Met deze leefstijl tips geef je jouw gezondheid een flinke boost!


Met deze leefstijl tips geef je jouw gezondheid een flinke boost!

Spoiler alert! Want waarschijnlijk denk je bij een gezonde leefstijl meteen aan gezond eten. Maar met alleen gezonde voeding ben je er nog niet.Want let’s face it: heel gezond eten en aan de andere kant de plank mis slaan door op andere vlakken niet goed voor jezelf te zorgen is zo’n beetje dweilen met de kraan open. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de definitie van gezondheid ‘een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijke gebreken‘.

Bottom line: jezelf gezond voelen en goed in je vel zitten is dus meer dan niet ziek zijn. Naast gezond en gevarieerd eten, zijn voldoende lichaamsbeweging, rust en ontspanning, om kunnen gaan met stress, sociale contacten onderhouden en een positieve mindset minstens zo belangrijk. Om je op weg te helpen richting een gezonde leefstijl, heb ik 6 leefstijl tips op een rijtje gezet om jouw gezondheid een flinke boost te geven.

But first: loop niet te hard van stapel

Want nieuwe, gezonde gewoontes leer je natuurlijk niet zomaar aan. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je al in een paar weken een nieuwe gewoonte kunt aanleren. Gemiddeld genomen staat er ongeveer 21 dagen voor. Kies één leefstijl tip die voor jou op dit moment het belangrijkst is en waar je mee aan de slag wilt. Zo voorkom je dat je te veel hooi op je vork neemt en je nieuwe gewoonte mislukt. De ervaring leert trouwens ook dat wanneer je eenmaal bewust bezig bent met gezond leven, je vanzelf stap voor stap meer gezonde veranderingen door gaat voeren. Accepteer dat verandering tijd nodig heeft. Baby steps dus!

leefstijl tips

Eat good, feel good

Een groot deel van je energie haal je uit voeding. Naast een gevarieerd en voornamelijk plantaardig voedingspatroon, kunnen voedingssupplementen ondersteuning bieden.Wist je dat door bodemverarming, moderne landbouwmethodes (zoals kunstmest en bestrijdingsmiddelen), het langer bewaren van voeding, het voorverpakken van voeding en de manier van bereiden onze voeding minder voedingsstoffen bevat dan vroeger?

Tel hierbij op dat uit onderzoek van het RIVM is gebleken dat minder dan 15% van de volwassenen elke dag voldoende groenten eet. Een multi kan een goede aanvulling zijn op de vitaminen en mineralen uit jouw dagelijkse voeding. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die een multi gebruiken zich alerter voelen, vol energie zitten, fysiek minder moe en soms zelfs gelukkiger zijn en ze staan ’s ochtends gemakkelijker op (Sarris et al., 2012).

Tip van de dag: kies voor een multi speciaal voor energie. De Multi Energie van Orthica bevatten vitaminen, mineralen en kruiden die op elkaar afgestemd zijn en ondersteunen daardoor je lichaam optimaal. De B-vitamines (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B12) in deze multi helpen bij het vrijmaken van energie uit voeding.

En niet vergeten: naast gezond eten is voldoende water drinken een must!

Get your move on

In plaats van bewegen te zien als middel om af te vallen, kun je jouw portie dagelijkse bewegen beter zien als middel om stress te verminderen, je gelukkiger te voelen en beter te kunnen slapen. Op de lange termijn bouw je dan weer conditie op en voel je je energieker en fitter. Een half uurtje per dag sporten of intensief bewegen is al voldoende om jouw humeur een flinke oppepper te geven. Als beloning voor dit half uurtje zweten maakt je lichaam namelijk endorfine aan. En dit stofje wordt niets voor niets het gelukshormoon genoemd. Het zorgt namelijk voor een lekker gevoel! Weetje van de dag: je maakt endorfines ook aan na een orgasme. Just saying…

  • Dagelijks bewegen vermindert stress.
  • Bewegen zorgt voor meer energie.
  • Bewegen versterkt je botten.
  • Meer bewegen zorgt ervoor dat je beter slaapt.
  • Bewegen zorgt voor een betere lichaamshouding.
  • Bewegen houdt je hart gezond.

Leer omgaan met stress en drukte

Je hoofd leeg maken, bewust ontspannen en genieten is minstens zo belangrijk als het aankomt op een healthy lifestyle. Ooit gemerkt dat wanneer je gestresst bent je ook hoog en snel ademt? Door over te schakelen naar een rustige buikademhaling geef je jouw lichaam het signaal om te ontspannen. Met deze ademhalingsmeditatie ga je voor 3 minuten even stilstaan bij wat je voelt, je tuned als het ware even op jezelf in. Maar belangrijker nog: je gaat bewust ademhalen.

Stel jezelf de volgende vragen:

Hoe voel ik me?

Sluit je ogen en richt je aandacht naar binnen. Hoe voel je je op dit moment? Welke lichamelijke sensaties voel je? Misschien heb je een lichte hoofdpijn of tintelende vingers. Welke gedachten gaan er door je hoofd? Het waarom is nu even niet belangrijk. Je hoeft je alleen bewust te zijn van deze gevoelens en gedachten.

Hoe is mijn ademhaling?

Verplaats na 1 minuut je aandacht naar je ademhaling. Je hoeft niets te veranderen aan je ademhaling, wees je er alleen bewust van. Merk op hoe je adem naar binnen en naar buiten stroomt en voel waar je op dit moment ademhaalt. Is dit in je buik of juist hoger in je borst? Adem je via je mond of via je neus in?

Hoe voelt mijn lichaam?

