Koolhydraat arm eten: gezonde koolhydraten die je mag blijven eten

Mirjam Blanken

1 april 2020


Koolhydraat arm eten: gezonde koolhydraten die je mag blijven eten

Het koolhydraatarm dieet beleeft een stijgende trend die maar door lijkt te gaan, en koolhydraatarm eten wordt steeds populairder. Er ontstaat steeds meer bewustzijn over koolhydraten, de verschillende soorten en wat ze voor het lichaam betekenen. Maar er bestaan soms ook nog wat misvattingen, en die gaan we in dit artikel rechtzetten.

Je gaat zo meer te weten komen over wat koolhydraatarm nu precies betekent, hoe het in zijn werk gaat en alles omtrent je voedingspatroon om deze leefstijl na te streven. In de meeste gevallen wordt het gehanteerd om snel afvallen mogelijk te maken, maar ook bewust te worden van de verschillende macronutriënten en wat voor een belangrijke rol koolhydraten in het grote plaatje spelen.

Vrouwelijke boer in linnen schort met mand van verse tuin groenten en greens in haar handen, rustieke houten schuur muur op de achtergrond, horizontale samenstelling. Concept van lokale markt of biologische producten.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Bij koolhydraatarm eten denken (te) veel mensen dat je helemaal geen koolhydraten mag eten en drinken. Maar koolhydraatarm betekent niet koolhydraatloos. Het is belangrijk om alle macronutriënten in je voedingspatroon op te nemen en daar horen koolhydraten dus ook bij.

Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet is het belangrijk dat je let op hoeveel je neemt, samen met het soort koolhydraten. Zo heb je koolhydraten uit groentesoorten (supergezond), maar ook koolhydraten uit geraffineerde suikers (die witte pakken kan je beter zoveel mogelijk laten staan in de supermarkt). Het is namelijk een wereld van verschil of je de een of ander gebruikt.

Slim boodschappen doen tijdens een koolhydraatarm dieet: zo doe je dit

Het doel van een koolhydraatarm dieet is (meestal) afvallen. Je kan dit voor elkaar boksen door anders te gaan eten, waarbij zelfs het aantal calorieën minder van belang blijkt te zijn.

Hoe werkt koolhydraatarm eten precies?

Een koolhydraatarm dieet is feitelijk een verzamelnaam van verschillende gradaties, waarop je koolhydraatarm eten kunt toepassen. Zo heb je de vrij rigoureuze variant waarbij je minder dan 50 gram koolhydraten neemt. In dit geval is het ook een ketogeen dieet, en niet het traditionele koolhydraatarme dieet.

Maar je kunt ook snel afvallen door tussen de 50 en 70 gram koolhydraten per dag te eten, wat voor de meeste mensen veel prettiger werkt. Met een koolhydraten inname van zo’n 70 tot 100 gram per dag ga je normaal afvallen. En bij 100 tot 150 gram koolhydraten per dag zal je langzaam afvallen.

Verder is het ook belangrijk welke soort koolhydraten je neemt. We kunnen koolhydraten simpel onderscheiden in 2 varianten: snelle en complexe. In veel producten zitten de snelle koolhydraten (geraffineerde suikers) verborgen en deze zorgen voor hoge insulinepieken, belemmeren je vetverbranding (bepaalde hormonale processen zorgen voor meer vetopslag) en leiden ook tot meer eten en drinken (overconsumptie). Je snapt nu wel dat het een cocktail is om snel overgewicht (of zelf obesitas) te ontwikkelen. Het is dus essentieel te kijken naar wat je eet en drinkt om een gezond (koolhydraatarm) voedingspatroon te hanteren.

Wat mag je eten en drinken?

Zet deze producten op je boodschappenlijstje: kip of kalkoen, vis (met name forel, haring, kabeljauw, sardientjes, scheldieren, schaaldieren, schol, tonijn en zalm), vlees (lamsvlees of rundvlees), asperges, broccoli, bleekselderij, (groene) bladgroente, champignons, courgette, gember, koolsoorten, komkommer, paprika, radijs, sla, ui, venkel, witlof

Deze zuivelproducten zijn ook toegestaan: crème fraiche, hüttenkäse, kaas (bijna alle soorten), kwark (mager of vol, maar zonder andere toevoegingen zoals suikers), mascarpone, ongezoete room, roomkaas (praktisch alle soorten), Griekse yoghurt.

En natuurlijk noten, pitten en zaden zoals amandelen, hazelnoten, macademianoten, paranoten, pecanoten, pijnboompitten, walnoten, lijnzaad, maandzaad, sesamzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten

Vetten en oliën, zoals olijfolie of extra vierge olijfolie, kokosolie (bij voorkeur de extre virgin), roomboter, lijnzaadolie, krillolie

Smaakmakers en sauzen, zoals mosterd, azijn, augurken, citroensap, kappertjes, kruiden, knoflook, limoensap en olijven.

En natuurlijk ook wat je mag drinken: water, koffie (zonder extra toevoegingen, en niet te veel), kruidenthee.

Welke dingen moet je vermijden?

Bij een koolhydraatarm dieet draait het met name om het nemen van onbewerkte voeding (hieraan zijn geen extra stofjes toegevoegd zoals suikers, slechte vetten en smaakmakers). In veel producten die je in de supermarkt zal vinden zitten deze toegevoegde stoffen wel. Je moet deze zoveel mogelijk vermijden.

Producten die je dus beter niet kunt nemen zijn onder andere snoep, koek, taart, toetjes, frisdranken, energy drinks, sap uit pak, ontbijtgranen, witbrood, witte rijst, niet volkoren pasta, verschillende bewerkte aardappelproducten en nog meer van dit soort producten.

Je kunt ook de stelregel aanhouden dat alles wat in (te veel) verpakkingen zit, meestal bewerkte voeding is en doorgaans veel toegevoegde stoffen bevat.

Koolhydraatarm of vetarm dieet volgen?

Bij diëten is het vaak vetten welke worden vermeden, maar dit is niet helemaal terecht. Ondanks dat vet natuurlijk een oorzaak kan zijn, en er gezonde en minder goede vetsoorten bestaan is het niet per definitie de oorzaak van overgewicht. Het zijn veel meer de koolhydraten (en dan met name bepaalde soorten) die leiden tot die overbodige kilo’s opgeslagen lichaamsvet en zal hier dus serieus naar moeten kijken wil je de vetverbranding boosten!

Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen die voor een periode koolhydraatarm eten, meer afvallen in vergelijking met een vetarme groep.

Het is dus een misvatting dat vetten de oorzaak zijn, en je hebt ze ook nodig. Vetten spelen een essentiële rol in een heleboel belangrijke lichaamsprocessen en dragen bij aan je algehele gezondheid!

Het draait om een gezonde leefstijl

Je hebt koolhydraten in verschillende soorten, en het is van groot belang de juiste binnen te krijgen. Ze vormen onderdeel van een gezond voedingspatroon. Maar het betekent wel dat je vaker zal moeten kijken (en verpakkingen dient om te draaien) om nog meer te ontdekken welke varianten er in de producten zitten die je dagelijks neemt, zodat je dit eventueel kunt aanpassen.

Wil je echt alles leren over koolhydraatarm eten? Op de website Puurfiguur.nl vind je alle informatie over de koolhydraatarme manier van eten die je nodig hebt, om het op de juiste wijze te volgen. En veel succes met afvallen!

Health is wealth!

Liefs Mirjam

[et_social_follow icon_style=”simple” icon_shape=”rounded” icons_location=”top” col_number=”4″ custom_colors=”true” bg_color=”#f4ebdc” bg_color_hover=”#c48322″ icon_color=”#c48322″ icon_color_hover=”#f4ebdc” outer_color=”light” network_names=”true”

Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

Last van brandend maagzuur? Bye, bye Rennies!

Last van brandend maagzuur? Bye, bye Rennies!

Maagzuurremmers remmen de productie van maagzuur en geven hierdoor tijdelijk verlichting. Gevalletje: klinkt als een oplossing, maar is het niet. Het probleem bij zuurbranden is namelijk bijna nooit te veel maagzuur, maar juist een tekort aan maagzuur.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This