Starten met koolhydraatarm eten: handige en inspirerende tips and tricks


Starten met koolhydraatarm eten: handige en inspirerende tips and tricks

Wanneer je je gaat verdiepen in gezond eten en drinken kom je al snel uit bij koolhydraatarm eten. Wat veel mensen dan weer niet weten is dat een koolhydraatarm eetpatroon niet alleen een effectieve manier is om af te vallen, maar ook een manier om gezonder te eten.

Maar wat mag je nu eigenlijk eten en drinken? En waar begin je als je besluit minder koolhydraten te gaan eten? En waarom is een koolhydraatarm dieet nu eigenlijk gezonder? Of je nu begint met kleine stapjes door bijvoorbeeld maaltijden te vervangen door koolhydraatarme alternatieven of je het meteen goed wilt aanpakken, ik heb alle tips and tricks op een rijtje gezet. Voldoende informatie en inspiratie genoeg dus!

Het recept voor koolhydraatarme nasi goreng met bloemkoolrijst

koolhydraatarm eten

Wat is koolhydraatarm eten eigenlijk?

Je zal de gedachte dat je helemaal geen koolhydraten meer mag moeten loslaten. Dit is namelijk niet helemaal waar. In het koolhydraatarm dieet eet je namelijk gewoon koolhydraten, maar wel in complexere vorm. Denk hierbij aan groentes die geleidelijk door je lichaam worden opgenomen en waar je veel goede voedingsvezels in zal vinden gepaard met een hoop andere gezonde voedingsstoffen.

Het zijn met name de snelle koolhydraten oftewel de suikers uit sterk bewerkt voedsel zoals koekjes en snoep die je zoveel mogelijk gaat vermijden. Je eet (en drinkt) deze kant-en-klare producten ook vaak heel makkelijk weg, waardoor je verdeeld over de dag stiekem veel te veel koolhydraten binnenkrijgt. Ooit geprobeerd een bak ijs of zak chips weg te eten? Niet zo ingewikkeld. Maar heb je ook ooit geprobeerd 5 bananen of een bord vol groenten op te eten?

Je zult er versteld van staan hoeveel geraffineerde (bewerkte) koolhydraten je eet in 24 uur. Let’s face it: haal jij het merendeel van je koolhydraten uit groenten en fruit? Of juist uit ontbijtgranen, brood, pasta of een ‘gezonde’ koek? Een koolhydraatarm voedingspatroom betekent dus het zoveel mogelijk binnenkrijgen van complexe koolhydraten en zo min mogelijk snelle, geraffineerde koolhydraten.

6 dingen die je moet weten voordat je op de weegschaal stapt…

Waarom zou je koolhydraatarm eten?

Er zijn een aantal dingen die je kunnen doen besluiten koolhydraatarm te gaan eten en drinken. Veel mensen doen het in de vorm van een koolhydraatarm dieet. We gaan je hieronder echter alle voornaamste redenen laten zien.

1. Koolhydraatarm dieet voor afvallen gebruiken

In de Van Dale wordt een dieet omschreven als leefregel wat eten en drinken betreft, bijvoorbeeld op medische gronden of om af te vallen. Crashdiëten om in korte tijd gewicht te verliezen zijn bij de meeste mensen wel bekend. Deze zijn niet gezond. Om de simpele reden dat je op deze manier vaak belangrijke voedingsstoffen gaat missen doordat je vaak heel weinig en eenzijdig eet. Bij het koolhydraatarme dieet eet je zoals de natuur het bedoeld heeft, namelijk zo veel mogelijk vers, puur en onbewerkt.

Elke keer wanneer je koolhydraten (suikers) eet zorgt dit voor een hogere bloedsuikerspiegel. Dit werkt als volgt:

  • Koolhydraten worden afgebroken en komen als glucose in je bloedbaan terecht.
  • Glucose wordt of direct gebruikt als energie of wordt als glycogeen opgeslagen in de lever en spieren.
  • Handig! Want op deze manier hebben we altijd een voorraadje brandstof en dus energie.

2. Koolhydraatarm eten voor een gezondere leefstijl

Het is dus zeker mogelijk om op een verantwoorde manier je ideale streefgewicht te bereiken. Maar ook wanneer je niet wilt afvallen kan je koolhydraatarm inzetten voor een gezonder voedingspatroon. Zo kan het namelijk zijn dat je een gezond gewicht hebt, maar wel een gezondere leefstijl wilt toepassen.

3. Vers, puur en onbewerkt

De reden hiervoor is simpel. Koolhydraatarm eten bestaat uit veel onbewerkte producten. Je eet en drinkt dus dingen die (vaak) rechtstreeks uit de natuur vandaan komen. Dit is natuurlijk heel gezond en zorgt ervoor dat je geen onnodige toegevoegde stofjes (geur-, kleur- en smaakstoffen of suikers en zout) bij wat je neemt binnenkrijgt. Dit maakt je voeding een stuk gezonder.

En je kan er heel veel lekkere dingen mee maken. Je kan veel kanten op met koolhydraatarm eten en drinken, waardoor er variatie genoeg is. We geven je verderop nog een paar tips voor een koolhydraatarm voedingspatroon.

Slim boodschappen doen bij een koolhydraatarm dieet doe je zo!

Hoe start je met koolhydraatarm eten?

Op de eerste plaats zal je moeten bepalen voor jezelf of jij ermee wilt afvallen, of het enkel doen voor een gezondere leefstijl. Wil je er namelijk gewichtsverlies mee realiseren omdat je overgewicht hebt dan kan het noodzakelijk zijn wat strikter het koolhydraatarm dieet op te volgen. Zo behaal je de beste resultaten.

Je kunt natuurlijk ook deels koolhydraatarm gaan eten. Start bijvoorbeeld met een koolhydraatarm ontbijt, denk hierbij aan eieren gebakken in olijfolie met wat spek en groentes. Of deze recepten voor de lunch een lekker proberen.

Wil je ook een koolhydraatarm diner klaarmaken? Met deze 10 recepten heb je al flink wat inspiratie. Zoals je ziet zijn er best veel heerlijke koolhydraatarme gerechten die je kan klaarmaken.

Begin jij ook met koolhydraatarm eten?

Is een koolhydraatarm voedingspatroon iets voor jou en wil je er gelijk mee gaan experimenteren? Dan kun je met de tips uit dit artikel een goede start maken. Je weet nu waar koolhydraatarm eten goed voor, wat je in de gaten moet houden en de eindeloze mogelijkheden. Het koolhydraatarm dieet is tegenwoordig een enorm populaire manier van afvallen, maar ook wanneer je gewoon koolhydraatarm eten en drinken wilt gebruiken voor het creëren van een gezondere leefstijl ben je op de juiste manier bezig.

Health is wealth!

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *