Stress herkennen: dit zijn de onbekende signalen van stress

onbekende signalen van stress

Mirjam Blanken

5 januari 2020


Wat is stress eigenlijk?

In onze huidige samenleving worden we dagelijks geconfronteerd met stressvolle situaties. Te weinig ontspanning, piekeren, het ouderschap, je werk, een verhuizing, maar ook ziekte en ongezonde voeding kan de reden zijn voor stress. Zelfs het kijken van een spannende film veroorzaakt (ongemerkt) een stress reactie. Al deze stressmomenten bij elkaar geven een opeenstapeling van stress, waardoor we uiteindelijk helemaal niet meer stressbestendig zijn.

Chronische stress is niet gezond

Laat ik voorop stellen dat er niets mis is met een beetje stress. Sterker nog: door dit zogeheten fight-flight systeem zijn we fysiek in staat om te vechten of te vluchten in levensbedreigende situaties. Dit fight-flight systeem is dus een prima systeem om te kunnen overleven. Alleen…ons lichaam kent het verschil niet tussen ‘schoonmoederstress’, ‘help ik sta oog in oog met een tijger stress’ en ‘te weinig tijd stress’. Het herkent simpelweg het fenomeen chronische stress niet. Vervolgens draait dit fight-flight systeem overuren en is er niet of nauwelijks tijd om te herstellen.

onbekende signalen van stress

Dit zijn de onbekende signalen van stress

Wanneer je niet tot rust komt na een stressvolle situatie dan heeft je lichaam dus geen kans om te herstellen. Het gevolg? De stresshormonen blijven gieren door je lichaam en naast extreem vermoeid, kun je ook last krijgen van een hoge bloeddruk, slaapproblemen, schommelingen in je bloedsuikerspiegel, een verstoorde stoelgang, depressie en een slecht werkend immuunsysteem. But there’s more! Want naast deze hele riedel aan stressgerelateerde klachten kunnen symptomen als haaruitval, wazig zien, maagklachten en rugproblemen ook wijzen op chronische stress. Ik heb 5 onbekende signalen van stress op een rijtje gezet.

1. Brandend maagzuur

Heb jij last van brandend maagzuur? Dan zou het zomaar kunnen dat je chronische stress ervaart. Doordat jouw lichaam in de ‘fight-flight’ stand staat, wordt je spijsvertering namelijk op een laag pitje gezet. Je hebt al je energie immers nodig om te vechten of te vluchten. Het gevolg? Er wordt minder (!) maagzuur aangemaakt en de voedselvertering verloopt niet optimaal.

Eigenlijk is het heel simpel:

  • Voedsel verlaat de maag pas bij een bepaalde zuurgraad.
  • Doordat er minder maagzuur beschikbaar is, duurt dit een stuk langer.
  • Hierdoor gaat de voedselbrij in je maag gisten en rotten en krijg je last van een opgeblazen gevoel en oprispingen.
  • Uiteindelijk wordt er gekozen voor de weg van de minste weerstand, in dit geval de verkeerde kant op.
  • De onderste slokdarmsluitspier opent zich en de zure voedselbrij komt vervolgens in aanraking met je slokdarm.
  • Gevolg: zuurbranden!

Vervelend natuurlijk, want die chronische stress heb je niet meteen opgelost. Een bakje gemberthee of een zoete appel eten kan helpen wanneer je last hebt van brandend maagzuur. Laat koffie, frisdrank en alcohol staan. Vermijd het gebruik van maagzuurremmers, sterk gekruid voedsel en drink niet tijdens de maaltijd. And last but bot least een open deur: probeer te ontspannen.

2. Haaruitval

Bij een normale stressreactie gaat je hartslag omhoog, gaat je ademhaling sneller, je gaat zweten en je bent alerter. Bovendien gaat de energie in je lichaam naar je spieren om of hard weg te rennen (flight) of te vechten (fight). Dit wordt veroorzaakt door de adrenaline die vrijkomt. Je lichaam bereid zich zo voor om zo goed mogelijk te kunnen reageren op de ‘gevaarlijke situatie’.

Bij chronische stress piekt dit stresshormoon adrenaline dus 24/7. Dit zorgt voor een permanent hoge stresshormoon spiegel in het lichaam. En dit kan dus leiden tot haaruitval.

  • Normaal gesproken wordt adrenaline na een stressreactie afgebroken door het lichaam.
  • Maar bij langdurige chronische stress zorgt de verhoogde productie van adrenaline voor problemen.
  • Adrenaline ‘hoopt’ zich op in de hoofdhuid, omdat de bloedcirculatie juist hier zwak is.
  • Wanneer dit stresshormoon in aanraking komt met de talgklieren van de hoofdhuid wordt er melkzuur geproduceerd.
  • Melkzuur beschadigt de haarwortels, zorgt voor een jeukende hoofdhuid, blokkeert de lymfestroom en hierdoor wordt het haar poreus. Gevolg: het haar beschadigt sneller en valt uit.

Een hoofdhuid massage kan helpen. Een massage stimuleert namelijk de doorbloeding van de hoofdhuid, waardoor de adrenaline sneller kan worden afgevoerd en er geen melkzuur kan ontstaan.

3. Moeite met concentreren

I know, na een nachtje slecht slapen of wanneer je aan het werk bent in een drukke omgeving, inclusief naderende deadlines dan kan het lastig zijn om je te concentreren. Gevalletje: daar heeft iedereen weleens last van en hier hoef je je ook niet meteen zorgen om te maken. Komen dit soort momenten steeds vaker voor? En kun je je eigenlijk vaker niet dan wel goed concentreren? Ben je daarnaast vergeetachtig, maak je meer foutjes dan normaal, raak je de draad snel kwijt in een gesprek en kosten zelfs simpele taken je moeite? Dan zou het zomaar kunnen dat je langdurig gestrest bent.

En dat is best gek, want stress zorgt er toch voor dat je juist alert bent en je wel goed kunt concentreren? Helemaal waar, maar wanneer de stress chronisch wordt werkt dit juist averechts.

  • Wanneer je langdurig veel druk en stress ervaart heb je waarschijnlijk moeite met het focussen op één taak. Je hangt aan elkaar van to do lijstjes, deadlines en hebt veel aan je hoofd. Doordat deze lijst maar niet korter wordt ervaar je nog meer stress. Een vicieuze cirkel ligt nu op de loer.
  • Chronische stress zorgt voor slaapproblemen doordat de stresshormonen je alert en wakker willen houden. Concentratieproblemen door onvoldoende nachtrust komen dan ook vaker wel dan niet voor bij chronische stress.
  • Piekeren lijkt onvermijdelijk wanneer je wakker ligt. Die continue stroom aan gedachten gaan vaak uit van het meest negatieve scenario en zorgen er bovendien voor dat je behoorlijk gespannen door het leven gaat. Niet handig wanneer je al met een bak stress door het leven hobbelt.

Zo stop je met piekeren (en kom je tot rust)

4. Weinig tot geen eetlust

Wist je dat we juist minder eetlust hebben wanneer we gestrest zijn? En eigenlijk is dit ook logisch. Je bloedsuikerspiegel is namelijk hoger, je spijsvertering wordt op een laag pitje gezet en je hebt last van maagzuur. En dat allemaal om zo effectief mogelijk te kunnen ‘vluchten of vechten’. Naast voldoende rust en ontspanning, is het verstandig om bij langdurige stress je eetpatroon onder de loep te nemen. Bepaalde voedingsstoffen, zoals vitamine C en magnesium kunnen namelijk helpen bij het herstellen van stress.

Voeding bij stress en vermoeidheid

5. Spierpijn

Dat je spieren zich aanspannen tijdens een stressreactie is ook wederom heel handig. Zo kun je lekker hard wegrennen of jezelf goed verweren (lees: een fijn potje knokken). Bij chronische stress krijgen de spieren geen tijd om weer volledig te ontspannen en dit veroorzaakt na verloop van tijd een te hoge spierspanning. Met als gevolg spierpijn in met name je schouders, nek en rug. Deze continue gespannen spieren kunnen op hun beurt weer zorgen voor spanningshoofdpijn.

Health is wealth!

Liefs Mirjam

Volg jij Eat.Pure.Love al op social media?


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

Lactose-intolerantie: wat is het eigenlijk en wat zijn de symptomen?

Lactose-intolerantie: wat is het eigenlijk en wat zijn de symptomen?

Wist je dat er verschillende vormen van lactose-intolerantie zijn? Dit is helemaal afhankelijk van de oorzaak. Zo kan het ook op latere leeftijd ontstaan. Bij de meest voorkomende vorm van lactose-intolerantie maakt het lichaam onvoldoende lactase aan. Dit spijsverteringsenzym breekt lactose in de dunne darm af tot galactose en glucose en zorgt er hiermee voor dat deze kleinere suikers door het lichaam kunnen worden opgenomen.

Hittegolf? De 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje

Hittegolf? De 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje

Met het Nationaal Hitteplan roept het RIVM op om extra goed te zorgen voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, chronisch zieken, mensen met overgewicht en mensen in verzorgingshuizen. Ik heb de 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje gezet. Want eerlijk is eerlijk, zelfs als je niet tot de risicogroep behoort kan de aanhoudende warmte voor ongemak en problemen zorgen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This