Blijf je bewust van je ademhaling, maar breid deze aandacht uit naar je hele lichaam. Zijn er plekken in je lichaam die om aandacht vragen? Denk aan spanning in je nek, pijn in je rug of een beginnende hoofdpijn. Adem dan hiernaar toe. Je zult merken dat dit instant verlichting geeft…

Magnesium is trouwens bij uitstek geschikt om te worden ingezet voor zowel lichamelijke en geestelijke ontspanning. Zo speelt magnesium een rol bij de spierontspanning en algehele rust. Kies voor een voedingssupplement die naast een hoge dosering magnesium, aanvullend calcium, selenium en zink bevat, voor een optimale ondersteuning van de spieren.

Mediteren op je werk: 5 handige tips and tricks voor een mindful break

Werk aan je weerstand

Weerstand zorgt er simpel gezegd voor dat ziekteverwekkers zoals bacteriën en virussen die ons lichaam binnendringen worden opgeruimd voordat ze de kans hebben om ons ziek te maken. Een goede weerstand is erg belangrijk, want niet alleen tijdens een griepepidemie is jouw afweersysteem actief. Jouw afweersysteem is dag in dag uit druk bezig om jou te beschermen tegen ziekmakende indringers. Des te meer reden om jouw weerstand op een natuurlijke manier een handje mee te helpen toch?

Bepaalde nutriënten zijn extra geschikt om de weerstand te ondersteunen en kunnen als aanvulling op een multi gebruikt worden. Zo ondersteunt vitamine C het immuunsysteem en daarmee de weerstand. Daarnaast is het een antioxidant die beschermt tegen vrije radicalen, wat met name uitkomst biedt als er veel van het lichaam gevraagd wordt, zoals bij stress.

Voldoende vitamine D zorgt mede voor een goed werkend immuunsysteem. We hebben dagelijks 2,5-5 mcg vitamine D nodig. De meest efficiënte manier om aan deze hoeveelheid te komen is door lekker van de zon te genieten. Gelukkig is zonlicht niet de enige bron (maar wel beste) voor de aanmaak van vitamine D. We kunnen deze vitamine inderdaad ook uit onze voeding halen. Maar helaas enkel in kleine hoeveelheden. Roomboter smeren en een eitje eten gaat bij een vitamine D tekort niet helpen. De hoeveelheden vitamine D die je dan binnenkrijgt zijn veel te laag om tekorten aan te vullen. Het is dus aan te raden om zeker in de wintermaanden vitamine D als supplement te nemen.

7 natuurlijke manieren om je weerstand te verbeteren

Zorg voor voldoende (nacht)rust

Voldoende slapen is een must. Wanneer je een aantal nachten slecht slaapt ben je niet alleen vermoeider, maar ervaar je ook meer stress, ben je sneller geïrriteerd en is je concentratie ook stukken minder. Herkenbaar? ‘s Nachts is ons immuunsysteem actief en gaat onze energie ook hier naar toe. Wanneer je niet voldoende nachtrust krijgt kun je dus simpelweg niet herstellen. Bovendien verwerk je tijdens je slaap alle indrukken van de afgelopen dag. Voor volwassenen geldt dat een nachtrust van zeven tot negen uur voldoende is. En onthoud: ook overdag is rust minstens zo belangrijk. Neem op je werk geregeld een pauze en doe gewoon even helemaal niets.

  • Het is een cliché, maar duik op tijd je bed in. Dat wil zeggen: ga voor 22.00 uur naar bed. Veel mensen worden wel slaperig rond 21 uur, maar onderdrukken dit. Wij mensen hebben toch echt gemiddeld 7-9 uur slaap nodig.
  • Wanneer het begint te schemeren maakt ons lichaam melatonine aan. Maak het dus zo donker mogelijk. Niet alleen in je slaapkamer, maar ook al voordat je gaat slapen. Luisteren naar een muziekje in het schemerlicht heeft een ander effect op de aanmaak van dit slaaphormoon dan op het puntje van de bank naar een spannende actiethriller kijken.
  • ‘s Avonds werken achter de laptop of Netflixen in bed is geen goed idee. Hierdoor zul je uiteindelijk moeilijker in slaap vallen. Een hulpmiddel zoals is het plaatsen van een zogenaamd blauwfilter voor je scherm. Deze haalt het heldere blauwe licht uit je scherm. Lux is een tool die zowel voor Windows, Mac, Linux, Iphone en Ipad werkzaam is.

Maak tijd vrij voor om sociaal te doen

Wist je dat je van een warme vriendschap niet alleen gelukkiger, maar ook gezonder wordt?Tijd vrijmaken en aandacht geven aan mensen die belangrijk voor je zijn zorgt ervoor dat je deel blijft uitmaken van elkaars leven. En eigenlijk zeg je hiermee eigenlijk: ‘Jij bent belangrijk voor mij’.  Zo herstellen mensen na ziekte of stressvolle situaties sneller wanneer ze herinnerd worden aan de fijne vrienden en kennissen die ze hebben. En niet alleen vriendschappen hebben dit effect. Sociale contacten die als prettig worden ervaren hebben ook effect op je gezondheid.

Knuffelen is het simpelste medicijn in dit geval. Tijdens het geven van een knuffel maakt je lichaam het stofje oxytoxine aan. Dit knuffelhormoon verhoogt je geluksgevoel en maakt ons ook nog eens socialer. Sociaal zijn en knuffelen, dat is pas een perfecte combinatie boost voor je welzijn.

Health is wealth!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Orthica. Lees hier mijn disclaimer.
Afbeelding: EpicStockMedia via Shutterstock

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *