Oestrogeendominantie: oorzaken, symptomen, oplossingen en supplementen

oestrogeendominantie

Mirjam Blanken

2 februari 2024


Hoofdpijn, pijnlijke borsten, spotting voordat je ongesteld moet worden, hevige menstruaties, een opgeblazen gevoel, teveel vetopslag op je billen en in je benen. Oestrogeendominantie zorgt voor een breed scala aan hele vervelende klachten. 

Wat is oestrogeendominantie?

Hormonen variëren in cycli. Tijdens de vruchtbare periode (van ongeveer 14 tot 50 jaar) is dit het meest duidelijk. De menstruatie is hier een uiting van. Oestrogeen en progesteron zijn 2 belangrijke hormonen. Op meerdere gebieden zijn ze tegengesteld aan elkaar in functie (antagonisten). Deze staan in een bepaalde verhouding tot elkaar.

Wanneer er een verstoorde balans is tussen deze 2 hormonen en de oestrogenen de overhand krijgen, noemen we dit oestrogeendominantie. Deze dominantie kan zowel absoluut (er is te veel oestrogeen) of relatief (er is in verhouding meer oestrogeen, dit kan ook betekenen dat er een tekort is aan progesteron) zijn.

Dan is de werking van oestrogeen in jouw lijf waarschijnlijk sterker dan de werking van progesteron. 

Het gaat niet om een teveel aan oestrogeen, maar om veranderingen in de verhoudingen tussen oestrogeen en andere hormonen.

Oorzaken van oestrogeendominantie

  • Een teveel aan oestrogeen
  • Een tekort aan progesteron

Chronische stress wordt tevens gerelateerd aan oestrogeendominantie; chronische stress zorgt voor een teveel aan het hormoon cortisol in het lichaam, wat voor een toename van oestrogeen zorgt.

Oestrogeendominantie kan door verschillende oorzaken ontstaan. Denk aan: een tekort aan progesteron, afwijkend schildkliermetabolisme (waaronder hypothyreoïdie), te lage bijnieractiviteit (waaronder lage DHEA), medicijngebruik en ziektes, verstoringen en aandoeningen die het oestrogeenniveau of progesteronniveau beïnvloeden (bijvoorbeeld verstoorde hormoonafbraak in de lever).

De symptomen van oestrogeendominantie

Bij een verstoorde balans tussen oestrogeen en progesteron kunnen allerlei (hormonale) klachten en symptomen ontstaan namelijk:

  • Vetophoping rond billen, benen en buik
  • Vocht vasthouden
  • Pijnlijke en gezwollen borsten
  • Vleesbomen (myomen)
  • Cysten in de eierstokken
  • Cysten in de borsten
  • Hevige menstruaties
  • Niet goed slapen
  • PMS-klachten
  • Vaak last van hoofdpijn of migraine, met name rond de menstruatie
  • Afwijkende uitstrijkjes
  • Minder zin in seks

Herken je meerdere klachten uit deze (was)lijst? Dan is de werking van oestrogeen in jouw lijf waarschijnlijk sterker dan de werking van progesteron. Don’t worry. Ook jij kunt je hormonen weer in balans brengen. Hier is je plan van aanpak: 

1. Vermijd hormoonverstorende stoffen

Eén van de grootste boosdoeners voor oestrogeendominantie zijn hormoonverstorende stoffen als BPA en ftalaten. Je komt er dagelijks mee in aanraking. Plastic flesjes, blikjes, pakjes en zakjes geven hormoonachtige stoffen af aan de inhoud. Drink uit een glas, of bpa-vrije fles en kook zelf. Het liefst biologisch, want ook bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden in de landbouw en niet-biologisch vlees verstoren je hormonen. Ftalaten en parabenen vind je vooral in cosmetica, shampoos, bodylotion, nagellak, parfum en schoonmaakmiddelen. Ook reguliere tampons en maandverband bevatten stoffen die je hormoonhuishouding verstoren. Gebruik een biologische variant zonder dit verstorende gladde laagje. Kassabonnetjes laat je liever links liggen, verwarm je eten niet in plastic bakjes en was je nieuwe kleding altijd voordat je het draagt. 

Door toenemend gebruik van chemicaliën komt het lichaam steeds meer in contact met stoffen die invloed hebben op de hormoonhuishouding. Een voorbeeld hiervan zijn de xeno-oestrogenen ofwel pseudo-hormonen. Deze pseudo-hormonen hebben een oestrogeenachtige werking in het lichaam of blokkeren, verminderen of versterken de werking van de lichaamseigen hormonen.

  • Gebruik natuurlijke verzorgingsproducten zonder parabenen en andere hormoonverstorende toevoegingen. Enkele goede merken zijn bijvoorbeeld Urtekram, Weleda en Dr. Hauska.
  • kkk
  • kkk
  • kkk
  • kkk
  • kkk
  • kkk
  • kkk

2. Bye bye stress

Chronische stress zorgt voor een daling van progesteron. Het hormoon dat we nu juist willen stimuleren. Je hoeft stress niet helemaal te vermijden, maar waak wel voor chronische stress. Als je niet meer kunt ontspannen maak je constant stresshormonen aan. Deze stresshormonen zorgen direct voor een verlaging van progesteron. 

3. Zorg voor voldoende vezels

Vezels zijn belangrijk voor goed werkende darmen. Je darmen zorgen ervoor dat oestrogenen worden afgevoerd. Oestrogeen wordt afgebroken door de lever en komt van daaruit in de darm terecht waar het aan vezels gebonden wordt. Als je naar de wc gaat wordt dit met je ontlasting afgevoerd. Wanneer je te weinig vezels eet is je darmwerking slechter. Extra oestrogeen kan je lichaam dan moeilijker verlaten en wordt opnieuw opgenomen in je bloed. Dat leidt al snel tot een teveel aan oestrogeen in je lijf. Voeg plantaardige vezels toe: bladgroente, fruit, noten en zaden. Zorg ervoor dat je meer water drinkt als je extra vezels toevoegt. 

4. Afvallen

Oestrogeen wordt niet alleen aangemaakt in je eierstokken, maar ook in vetweefsel. Als je teveel weegt is het een goed idee om af te vallen. Daarmee beperk je de aanmaak van extra oestrogeen. 

5. Skip alcohol

Alcohol heeft een oestrogene werking. Bovendien belast alcohol je lever. Een goede leverfunctie is nodig om oestrogeen af te breken. Een no-go dus. 

6. Vermijd producten met soja

Soja bevat stoffen die je lichaam ziet als lichaamseigen oestrogeen. Je kunt dus maar beter voorbij het alpro-vak in de supermarkt lopen. Gefermenteerde soja, bv. Tempeh en miso, kun je wel gebruiken. 

7. Eet meer gezonde vetten

Gebruik dagelijks avocado, roomboter, kokosolie en/ of olijfolie. Deze goede vetten helpen om je hormonen weer in balans te brengen. 

Supplementen

tekst

Health is wealth!


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This