En je begrijpt: wanneer zout op nummer 1 bij de ingrediënten op het zakje van de kruidenmix en bouillonblokjes staat, dan krijg je wel dorst na zo’n ‘homemade’ maaltijd.

De welbekende wereldgerechten en waarbij je zelf enkel een beetje groente en vlees hoeft toe te voegen doen het dan weer net even anders qua ingrediënten. Hierin vind je vooral veel suiker, conserveringsmiddelen en emulgatoren. En wat denk je van sausjes in een zakje waar met stip op 1 op de ingredientenlijst ‘maltodextrine’ staat. Laat dit nu gewoon een deftig woord voor suiker zijn. Pakjes en zakjes fabrikanten zijn dol op maltodextrine, want naast een populair zoetmiddel, wordt maltodextrine ook gebruikt als goedkoop vulmiddel en textuur verbeteraar.

Conclusie: pakjes en zakjes bevatten onnodig veel suiker en zout, te weinig verse groente en hier komt ie: in precies dezelfde tijd zet je een verse, smaakvolle maaltijd op tafel. Zonder pakjes en zakjes!

Koken zonder pakjes en zakjes? Met deze tips is dat easy peasy!

Koken zonder pakjes en zakjes

1. Maak je eigen kruidenmixen

Met kruiden breng je je maaltijd op smaak. Wanneer je begint met koken zonder pakjes en zakjes is het slim om een voorraadje homemade kruidenmixen aan te leggen. Bye bye smaakversterkers, teveel zout, suiker en conserveringsmiddelen!

Voor een zelfgemaakte nasi kruidenmix heb je nodig: laos, knoflookpoeder, gemberpoeder, chilipoeder, ketoembar, sereh, kurkuma, djinten, kaneel en gerookt paprikapoeder. Deze ingrediënten mix je door elkaar en rooster je kort in een koekenpan tot het mengsel begint te ruiken. Je kunt de kruidenmix vervolgens gewoon bewaren in een glazen potje.

Ter vergelijking: deze ingrediënten zitten er in een kant-en-klare nasi kruidenmix: zout, koriander, gistextract (bevat gerst), natuurlijk aroma, knoflook, aardappelzetmeel, gember, komijnzaad, ui, suiker, kurkuma, sojasauspoeder (zout, tarwebloem, sojaboon), paprikapoeder, raapzaadolie, witte peper, cayennepeper. Groentemix: Ui, wortel, prei, raapzaadolie. Kan gluten, ei, melk, soja, selderij, mosterd bevatten.

2. Maak een weekplan

I know, iedere avond een verse maaltijd op tafel zetten is 1 ding, maar het bedenken is een tweede. Ik plan onze maaltijden meestal een paar dagen vooruit, zodat ik hier in ieder geval niet meer over na hoef te denken. Maaltijden die een succes waren komen hier bovendien wat vaker voorbij. Want iedere dag iets nieuws proberen is wellicht een beetje te veel van het goede. Uitgebreid nieuwe recepten bedenken en maken bewaar ik dan ook voor dagen waarop ik meer tijd hiervoor heb. Want stress en koken, dat is geen goed idee. And just so you know: ook in huize Eat.Pure.Love is het op vrijdag patatdag.

3. Creatief met Marley Spoon

Soms heb je gewoon wat inspiratie nodig of een duwtje de gezonde richting in. Zonder ingewikkeld gedoe. En vooral zonder food waste! Marley Spoon werkt met een flexibel abonnement en naast de heerlijke gezonde recepten die binnen no time op staan is dat voor mij reden genoeg om in drukke tijden een aantal boxen te bestellen. Alle ingrediënten zijn uitsluitend afkomstig van zorgvuldig geselecteerde boeren en producenten en ook nog eens zo veel mogelijk lokaal en waar mogelijk biologisch. Wekelijks kun je kiezen uit maar liefst 12 recepten en zoals gezegd werkt Marley Spoon werkt met een flexibel abonnement. Zo kun je jouw bestelling altijd aanpassen, of overslaan, óf je abonnement beëindigen, tot 6 dagen voor de bezorging van je volgende box.

En hoe leuk is dit? Van 1 mei t/m 30 juni 2018 krijgen nieuwe klanten met de kortingscode EATPURELOVE 25 euro korting bij Marley Spoon. 

4. Doe jezelf een kookboek cadeau!

Mijn avontuur van koken zonder pakjes en zakjes begon pas echt tijdens mijn studie natuurvoedingsadviseur. In het kader van creatief met groente is het kookboek De Dikke Vegetariër trouwens een aanrader. Niet alleen als je jezelf regelmatig afvraagt hoe je groente lekker klaar kunt maken, maar ook als je op zoek bent naar gezonde recepten waar geen pakjes of zakjes aan te pas komen. Van een basis tomatensoep tot Thaise wortelsoep, je kunt het zo gek niet bedenken of het staat in deze 995 pagina’s tellende kookboek.

En ben je meer op zoek naar de zelfgemaakte variant van pastasaus, aardappelpuree of kip tandoori? Dan mogen de kookboeken van ‘koken zonder pakjes en zakjes expert’ Karin Luiten niet ontbreken in jouw keuken.

5. Google is your best friend

Lasagne, verse soep, zoete aardappel puree of je eigen pastasaus maken?  Voor ieder gerecht wat je voorheen met pakjes en zakjes maakte is op het wereld wijde web wel een vervangend recept te vinden. Betekent dit dat je vervolgens je eigen lasagnebladen aan het fabriceren bent en nooit meer diepvrieserwtjes ‘mag’ eten? Nope, ook ik maak onderscheid hierin. Zo vind ik de biologische groene pesto van de biologische supermarkt om de hoek heerlijk. Ondanks dat deze homemade versie ook superlekker is trouwens. En geloof me, wanneer je eenmaal de smaak te pakken hebt wordt je steeds creatiever in de keuken en heb je Google niet of nauwelijks meer nodig.

Enjoy!

Heb jij nog een goede tip om te koken zonder pakjes en zakjes die in dit rijtje thuishoort? Let me know!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Marley Spoon. Lees hier mijn disclaimer.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *