Rust, reinheid en regelmaat is best een goed idee!


Rust, reinheid en regelmaat is best een goed idee!

Heb jij ook weleens van die dagen dat je jezelf volledig voorbij loopt? Drukte, stress, spanningen, volle agenda en nergens echt tijd en aandacht voor. Met als gevolg dat je hele lichaam schreeuwt om rust, je alleen maar zin hebt om te slapen en/of je vol te stoppen met allerlei lekkers. Gezond eten schiet erbij in, het eerste wat je opoffert is je sportavond en dan heb ik het nog niet eens over de chaos genaamd je huishouden. Aaaaaaaaaaaaaargh! Rust, reinheid en regelmaat is dan best een goed idee!

Luisteren naar je lichaam

Als je echt luisterde naar je lichaam had je al even geleden de signalen opgepikt, voordat ze escaleerden. Dat betekent grenzen stellen (en dus ook ‘nee’ zegt af en toe), regelmatig rust nemen, prioriteiten stellen en tijd en aandacht besteden aan de dingen die er echt toe doen op dat moment.

Ik hoor je denken: ja dat is allemaal leuk en aardig, maar dat moment heb ik weer eens gemist. Tja, je bent niet de enige. Dat overkomt mij ook regelmatig. Daarom hieronder een aantal tips, zaken die mij helpen om uit deze hectische ik-weet-het-even-allemaal-niet-meer-en-verlies-alle-controle modus te komen.

Vroeger was alles beter

Vroeger was alles beter… in sommige opzichten wel en in andere opzichten weer niet, maar we kunnen zeker leren van bepaalde gewoontes. Een hele bekende is: rust, reinheid, regelmaat. Dat zijn de drie zaken die mij helpen om de balans weer te hervinden.

Rust, reinheid en regelmaat

Hoge werkdruk? Ga in je lunchpauze even lekker wandelen om je hoofd leeg te maken en tot rust te komen. Sluit jezelf op zondag lekker op in je badkamer en geef je lichaam de extra aandacht die zij nodig heeft.

Tip 1 Rust

Ontspanning door inspanning

Je kunt lekker op de bank hangen, dat kan soms (of heel vaak) heel fijn zijn. Maar als je al in een modus zit zoals hiervoor omschreven, werkt dit meestal averechts en word je alleen maar passiever en heb je helemaal nergens zin meer in. Daarnaast kan liggen op de bank heel relaxt lijken, maar als je hersenen nog steeds op volle toeren piekeren, ervaar je nog steeds stress en spanning en kom je dus eigenlijk niet echt tot rust.

Ontspanning door inspanning! Ja het helpt echt. Je moet alleen een sport/inspanning vinden die bij je past. Als je namelijk helemaal op kan gaan in de sport van jouw keuze, hebben je hersenen het te druk met bewegen, ademen, alle fysieke zaken dus. Er blijft daardoor geen tijd meer over om te piekeren en ‘Oh nee, ik moet nog’-gedachten.

Yoga is mijn persoonlijke favoriet. Ten eerste concentreer je je volledig op de bewegingen en je ademhaling. Dat vergt concentratie en inspanning, maar tegelijkertijd breng je zowel lichaam als geest tot rust. Fijne bijkomstigheid is dat je ook nog kan winnen aan spierkracht en lenigheid. Een andere fijne manier van bewegen die vaak ook in de body & mind hoek wordt geplaatst is Pilates. Een hele technische manier van bewegen, waardoor je dus ook flink wordt afgeleid van die chaos in je hoofd.

Kun je geen sport vinden die bij je past? Ga lekker wandelen of fietsen in het bos. Het gaat erom dat je even lekker in beweging komt en rust ervaart in je hoofd. De natuur is daar heel goed in om dat effect bij ons op te roepen. Ben je helemaal niet zo van bewegen, dan kun je nog kiezen om te mediteren. Dat is (uiteindelijk) ook rustgevend, maar kan voor de ongeoefende onder ons ook heel confronterend zijn, want je bent immers alleen met je gedachten.

Tip 2 Reinheid

Genieten van voeding & verzorging

Je lichaam heeft langer de tijd nodig om zich te ontdoen van de effecten van opgebouwde stress dan dat het kost om deze op te bouwen. Je kunt je lichaam helpen door goed voor haar te zorgen, in- en extern. We hebben het al gehad over het nemen van rust, maar ook voeding en verzorging kunnen veel teweeg brengen.

Als je moe bent heb je vaak behoefte aan suiker en ook echt geen zin om nog te koken wanneer je thuis komt na een lange dag. Gezond eten geeft echter juist energie in tegenstelling tot die bergen zout en suiker en daarnaast kan koken heel ontspannend zijn (tenzij je echt een hekel aan koken hebt natuurlijk). Als ik na zo’n hectische dag toch de tijd neem om gezond te koken voel ik me een stuk beter en ben ik stiekem ook nog een beetje trots op mezelf dat ik die reep chocolade heb kunnen weerstaan.

Ons lichaam werkt hard voor ons, dag en nacht, dag in en dag uit. Je lichaam verdient dus wel wat aandacht, niet alleen door te zorgen voor goede voeding, zodat je lichaam zorg kan dragen voor alle inwendige processen, maar ook extern. Zo kan de najaarskou bijvoorbeeld zorgen voor een droge huid en kan stress zich bij sommigen ook op die manier uiten of zelfs leiden tot eczeem. En zeg nou zelf, niets heerlijkers dan genieten in je eigen spa aan huis. Kom tot rust in een warm bad of ontspan je onder het stromende water van de douche. Daarna lekker je huid voeden met fijne producten en jij (en je lichaam) kunnen de hele wereld weer aan.

Tip 3 Regelmaat

Plan regelmatig tijd in voor jezelf

Je kunt nog zoveel tijd en aandacht besteden aan je lichaam en je geest, als je dit steeds pas doet als je in je mega-stress modus staat, gaat dit je hoogstwaarschijnlijk heel veel energie  en moeite kosten. Je lichaam moet elke keer vanuit een enorme achterstand zichzelf herstellen en wordt steeds weer tot het uiterste gepusht. Vergis je niet, je lichaam kan veel hebben, maar ook je lichaam heeft grenzen. Het is daarom belangrijk om met regelmaat tijd voor jezelf te nemen. Beweging en rust, goede voeding en verzorging, de keyword is regelmaat.

Routine

Vind je het moeilijk om iedere dag je tanden te poetsen? Te douchen? Je aan te kleden? Voor de meesten van ons zijn dit routines en denk je er niet eens meer zo bij na (behalve misschien bij het aankleden). Door ook je beweging, rust, voeding en verzorging onderdeel te maken van een routine zijn deze zaken veel makkelijker vol te houden en heeft het ook minder impact als je eens een keertje toegeeft aan zaken die minder goed voor je zijn.

Tips & Trics

  • Bereid bijvoorbeeld tijdens het avondeten meteen je gezonde lunch voor de volgende (twee) dagen. Zet je ontbijt ook meteen klaar, zodat je ’s ochtends rustig kunt ontbijten. ’s Avonds nooit tijd, ga voor het werk sporten.
  • Geen zin om nog vroeger op te staan? Plan twee keer per week een sportavond met een vriendin, zodat je een stok achter de deur hebt.
  • Hoge werkdruk? Ga in je lunchpauze even lekker wandelen om je hoofd leeg te maken en tot rust te komen. Sluit jezelf op zondag lekker op in je badkamer en geef je lichaam de extra aandacht die zij nodig heeft.
  • Geen tijd, geen zin, te moe? Tijd moet je vrijmaken. Wat is echt belangrijk en wat wil je uiteindelijk het liefste? Je kunt een uur voor de televisie gaan hangen, maar voel je je daarna echt beter? Of neem je even de tijd om te mediteren of een stukje te wandelen met je hond?

Nobody’s perfect

Het is allemaal eigenlijk niet echt moeilijk, gewoon een kwestie van doen en doorzetten. En het is echt niet erg als het niet altijd lukt. We zijn allemaal mensen en niemand is perfect. Vergeef jezelf en geniet gewoon even van het moment, je kunt daarna gewoon opnieuw beginnen.

Het is ook belangrijk om niet geforceerd alles te gaan doen wat je hebt gelezen, maar kijk hoe jij rust, reinheid en regelmaat kan brengen in jouw leven. Wees eerlijk naar jezelf en het belangrijkste: doe wat bij jou en jouw lichaam past en wat voor jou en je lichaam goed voelt!

Health is wealth!

Zet jij de 3 R’en ook in voor een optimale gezondheid? Deel jouw tips & ervaringen in de comments.

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *