The food revolution: ben jij al om?

The food revolution - ben jij al om?

Mirjam Blanken

22 mei 2017


The food revolution: ben jij al om?

Steeds meer mensen hoor ik over gezonder eten; een dagje minder vlees, meer groente op het menu. Het is een hype, die aansluit bij de tendens dat Nederlanders steeds groener en bewuster gaan leven. Niet alleen de hipsters vinden het belangrijk om bewust met voeding om te gaan, ook rasechte Bourgondiërs doen mee. Zelfs de meest verstokte vleeseters uit mijn vriendenkring eten nu falafel en avocado’s. Welkom bij de food revolution!

Het jaar van de flexitariër

Het jaar 2017 schijnt het jaar van de flexitariër te zijn: deels doordat veel mensen zich bewust worden van het dierenleed of de winst voor onze planeet, maar vaker nog om de simpele reden dat we lekkerder in ons vel willen zitten. Het aantal vegetariërs neemt nog steeds toe, maar veel Nederlanders willen hun stukje vlees of vis niet missen en kiezen voor biologisch vlees of vis afkomstig uit duurzame visserij.

The food revolution - ben jij al om?

Groente is hip!

Het is echt niet moeilijk om op kleine schaal het verschil te maken. Eén dag in de week minder vlees eten heeft al effect. Als we dat allemaal zouden doen, zou de wereld een stuk gezondere plek zijn. Minder uitstoot van schadelijke gassen, minder veeteelt en ga zo maar door. Less is more: wanneer je je stukje (bio) vlees eet, geniet er dan extra van. Een gevolg van de trend minder vlees eten is dat de groente-consumptie enorm is gestegen.

Zelfs Appie doet mee!

Trouwens, de dag dat we allemaal 250 gram groente per dag zouden eten, komt misschien nog, als het aan Albert Heijn ligt. De grootgrutter gaat mee in de gezonde stroming en bracht vorige maand een Allerhande uit met als thema ‘de groente-revolutie’. Ikzelf eet minstens 500 gram per dag, maar dat lukte mij ook niet gelijk. Probeer eens wat vaker groente centraal te stellen in je gerechten. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg lekkere recepten voor inspiratie.

Dat zelfs topkoks als Jamie Oliver – hij heeft succes met de MeatFree Monday –  en Italiaanse vedette Antonio Carluccio aan deze ommezwaai meedoen bewijzen hun boeken ‘Superfoods elke dag’ en ‘Veg’. Dat laatste boek had de ‘godfather’ van de Italiaanse keuken – hij is inmiddels 80 – vast niet meer verwacht te maken op zijn oude dag.

Superfoods, gewoon gezond of overdreven hype?

Zoals bij elke hype willen de grote multinationals twijfel zaaien, zo wordt er altijd wel een hooggeleerde heer (of dame) gevonden die een ode aan de e-nummers brengt of glutenvrij eten als schadelijk voor de volksgezondheid afschildert. Kijk, natuurlijk moet je ook niet doorslaan, dat is het risico van een hype. Als je alleen maar kant-en-klare glutenvrije snacks eet die gemaakt zijn van mais, suiker en toevoegingen dan is het ongezond. Maar kook je elke dag puur en soms eens iets wat minder gezond is om jezelf te verwennen. Dan is er niets aan de hand.

Sterker nog, de basis van zowel het glutenvrije als het paleo dieet (veel mensen volgen beide omdat ze op elkaar lijken) is veel gezonder dan het dieet van de gemiddelde Nederlander.

Het cliché beeld van ondervoede mensen die alleen maar aan de goji-bessen zitten of zich tegoed doen aan drie klei-maaltijden per dag klopt natuurlijk niet. Mensen die geswitcht zijn naar het paleo of glutenvrije dieet melden dat ze meer energie hebben, minder last van hun darmen hebben en lekkerder in hun vel zitten. Wie wil dat nou niet?

Geen paniek

Natuurlijk is het risico van de bloggers society dat beweringen te snel worden overgenomen of dat mensen doorslaan in hun drang om gezond te eten. In dat geval zou ik zeggen: hoor het aan, maar trek dan je eigen plan. Om nou helemaal geen haver of rijst meer te eten omdat je bang bent voor het fytinezuur, lijkt me een beetje ver gaan. Haver bijvoorbeeld heeft zoveel gezondheidsbevorderende eigenschappen, dat de voordelen de nadelen een beetje wegstrepen, denk ik dan maar.

De lekkerste ontbijtjes met havermout!

Blijf je gezonde verstand gebruiken

Ook de andere kant heeft zijn extremiteiten. Als je elke dag taarten bakt met ‘superfoods’ als kokosbloesemsuiker en chocolade, is dat een beetje veel van het goede. Dus blijf zelf je gezonde verstand gebruiken en eet met genoeg variatie. Natuurlijk is iedereen anders en heb je echt heftige klachten, dan zal het nodig zijn om je noten en pitten te weken of filter je je water. Ook ik heb helaas dingen moeten laten en aanpassen voor mijn gezondheid, maar ik weiger om een kasplantje te worden dat niks meer kan eten. Of ik nu paleo, glutenvrij of flexitarisch eet maakt me niet uit, ik blijf genieten van mijn eten!

Don’t panic, it’s organic!

Wat vind jij van de food revolution? Are you in or are you out?

Liefs Annemarie

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This