Ga jij vet gezond het nieuwe jaar in?

Yvonne Kort

2 januari 2017


Ga jij vet gezond het nieuwe jaar in?

In de  jaren ’80 werd er aan de wereld verkondigd dat vet slecht is, maar hadden ze toen wel gelijk? Worden we dik en ongezond van vet eten? Of is dit een fabeltje? Jouw lichaam heeft namelijk wel degelijk vetten nodig, maar dan wel de goede. Ga jij vet gezond het nieuwe jaar in?

De functie van vetzuren

Reserve energie

Vetten zijn een goede reserve energie. Ze worden in het lichaam opgeslagen als verzadigd vet om het in schaarse tijden te kunnen gebruiken als brandstof.

Prikkelgeleiding

De meervoudig onverzadigde vetten hebben juist een hele belangrijke rol binnen ons zenuwstelsel.  Deze vetten vinden we in de celwanden om deze te beschermen en ze zorgen voor een goede prikkelgeleiding.

Grondstof voor hormonen

Vetten zijn ook een grondstof voor hormonen. Vooral de welbekende onverzadigde vetzuren hebben hormoonachtige functies. Deze zijn essentieel en dat wil zeggen dat we ze uit onze voeding moeten halen, want ze kunnen niet door ons lichaam aangemaakt worden.

Vet oplosbare vitamines

Zonder vet krijgen we een tekort aan bepaalde belangrijke vitamines. De vitamines A, D, E en K zijn namelijk in vet oplosbaar.

Omega-6 en omega-3 vetzuren

De vetzuren kunnen onderverdeeld worden in verschillende groepen. We beperken het hier tot meervoudig onverzadigde vetzuren, waaronder omega 3 en omega 6 vetzuren vallen. Voor een goede gezondheid is de rol van omega-6 en omega-3 belangrijk. Deze twee vetzuren hebben namelijk een belangrijke functie bij het ontstaan en oplossen van ontstekingen.

walnoten

We weten inmiddels wel dat vette vis een rijke bron van omega-3 vetzuren is. Maar wat denk je van walnoten? Boordevol omega-3 vetzuren! Voeg dus ter variatie eens een handje walnoten toe aan je voeding.

Ontstekingen remmen

Als je de chronische tandvlees ontsteking parodontitis (ontsteking van het tandvlees en kaakbot) wilt herstellen dan is het belangrijk om een goede verhouding tussen omega 6 en omega 3 te hebben.  Omega 6 is het vetzuur dat nodig is om een ontsteking aan te zetten. Hierdoor worden bacteriën in de mond met grof geschut te lijf gegaan. Dit gaat gepaard met schade aan de weefsels. Dit zie je terug bij parodontitis als het kaakbot verdwijnt.

Vervolgens moet omega 3 de ontstekingsreactie remmen en er voor zorgen dat er niet te veel schade aan de weefsels ontstaat. Om dit proces goed te laten verlopen is het nodig dat er een bepaalde verhouding aan omega 6 en omega 3 vetzuren in het lichaam aanwezig is. Als er ten opzichte van omega 3 te veel omega 6 is, dan heeft het lichaam meer moeite om een ontsteking op te lossen.

De juiste verhouding

Voor een goede gezondheid moet de verhouding tussen omega 6 en omega 3 in onze voeding 4:1 zijn. Helaas is deze verhouding in het huidige Westerse voedingspatroon heel anders. We vinden een verhouding van 12:1 aan omega 6 en omega 3 vetzuren.

Deze verstoorde balans tussen essentiële vetzuren kunnen voor problemen zorgen tussen het ontstaan en oplossen van ontstekingen. Als de balans tussen omega 6 en omega 3 niet optimaal is dan wordt het risico op hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, psychische ziekten en chronische ontstekingen in de mond groter. Gingivitis en parodontitis zijn beide ontstekingsziekten en omega-3 heeft een ontstekingsremmend effect.

Het blijkt dat bij parodontitis de inname van de vetzuren erg laag is en de inname van de ontstekingsbevorderende omega-6 vetzuren hoog te zijn.

Vet gezonde voedingsmiddelen

We krijgen al genoeg omega 6 binnen via onze voeding. Voor een goede verhouding tussen deze vetzuren kun je je dus het beste richten op de inname van producten waar meer omega 3 in zit. De volgende voedingsmiddelen bevatten deze gezonde stof:

  • Vette vis zoals makreel, haring, zalm, sardines en tonijn
  • Schelpdieren
  • Algen
  • Eieren
  • Orgaanvlees
  • Noten: walnoten, macadamia’s
  • Oliën zoals perillaolie, lijnzaadolie en walnootolie

Maak bijvoorbeeld eens deze heerlijke zalmburgers!

Happy New Year!

Liefs Yvonne
www.oergezondemond.nl

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

Hittegolf? De 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje

Hittegolf? De 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje

Met het Nationaal Hitteplan roept het RIVM op om extra goed te zorgen voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, chronisch zieken, mensen met overgewicht en mensen in verzorgingshuizen. Ik heb de 7 beste gezondheidsadviezen en tips op een rijtje gezet. Want eerlijk is eerlijk, zelfs als je niet tot de risicogroep behoort kan de aanhoudende warmte voor ongemak en problemen zorgen.

Goed slapen met warm weer? Met deze tips ben je zo in dromenland!

Goed slapen met warm weer? Met deze tips ben je zo in dromenland!

Goed slapen met warm weer (lees: tropische temperaturen) is voor veel mensen een probleem. Sterker nog, ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die goed slaapt tijdens een hittegolf. Wist je dat een paar nachtjes minder goed slapen al effect heeft op je gezondheid en niet te vergeten je humeur? Goed slapen is dus een must, ook met warm weer. En met een hittegolf in aantocht heb ik 7 tips op een rijtje gezet om goed te kunnen (in)slapen met warm weer. Slaap zacht!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This