Friday Favorites #106: vegan bami, lactose-intolerantie en zo gezond is gember!


Friday Favorites #106: vegan bami, lactose-intolerantie en zo gezond is gember!

Goedemorgen deze morgen! Ik ben net terug van mijn tripje naar Les Arcs in Frankrijk. En skiën in de lente is een aanrader hoor. Binnenkort lezen (en zien) jullie natuurlijk alles over mijn wintersport trip naar dit mooie gebied.

First things first! In deze Friday Favorites vind je maar liefst drie vegan recepten. Een recept voor vegan bami, vegan brownies en het een recept om zelf vegan boter te maken! But there’s more! Zo schreef ik afgelopen week ook een uitgebreid artikel over lactose-intolerantie en lees je alle ins and outs over gember. Enjoy!

Vegan bami met kipstuckjes en wokgroenten

vegan bami

Vroeger was alles beter gaat bij dit recept voor vegan bami niet op. Toen ik opgroeide kwam net de beruchte pakjes-en-zakjes-mentaliteit om de hoek kijken. Wat resulteerde in macaroni (met smac worst!) uit een pakje, soep uit een pakje en nasi en bami uit een pakje. Vreetvoedsel noem ik dat nu weleens voor de grap, want je begrijpt: met 4 hongerige kids en 2 werkende ouders was koken met pakjes en zakjes natuurlijk een luxe. Simpel, snel klaar en voor die tijd ook een welkome afwisseling van de standaard groente, vlees en aardappelen maaltijd.

Inmiddels kook ik het liefst vers en zonder pakjes en zakjes. En laat dit nu helemaal niet zo moeilijk en tijdrovend zijn. Deze vegan bami bijvoorbeeld, die zet je dus binnen een half uurtje op tafel. And nice to know: ik scoorde bij Albert Heijn ook vegan kroepoek op basis van quinoa en sesam. Enjoy!

Het recept vind je hier

Lactose-intolerantie: wat is het eigenlijk en wat zijn de symptomen?

lactose-intolerantie

First of all: wist je dat er verschillende vormen van lactose-intolerantie zijn? Dit is helemaal afhankelijk van de oorzaak. Zo kan deze intolerantie al bij de geboorte aanwezig zijn, maar kan het ook op latere leeftijd nog ontstaan. Bij de meest voorkomende vorm van lactose-intolerantie maakt het lichaam onvoldoende lactase aan. Dit spijsverteringsenzym breekt lactose in de dunne darm af tot galactose en glucose en zorgt er hiermee voor dat deze kleinere suikers door het lichaam kunnen worden opgenomen.

Lactase ‘verdwijnt’ normaal gesproken in de loop van de jaren wanneer een baby geen borstvoeding (en dus geen lactose) meer binnenkrijgt. Logisch ook, want bij een zuigeling is de noodzaak aanwezig om lactose uit moedermelk te kunnen verteren. Op latere leeftijd is deze noodzaak er simpelweg niet meer. De reden dat de meeste mensen wel lactose kunnen verdragen is eenvoudig: we zijn dierlijke melkproducten gaan consumeren, waardoor het lichaam lactase aan is blijven maken.

Het hele artikel lees je hier

Dit is het recept voor plantaardige boter (zonder palmolie!)

plantaardige boter

Tot nu toe verving ik roomboter in een recept meestal door kokosolie of maakte ik raw cheesecakes romig door een vulling van geweekte cashewnoten te gebruiken. En eerlijk is eerlijk, in mijn zoektocht naar 100% plantaardige en biologische boter kwam ik toch een beetje bedrogen uit. Deze varianten bevatten namelijk stuk voor stuk palmolie. Merken als Alsan, Wajang en Becel gebruiken dit allemaal. Je begrijpt: toen het vegan bakboek van Dosia Brewer op de mat plofte en ik dit easy peasy recept voor vegan boter spotte was ik best excited!

Het recept vind je hier

Zo gezond is gember: dit zijn de 5 gezondheidsvoordelen!

gember

Gember is hot and happening! En dat is natuurlijk niet voor niets. Want gember is niet alleen heel erg lekker in zowel zoete recepten als hartige recepten, maar is ook nog eens erg gezond. Wist jij bijvoorbeeld dat gember je spijsvertering ondersteunt? Ook bevat gember verschillende vitaminen, behoorlijk wat mineralen en antioxidanten. Daarnaast heeft gember ook nog eens een pijnstillende, zuiverende en ontstekingsremmende werking.

Het hele artikel lees je hier

Raw en vegan brownies met chocolade ganache

Wist je dat een stukje pure chocolade (wat je dus in deze vegan brownies vindt) best een goed idee is? Cacao bevat namelijk phenylethylamine wat zorgt voor een prettig en ontspannen gevoel. Komt nog bij dat het eten van chocolade de afgifte van endorfine in de hersenen stimuleert. Dit stofje ken je waarschijnlijk wel van de welbekende ‘runner’s high’. Endorfine zorgt naast een pijnstillende werking ook voor een gelukzalig gevoel en vermindert stress en gevoelens van angst.

Daarnaast is chocolade ook rijk aan flavonoïden (antioxidanten). Onderzoek heeft uitgewezen dat een dagelijkse inname van 200 milligram van deze specifieke antioxidanten uit cacao een positief effect kan hebben op hart en bloedvaten. Regel is wel: hoe donkerder de chocolade, hoe meer cacao. Ga dus voor een reep pure chocolade of maak deze vegan brownies met chocolade ganache. Good to know: voor deze chocolade brownies heb je helemaal geen oven nodig. Enjoy!

Het recept vind je hier

Have a wonderful weekend!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *