Het is vandaag Wereld Slaap Dag en dit is waarom goed slapen zo belangrijk is!

goed slapen

Mirjam Blanken

16 maart 2018


Het is vandaag Wereld Slaap Dag en dit is waarom goed slapen zo belangrijk is!

Goed slapen is net zo belangrijk als bewegen, goede voeding en ontspanning. Een tekort aan slaap mag je dan ook niet onderschatten. Klachten als verminderde concentratie, snel geïrriteerd zijn, veel stress ervaren, een verminderde weerstand hebben, prikkelbaar zijn, spierpijn hebben, je somber voelen en niet te vergeten vermoeidheid zijn kunnen stuk voor stuk het gevolg zijn van een verstoorde nachtrust. Wist je dat zelfs die vreetbuien overdag het gevolg kunnen zijn van een slaaptekort? Bovendien ligt er een vicieuze cirkel op de loer: wanneer je slecht slaapt kan dat behoorlijk stressvol zijn. En dat teveel aan stress zorgt er weer voor dat je slechter slaapt.

En om aandacht te besteden aan het belang van een goede nachtrust is de Wereld Slaap Dag in het leven geroepen. Ieder jaar valt deze World Sleep Day op de vrijdag voordat de lente begint. In België is deze dag trouwens een ware uitslaapdag geworden, maar in Nederland is deze dag toch echt bedoeld om aandacht te vragen voor de oorzaken en gevolgen van een slechte nachtrust.

Vandaag dus wat tips en tricks om lekker te kunnen slapen èn een hele toffe winactie! Deze week maak je kans op een tweepersoons dekbedovertrekset uit de katoen satijn collectie van Yumeko! Deze collectie wordt gemaakt van het zachtste 100% biologisch en fairtrade katoen. Helemaal schoon en gifvrij. Maar vooral pure eco luxe: superlicht, soepel en glad. 

Love sleep! Because it’s like a time machine to breakfast!

goed slapen

Goed slapen is gezond!

  • Slaaptekort heeft echter ernstige gevolgen. Naast vermoeidheid ervaren we meer stress en irritaties, kunnen we ons minder goed concentreren en zijn we gevoeliger voor infecties en ziektes. ‘s Nachts is ons immuunsysteem namelijk actief en gaat onze energie ook hier naar toe. Wanneer je niet voldoende nachtrust krijgt herstel je dus langzamer.
  • Tijdens de REM-slaap verwerken we de indrukken en gebeurtenissen van de dag. Deze zogeheten herstelslaap zorgt letterlijk voor herstel van ons lichaam.
  • Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer, ramen op dus. En hoe comfortabel die pyjama ook is, naakt slapen is echt gezonder. Wanneer we gaan slapen gaat onze lichaamstemperatuur naar beneden. Dik ingepakt in bed liggen zorgt ervoor dat we onze lichaamswarmte minder goed kwijt kunnen. Gevolg? Je lichaamstemperatuur kan niet of moeilijker dalen. Je hersenen zullen een prikkel geven om wakker te worden. Hierdoor heb je uiteindelijk een minder diepe en minder herstellende nachtrust.
  • Om goed te kunnen (in)slapen is de aanmaak van het slaaphormoon melatonine erg belangrijk. Niet alleen zorgt melatonine ervoor dat je lekker inslaapt, maar dit hormoon bepaalt ook de kwaliteit van je slaap.
  • De aanmaak van melatonine is van verschillende factoren afhankelijk zoals beweging, slaap-waak ritme, de hoeveelheid (dag)licht en de gezondheid van je darmen. Maar ook vitamines zoals vitamine C, mineralen zoals magnesium en andere hormonen spelen een rol. Melatonine wordt namelijk gemaakt van het essentiële aminozuur (deel van een eiwit) tryptofaan. Tryptofaan wordt niet door het lichaam zelf aangemaakt en moet je dus via je voeding binnenkrijgen. En dit kun je eten!
  • Wanneer het begint te schemeren maakt ons lichaam melatonine aan. Maak het dus zo donker mogelijk. Niet alleen in je slaapkamer, maar ook al voordat je gaat slapen. Luisteren naar een muziekje in schemerlicht heeft een ander effect op de aanmaak van dit slaaphormoon dan op het puntje van de bank naar een spannende actiethriller kijken.

Moeite met inslapen? 5x voeding voor een goede nachtrust

Eco slapen is nog gezonder!

Change the world sleeping! Dat is het motto van het Amsterdamse sustainable merk Yumeko. In 2010 introduceerde zij ‘eco slapen’ en dat heeft behoorlijk wat voordelen, ook voor jouw gezondheid!

  • Eco slapen is gezonder. Iedere avond stap je in een schoon bed, waarin  geen resten van chemicaliën zijn achter gebleven. Wist je dat er ongeveer 1 kilo gevaarlijke chemicaliën wordt gebruikt bij de productie van een eenpersoons dekbedovertrek?
  • Eco slapen is comfortabeler, omdat de materialen zachter en schoner zijn. De mooie eigenschappen van katoen, wol, tencel, latex en kapok blijven namelijk veel beter behouden, omdat er geen nare chemicaliën worden gebruikt tijdens het verbouwen en verwerken van de materialen.
  • Eco slapen is eerlijker, omdat de katoenboeren kunnen werken onder goede omstandigheden en een faire beloning krijgen voor hun product. Hierdoor kunnen ze werken aan betere toekomst en gaan hun kinderen naar school in plaats van te moeten werken in een fabriek.
  • Eco slapen is slapen zonder onnodig dierenleed te veroorzaken. Zo worden de schapen die wol leveren goed behandeld, ze lopen buiten en worden niet geënt met onnodige antibiotica.

goed slapen

Slaap zacht!

Doe jij ook mee aan deze World Sleep Day? Sharing is caring! Deel deze post met al je online vrienden. Dat is easy past met de social media buttons onderaan deze post. 

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Yumeko. Lees hier mijn disclaimer.
Uitgelichte afbeelding: Petrunjela via Shutterstock

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

Hittegolf? De 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje

Hittegolf? De 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje

Met het Nationaal Hitteplan roept het RIVM op om extra goed te zorgen voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, chronisch zieken, mensen met overgewicht en mensen in verzorgingshuizen. Ik heb de 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje gezet. Want eerlijk is eerlijk, zelfs als je niet tot de risicogroep behoort kan de aanhoudende warmte voor ongemak en problemen zorgen.

Goed slapen met warm weer? Met deze tips ben je zo in dromenland!

Goed slapen met warm weer? Met deze tips ben je zo in dromenland!

Goed slapen met warm weer (lees: tropische temperaturen) is voor veel mensen een probleem. Sterker nog, ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die goed slaapt tijdens een hittegolf. Wist je dat een paar nachtjes minder goed slapen al effect heeft op je gezondheid en niet te vergeten je humeur? Goed slapen is dus een must, ook met warm weer. En met een hittegolf in aantocht heb ik 7 tips op een rijtje gezet om goed te kunnen (in)slapen met warm weer. Slaap zacht!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This