De 7 beste tips om goedkoop en gezond te eten


Maar gezond eten, dat is toch heel duur?

Klopt helemaal! Sinds ik gezonder ben gaan eten, ben ik duurder uit. Toegeven: dit was bij mijn iets te overenthousiaste start richting een gezond voedingspatroon. Inmiddels heb ik mijn balans gevonden en schrik ik niet meer zo erg als de lieve kassamevrouw het totaalbedrag noemt. Hoog tijd om budget tips met jullie te delen dus. Ik deel de 7 beste tips om goedkoop en gezond te eten. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!

Meer groente eten doe je zo!

De 7 beste tips om goedkoop en gezond te eten-1

De 7 beste tips om goedkoop en gezond te eten

1. Eet groente en fruit uit het seizoen

Eigenlijk zijn we dus heel erg verwend. Het hele jaar door kun je het meeste groente en fruit wel krijgen in de supermarkt. Maar heb je weleens een aardbeien gekocht in de wintermaanden? Je betaalt je scheel! Logisch ook, want het echte seizoen voor aardbeien is vanaf half juni tot eind juli. Aardbeientelers hebben dit al een beetje opgerekt om aan de vraag te kunnen voldoen. Tijdens het aardbeienseizoen zijn aardbeien stukken goedkoper, komen ze uit de volle grond in plaats van de kas en zijn ze bovendien een stuk smaakvoller.

In de zomermaanden staat er bij mij in de buurt een food caravan van een aardbeienteler uit de regio. Ik koop mijn aardbeien daar voor de helft van de prijs! Misschien zijn er bij jou in de buurt ook wel plekjes langs de kant van de weg waar groente en fruit wordt verkocht.

2. Word een kei in food preppen

Plan een dagdeel vrij en duik de keuken in. Bak bijvoorbeeld een bananenbrood en vries deze per plakje in. Zo heb je de rest van de week een gezond en goedkoop tussendoortje. Ook een handige en voordelige manier van foodpreppen: bewaar wat restjes groente van je avondeten en bak er een omelet van. Zo heb je meteen je lunch klaar voor de volgende dag.

Food preppen is dus niets anders dan je maaltijden van te voren klaarmaken. Gezonder, want je komt niet in de verleiding om toch maar een snelle ongezonde hap te eten. Goedkoper, want je eet alles wat je koopt lekker op. Nog een pluspuntje: op werkdagen hoef je niet meer langs de supermarkt of uitgebreid te koken. Een extra budget tipje: voorgesneden groente is vaak stukken duurder. Het is even wat snijwerk, maar koop een stapel groente en maak je eigen zakjes voorgesneden groente. Goedkoop en gezond!

3. Kook met restjes

Ken je dat? Ik trek soms de koelkast of de voorraadla open en dan vraag ik me af wat ik nu weer klaar moet maken. Maar let’s face it: vaak ligt er nog wel iets in je koelkast of vriezer. Koken met restjes is soms een uitdaging, maar met wat fantasie en het wereld wijde web binnen handbereik gaat jou dit vast lukken. Typ simpelweg even in wat je in huis hebt met het woord recept erachter en de hits vliegen om je oren!

Zo heb ik afgelopen week van mijn laatste spruitjes, stukje courgette en paprika een heerlijke pittige rijstschotel gemaakt. Scheelde een ritje naar de supermarkt en het was bovendien fijn voor mijn portemonnee. Hetzelfde geldt voor appels die eigenlijk niet meer zo lekker zijn om uit het vuistje te eten. Verwerk deze in pannenkoekjes of een havermout crumble. Jammie!

4. Homemade is the best

Zelf maken is meestal een stuk goedkoper. Denk aan appelmoes, hummus, bananenbrood, granola en amandelmeel. Dit voel je niet alleen in je portemonnee, maar ook in je lijf. Je bepaalt zelf welke toevoegingen je gebruikt, dus kun je gemakkelijk de gezonde variant maken. Bovendien maak je vaak meer en kun je dus mooi wat porties invriezen of bewaren.

Zo maak ik graag zelf mijn granola. Met dit recept maak je een pot vol. Kun je mooi even vooruit!

5. Vrouw zoekt boer!

In het kader van ontdek je plekje: zoek een (biologische) boer of markt in de buurt. Het is echt waar: op de markt is jouw gulden een daalder waard! Betaal je in de supermarkt de hoofdprijs voor producten als biologische noten of kaas. Vaak ben je stukken voordeliger uit bij een producent bij jouw in de buurt of op de markt. Zo kwam ik er laatst achter dat wij hier een heuse biologische boerderijwinkel in de buurt hebben. Zij verkopen naast biologische groente- en fruitpakketten ook biologische kruiden en biologische eieren. En inmiddels weet ik de biologische markt in Den Bosch op vrijdag ook te vinden.

6. Maak een boodschappenlijstje

Een inkoppertje, maar met een boodschappenlijstje en een weekplanning ben je echt goedkoper uit. Bovendien kun je bepaalde groente best 2 keer eten in de week. Zo maak je een heerlijke zoete aardappelsoep op maandag en houd je wat zoete aardappel over om op vrijdag friet van te bakken. Of maak er zoete aardappel puree van! Met een lijstje kom je echt minder snel in de verleiding om extra boodschappen in te laden.

7. Stel de vraag van de dag

En dan het liefst aan het einde van de dag… In de supermarkt (of op de markt) kun je tegen sluitingstijd vaak korting krijgen op verse producten. Zeker als deze producten wat beurse plekjes hebben of al rijp zijn. Vraag het gewoon even aan de groenteboer van de afdeling. Zo koop je verse (biologische) producten voor een fijn prijsje. Ik koop mijn rijpe bananen voor smoothiebowls en bananenijs trouwens vaak op zaterdagmiddag op de markt. Zo heb ik een zak vol bananen voor nog kwart van de normale prijs.

Health is wealth!

Heb jij nog een goede tip om gezond en goedkoop te eten? Laat deze dan vooral even achter in de reacties. Sharing is caring!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

BewarenBewaren


1 reactie

  • Vivianne schreef:

    ik maak met mn restjes groente, kookvocht (en evt restje saus) de heerlijkste soepjes voor tussendoor of als lunch…of sausje de volgende dag. Maar jou omelet vind ik ook een lekker idee, ga ik ook eens doen 🙂
    Let bij het schoonmaken van je groente en fruit ook eens goed op schillen ed wel echt nodig is, zeker bij biologische producten. Aardappels bv goed wassen &borstelen ipv schillen. Je behoud meer vitamine en smaak…. ennneuh weeg voor de grap eens de schillen die je zo automatisch weggooit. Je behoud ook meer vezels en ws eet je daardoor ook minder en blijf je langer verzadigd. win-win-win dus. bij mij scheelt het echt een aardappel pp of ik wel of niet schil. Bij veel groente en fruit is het hetzelfde. En sommige schillen (bv citrus) kun je weer gebruiken om je eten een extra boost te geven.
    Het aardappel-kookvocht gebruik ik trouwens ook om mn sausje te binden.

    Ik heb ook nog een vraagje Mirjam.
    Jij hebt het over amandelmeel, da’s niet zo mijn smaak. Maar ik ben wel gek op kikkererwten en zie ook wel eens kikkererwten meel voorbij komen. Heb jij enig idee hoe je dat zelf kunt maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *