Dit is waarom Wandelen zo gezond voor je is

wandelen is gezond

Mirjam Blanken

5 februari 2024


mentale en fysieke gezondheid 

wandelen

buitenlucht is gezond

Wandelen levert veel op als het gaat om stressreductie en welbevinden, toont een reeks recente onderzoeken aan. Zo bevordert het de dopamineaanmaak. Ben je moe of somber van de vele prikkels, dan brengt die toevoer je naar een ‘normaal’ niveau van geluk. Zat je al lekker in je vel, dan kan wandelen zelfs euforiserend werken. ‘Lopen geeft je afstand en laat je je leven even met nieuwe ogen bezien,’ zegt theologe Ineke Albers, auteur van De God van het lopen. ‘Wat dat betreft heeft het wel iets weg van mindfulness. Het malen in je hoofd houdt op, je wordt even “uit de tijd” getild. Lopen brengt je heel erg in het “nu” en helpt je even opladen.’

Moeiteloze aandacht

Alleen het zien van groen werkt al kalmerend, wijst onderzoek uit. Kun je nagaan wat een langer verblijf in de natuur voor je kan doen. Niet alleen vang je heilzaam daglicht, de natuur bevordert het herstel ook nog op een andere manier. Volgens omgevingspsychologen Rachel en Stephen Kaplan besteden we veel tijd aan directed attention: concentratie op een specifieke, vaak stressvolle taak, zoals rapporten schrijven of door een drukke straat lopen. Afleidende zintuiglijke input moet daarbij voortdurend worden weggedrukt, waardoor we mentaal en fysiek uitgeput raken. De natuur helpt volgens de Kaplans even opladen. Het dient als tegenwicht voor die gerichte inspanning, omdat ze veel mogelijkheden biedt tot indirect attention: een vorm van moeiteloze aandacht. Voor het patroon van het gebladerte, bijvoorbeeld, of het kabbelen van een beekje.

Wandel je stress weg

tekst

Humeur

Ons lichaam is geëvolueerd om te leven in de buitenlucht. Je kunt er dus vanuit gaan dat veel processen in je lijf afhankelijk zijn van daglicht. Niet alleen je waak-, slaapritme maar bijvoorbeeld ook je humeur. Uit onderzoek door onderzoeksbureau YouGov onder 16.000 respondenten blijkt dat 69% van de Nederlandse vrouwen zegt dat daglicht wezenlijk tot veel invloed heeft op hun humeur. Als we te veel binnen zitten, missen we de oppeppende kracht van natuurlijk licht op het ‘gelukshormoon’ serotonine en worden we somber.

Beter slapen door wandelen

tekst

Geef je weerstand een boost

tekst

KKK

Het menselijk lichaam is namelijk gebouwd om te bewegen. Iets simpels als je ene voet voor je andere voet zetten stimuleert direct allerlei processen waaronder je bloedcirculatie. Een goede doorbloeding is belangrijk om je bindweefsel soepel te houden. Daarnaast zorgt een goede doorbloeding voor meer energie in je cellen. Bloed heeft namelijk een belangrijke transportfunctie en zorgt er voor dat er voldoende voedingsstoffen (eiwitten, vetten, suikers etc.) en zuurstof in je cellen terecht komen.

Dagelijks 30 minuten wandelen

Genoeg reden dus om dagelijks minimaal 30 minuten te gaan wandelen in de frisse buitenlucht. Toch vinden veel mensen het lastig om in beweging te komen, vooral nu we ons in het holst van een lockdown bevinden. De afgelopen maanden is onze veerkracht enorm op de proef gesteld. En ook de komende tijd zal er veel gevraagd worden van ons incasseringsvermogen. Gevoelens van onzekerheid, angst en eenzaamheid werken verlammend. Ze maken ons letterlijk inactief. Wat helpt is om je doelen klein en realistisch te houden. Begin met 10 minuten wandelen per dag en bouw het rustig op naar 30 minuten per dag. Wandel het liefst rond het middaguur. Hoe hoger de zon aan de hemel staat, hoe groter de zonkracht. Met deze extra dosis daglicht is je lichaam in staat om vitamine D aan te maken.

Get your move on!


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This