De 6 beste tip om je goede voornemens vol te houden


De 6 beste tip om je goede voornemens vol te houden

Meer bewegen, gezonder eten, afvallen, stoppen met roken, meer tijd voor jezelf… Veel mensen hebben een goed voornemen of een doel voor 2017. Maar wist je dat slechts een derde dit daadwerkelijk het hele jaar volhoudt? En, heb jij je goede voornemen of doel voor 2017 tot nu toe volgehouden? Geen nood als het af en toe niet lukt of je nooit verder komt dan januari. Hier de 6 beste tips om je goede voornemens vol te houden!

De 6 beste tip om je goede voornemens vol te houden

Januari is bijna ten einde! Tijd om je goede voornemens ook de rest van 2017 vol te houden.

Tip 1 | Waarom ben je begonnen?

Het regent, is donker en koud buiten en je zit niet lekker in je vel. Allemaal elementen die het volhouden van je voornemens of doelstellingen bemoeilijken. De twee grootste valkuilen zijn stress en vermoeidheid. Op het moment dat je gestrest of vermoeid bent en op het punt staat om die chocoladereep te verorberen, je sportles af te zeggen of die sigaret toch op te steken zeg dan hardop “STOP” tegen jezelf.

Het is al heel wat als je je bewust bent van dit moment, het moment vlak voordat je je voornemen of doelstelling uit het raam wilt gooien. Wees dus trots op jezelf dat je dit hebt gezien en neem even de tijd om voor jezelf na te denken of op te schrijven waarom je ook al weer begonnen bent met dit voornemen of dit doel. Wil je je gezondheid verbeteren, fitter en energieker zijn, wat meer mindfulness in je leven? Wat ook de reden is, vraag jezelf af wat belangrijker is: die ene sigaret of lang en gezond leven?

Tip 2 | Wees lief voor jezelf

Je kunt altijd opnieuw beginnen. Denk niet dat als je je niet aan je voornemen houdt of een keer uit de band springt dat het allemaal verloren is. Nee, je kunt altijd ieder moment van de dag, van de week, van de maand of van het jaar opnieuw beginnen. Daar is niets mis mee. Iedereen maakt fouten en het is ook niet gezond en effectief om obsessief je aan je ‘nieuwe regels’ te houden.

Het is ook belangrijk om te genieten van het leven. De ene keer doe je dat door gezond te eten en de andere keer door jezelf die chocoladereep te gunnen. Maak er gewoon een momentje van en geniet er extra van. Zoals de beroemde quote zegt: “Time you enjoy wasting, is not wasted.” Dus probeer er van te genieten als je bijvoorbeeld toch een keer niet naar de sportschool gaat en wees niet te streng voor jezelf, vergeef jezelf en pak morgen de draad gewoon weer op.

Tip 3 | Zoek steun bij anderen

Je hoeft het niet alleen te doen. Sterker nog, anderen kunnen je motiveren en je net even dat extra zetje in de rug geven. Mensen vinden het helemaal niet erg om je te helpen, sterker nog, de meeste mensen voelen zich vereerd dat je hen om hulp vraagt. Misschien is er zelfs wel iemand in je vriendenkring of familie die hetzelfde voornemen of doel heeft. Dan kunnen jullie kennis en ervaring delen en behaalde tussendoelen met elkaar vieren.

Kijk ook eens online, er zijn volop supportgroepen, apps en video’s die je kunnen helpen en motiveren om je doelen te behalen. Als je het even zwaar hebt of op het punt staat om in één van je valkuilen terecht te komen kan je supportgroep je wijzen op het waarom je begonnen bent (zie tip 1) of zeggen dat het oké is en je gewoon opnieuw kunt beginnen (zie tip 2). Alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder!

Tip 4 | Loop niet te hard van stapel

Deze tip heeft ook met lief zijn voor jezelf te maken. Als je teveel wilt in één keer, is de kans groot dat je teveel hooi op je vork neemt. Rustig aan! Heb je een doel voor ogen? Deel dit doel (eventueel met hulp) op in kleine stapjes. Stapjes waarvan jij denkt dat je die wel kunt halen, die in jouw ogen realistisch zijn. Zo lijkt je einddoel opeens veel makkelijker te bereiken.

Wil je gezonder gaan eten, begin bijvoorbeeld eerst met alleen alcohol drinken in het weekend of met het eten van fruit als tussendoortje in plaats van snoep of koekjes. Gaat dat goed, vervang dan iedere week of maand een slechte eetgewoonte door een goede eetgewoonte. Zo vraag je niet teveel van jezelf en kunnen jij en je lichaam langzaam wennen en de voordelen ervaren van een gezonde leefstijl. Voor je het weet kun je niet meer zonder en heb je van je goede voornemen een gewoonte gemaakt.

Tip 5 | Beloon jezelf

Het werkt ontzettend stimulerend om jezelf te belonen wanneer je weer een stap in de goede richting hebt gezet. Net zoals je vroeger op de basisschool een sticker mocht uitzoeken als je je taak goed had volbracht. Je hebt bij tip 4 kunnen lezen over het opbreken van je doel in stappen. Aan een x aantal volbrachte stappen kun je vervolgens een beloning hangen. Schrijf deze voor jezelf op of hang een afbeelding op van deze beloningen. Elke keer als je een tussendoel hebt bereikt mag jij genieten van deze beloning.

Wel even een kanttekening, zorg dat de beloningen in lijn zijn met je voornemen. Dus ga niet opeens helemaal los met zakken chips en bakken ijs, maar beloon jezelf bijvoorbeeld na een maand gezond eten met een massage of bezoek aan de sauna. Is je voornemen om zuiniger om te gaan met je geld, ga dan niet shoppen als beloning, maar plan bijvoorbeeld een middagje voor jezelf met een goed boek en een kop thee.

Tip 6 | Willen!

Het behalen van je goede voornemen of doel staat of valt met jouw wilskracht. Voordat je begint of verder gaat met hetgeen je voor ogen hebt is het belangrijk dat je jezelf afvraagt of dit echt is wat jij wilt. Is dit echt jouw voornemen of doel, of doe je dit omdat (jij denkt dat) anderen dit van je verwachten? Als je niet echt staat achter je voorgenomen doel dan wordt het heel moeilijk om het vol te houden, laat staan je einddoel te bereiken.

Ga dus voor doelen die bij jou passen, wat jij echt wilt en waar jij gelukkig van wordt of waarvan jij denkt dat deze bijdragen aan jouw geluk en gezondheid. Dit is niet altijd even makkelijk, omdat je niet altijd zelf inziet dat iets gaat bijdragen aan jouw geluk of gezondheid. Maak daarom gebruik van je gezonde verstand en luister naar je intuïtie!

Hopelijk helpen deze tips jou bij het behalen van jouw voornemen of doel voor 2016. Laat je het ons weten? Succes!

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *