Kurkuma voor een gezonde mond

Kurkuma voor een gezonde mond

Yvonne Kort

29 maart 2016


Kurkuma voor een gezonde mond

Gebruik jij al regelmatig kerrie in je maaltijden? Dit bijzondere specerij heeft een ontstekingsremmend effect en het draagt daarom onder andere bij aan een gezonde mond. Wil je optimaal gebruik maken van dit effect? Eet iedere dag kerrie!

Alle voedingsmiddelen die we eten hebben op één of andere manier invloed op het lichaam. Dit zijn over het algemeen gunstige effecten,  maar er zijn ook voedingsmiddelen die juist een negatief effect hebben op onze gezondheid. Één van de voedingsstoffen die juist goed zijn voor ons lichaam is Kurkuma of met andere woorden geelwortel. Deze wortel wordt gebruikt in kerriepoeder en het geeft de mooie gele kleur aan dit specerij.

Kurkuma voor een gezonde mond

Wat is kurkuma?

Kurkuma of geelwortel is de wortelstok van Curcuma Longa, wat een tropische plant uit de gemberfamilie is. In India werd de plant lange tijd gebruikt om huid, kleding en voedsel geel te maken rond huwelijk en dood. In de Verenigde Staten wordt kurkuma vooral gebruikt in mosterd daarnaast is het een belangrijk bestanddeel van kerriepoeder. Om de wortels te kunnen gebruiken worden ze eerst gestoomd of gekookt waarna ze in de zon gedroogd worden. De specerij heeft een geur van hout en droge aarde met licht bittere en pikante nuances.

Een aantal werkingsgebieden van Curcuma Longa

  • Curcuma longa werkt ontstekingsremmend en het heeft antimicrobiële en immuunstimulerende eigenschappen. Als je regelmatig last hebt van ontstekingen, zoals bijvoorbeeld gingivitis en parodontitis (ontstekingen van het tandvlees) dan heb je baat bij het ontstekingsremmende en anti-bacteriële effect
  • Curcuma longa bezit de eigenschap dat het als anti-oxidant Een anti-oxidant helpt het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan bij processen waar zuurstof voor nodig is, zoals bij de verbranding van voedingsstoffen. Ze zitten echter ook in de lucht die je inademt en in het voedsel dat je eet en drinkt. Het probleem van vrije radicalen is dat ze onze cellen beschadigen. Dat onze huid ouder en minder elastisch wordt is bijvoorbeeld een gevolg van schade door vrije radicalen aan huid en bindweefsels. Anti-oxidanten kunnen deze vrije radicalen afvangen. Door genoeg anti-oxidanten te eten ga je veroudering tegen
  • Kurkuma ondersteunt de spijsvertering en vermindert klachten zoals winderigheid, misselijkheid, een vol gevoel en zuurbranden na de maaltijd.

Hoe gebruik je Curcuma longa?

  • Curcuma longa is een heerlijke specerij dat je aan bijna ieder gerecht kunt toevoegen. Vooral als je het eet in combinatie met zwarte peper en een beetje olie, zoals het vaak in kerriepoeder voorkomt, werkt het ontstekingsremmend. Gebruik het  bijvoorbeeld als marinade voor over kip of strooi het over de bloemkool!
  • Maar je kunt ook een heerlijke soep met kurkuma maken.
  • Maak eens deze kruidenthee met gember en kurkuma. Deze zuiverende thee ondersteunt je immuunsysteem en spijsvertering.
  • Of wat denk je van Golden Milk? Kurkuma werkt onder andere leverondersteunend, ontstekingsremmend, ondersteunt de spijsvertering en is een natuurlijk antibioticum. Sunshine in a cup!
  • Uit onderzoek blijkt dat de mond spoelen met curcuma het aantal bacteriën in de plaque vermindert en het kan mogelijk preventief werken tegen plaquevorming en gingivitis. Er is echter nog geen mondspoeling met curcumine op de markt, want er moet eerst nog meer onderzoek naar gedaan worden.

Liefs Yvonne

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

5 redenen waarom cashewnoten gezond zijn!

5 redenen waarom cashewnoten gezond zijn!

Let’s go nuts! Want wist jij dat cashewnoten gezond zijn? Ze zitten namelijk boordevol vitamines, mineralen, eiwitten en gezonde onverzadigde vetten. Komt nog bij dat cashewnoten niet alleen erg lekker zijn als tussendoortje, maar het ook prima doen als topping over een salade of bij een Oosterse maaltje. Tip van de dag: kies voor ongezouten (en het liefst ongebrande) cashewnoten.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This