Hoe gezond is lijnzaad? Alle ins and outs op een rijtje!

lijnzaad

Mirjam Blanken

30 december 2021


Lijnzaad wordt ook wel vlaszaad genoemd en is, zoals de naam al doet vermoeden, het zaad van de vlasplant. Wist je trouwens dat dit ook de plant is waar linnen van wordt gemaakt? Lijnzaadjes hebben trouwens een nootachtige en ietwat bittere smaak. Maar hoe gezond is lijnzaad nu eigenlijk?

Lijnzaad is onder andere rijk aan ALA, oftewel alfa-linoleenzuur en dit is een essentieel omega 3-vetzuur. Simpelweg betekent essentieel in dit verhaal dat je het moet eten, je lichaam maakt namelijk zelf geen omega 3-vetzuren aan. Alfa-linoleenzuur wordt in een gezond lichaam omgezet naar de nog belangrijkere omega 3-vetzuren EPA en DHA. Deze essentiële vetzuren zijn ontstekingsremmend en zijn onder andere belangrijk voor het goed blijven functioneren van hart en bloedvaten. But there’s more!

Regel nummer 1: koop altijd heel lijnzaad

Tegenwoordig vind je lijnzaadjes bijna op iedere hoek van de straat. En dat is fijn! Want hoe klein deze zaadjes ook zijn, ze kunnen jouw gezondheid een flinke boost geven. Wil je profiteren van deze gezondheidsvoordelen dan is het handig om de zaden eerst te malen. Op deze manier werkt lijnzaad niet alleen bevorderend op je stoelgang, maar kun je ook de gezonde voedingsstoffen opnemen.

Tip van de dag: koop altijd heel lijnzaad! Aangezien lijnzaadjes veel onverzadigde vetzuren bevat oxideert gebroken lijnzaad snel bij blootstelling aan zuurstof en licht. En dit betekent dat jouw zakje met gebroken lijnzaad uit de supermarkt eigenlijk ‘bedorven’ is. En dit kun je simpelweg aan de buitenkant niet zien.

Superfoodstore, een online biologische supermarkt en drogisterij, wil een gezonder, beter en natuurlijker alternatief bieden voor de vele producten die op de markt zijn. Veel producten bevatten allerlei additieven en toevoegingen die ons lichaam uit balans brengen. Mensen ervaren meer stress, hebben last van overgewicht, hebben geen energie, of lijden aan depressies. Bij Superfoodstore geloven ze dat veel van deze problemen grotendeels op te lossen zijn door de juiste voeding en de juiste voedingseducatie. En daar ben ik het als natuurvoedingsadviseur en orthomoleculair therapeut natuurlijk helemaal mee eens!

Het uitgangspunt van Superfoodstore is dan ook om alleen producten aan te bieden die bijdragen aan voeding en verzorging van jouw lichaam, waarbij uitdrukkelijk wordt gelet op de omstandigheden van de productie, leefomgeving en eerlijkheid binnen de keten.

Het beste wat je dus kunt doen is heel lijnzaad kopen en deze thuis in een elektrisch koffiemolentje fijnmalen. Heb je toch wat fijngemalen lijnzaadjes over? Dan kun je deze het best in een afgesloten bakje in de koelkast bewaren.

een soepele stoelgang

Naast al die fijne gezonde vetzuren wordt lijnzaad vooral gebruikt voor het bevorderen van de stoelgang. Onze darmen worden door vezelrijke voeding zoals lijnzaad geprikkeld om te bewegen. Daarnaast bevat lijnzaad ook slijmvormende stoffen.

Deze stoffen stimuleren de peristaltiek in de darm en helpen hierdoor je spijsvertering een handje mee. Het gladde slijm zorgt er namelijk voor dat voedsel en ontlasting makkelijker door de darmen glijden. Door deze slijmvorming worden ook afvalstoffen makkelijker uitgescheiden en heeft lijnzaad dus ook een reinigende werking op de darm.

Heb je last van obstipatie, oftewel verstopping? Naast voldoende vezels uit groente, fruit, zilvervliesrijst, havermout en vijgen kun je je vezelinname ook verhogen met lijnzaad. Gebruik 2-3 keer per dag een eetlepel en drink hierbij een glas water. Zorg er gedurende dag ook voor dat je voldoende water drinkt, zo’n 1.5 tot 2 liter water in totaal.

Hoe kun je lijnzaad gebruiken?

  • Een handje gebroken lijnzaad door je smoothie, havermoutpap, yoghurt of over je salade is een goed idee.
  • Bewaar eventuele leftovers in een afgesloten bakje in de koelkast.
  • Maak jij je havermout of smoothie van te voren klaar? Voeg de lijnzaad dan pas vlak voor het eten toe. Tenzij je van dikke smoothies of havermoutpap houdt.
  • Ik verwerk lijnzaad ook in koekjes, cakejes en homemade lijnzaadcrackers. Je verliest dan wel wat gezondheidsvoordelen tijdens het bakken. Just so you know!
  • Je kunt ook kiezen voor lijnzaadolie. Deze plantaardige olie kun je beter niet verhitten. Maar een scheutje lijnzaadolie door je bakje yoghurt, over je salade of door je smoothie is een goed idee.
  • Tip van de dag: zorg ervoor dat je voldoende water drinkt wanneer je lijnzaad gebruikt.

Good to know: gebruik lijnzaad met mate

Voordat je losgaat op lijnzaad is het goed om te weten dat dagelijks grote hoeveelheden nuttigen geen goed idee is. Gebruik de zaadjes dus met mate en eet maximaal tussen de 15 en (hooguit) 40 gram per dag. Lijnzaad bevat namelijk cyanogenen die in het lichaam (weliswaar in kleine hoeveelheden) worden omgezet naar de giftige stof cyanide. Een te hoge dosis cyanide kan ademhalingsproblemen geven en een hartstilstand veroorzaken. Maar wanneer je geen grote hoeveelheden nuttigt is er geen reden tot paniek. And remember: variatie in je voeding is de sleutel tot succes!

Health is wealth!


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This