Hoe ga jij om met veranderingen?


Hoe ga jij om met veranderingen?

Veranderingen. Iedere seconde van iedere dag vindt er wel een verandering plaats. Hoe zichtbaar of onzichtbaar ook, verandering is er. De ene verandering is echter makkelijker te accepteren dan de andere. Hoe ga jij om met veranderingen?

De mens houdt van regelmaat. Of je iemand bent die altijd volop in het avontuur duikt of juist graag de routine van elke dag volgt. Iedereen heeft behoefte aan enige regelmaat. Al is het maar een ochtendritueel waar je iedere dag mee begint, de manier waarop je je was opvouwt of je spreekt iedere laatste vrijdag van de maand af met je vriendinnen.

Hoe ga jij om met veranderingen?

Waar komt die eeuwige behoefte aan regelmaat toch vandaan?

De behoeftepiramide van Maslow

Je hebt vast weleens gehoord van de behoeftepiramide van Maslow. In deze piramide staan de biologische behoeften aan de basis, denk aan: drinken, eten, zuurstof, kleding, onderdak. Deze hebben we nodig om te overleven. Daarna volgt veiligheid. Daarbij kun je denken aan aspecten als liefde, regelmaat, orde, stabiliteit, rust. Er volgen nog meer lagen in de piramide, maar al direct na de basis zien we dus onze behoefte aan regelmaat terug. Het geeft ons een gevoel van veiligheid. En je voelt je toch liever veilig dan onveilig?

Veranderingen en onzekerheid

Een nieuwe omgeving, vreemde mensen, een nieuwe baan, iets doen dat je nog nooit gedaan hebt. Het houdt ons scherp en brengt ons verder, maar het gaat vaak ook gepaard met onzekerheid. Kan ik het wel? Vinden ze me wel leuk? Wat zullen ze wel niet denken? Ben ik wel goed genoeg? En daar komt weer één van de behoeften van Maslow terug: onze behoefte aan verbondenheid. We willen graag ergens bij horen.

Als echte groepsdieren zijn wij mensen altijd op zoek naar affectie, vriendschap en liefde van anderen. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar je moet niet vergeten dat jij een uniek persoon bent. Een kopie worden van een ander of je volledig aanpassen aan een ander, daar ga jij je niet beter door voelen. Mensen houden van authenticiteit. Jezelf zijn geeft niet alleen jou een goed gevoel, maar anderen zullen je er ook om waarderen. Misschien snappen ze je niet altijd. Maar als ik één ding heb geleerd is dat je gewoonweg niet altijd alles kunt begrijpen, omdat niet iedereen hetzelfde in elkaar zit. En dat is maar goed ook, anders wordt het ook maar een saaie bedoeling, toch?

Omgaan met veranderingen: 3 tips

Oke, je weet nu hoe één en ander in elkaar steekt, maar (grote) veranderingen blijven lastig. Wat kun je het beste doen in zo’n situatie: gewoon jezelf blijven! Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom drie tips die je helpen om naar jezelf en jouw lichaam te luisteren. Dit zal je helpen om makkelijker met veranderingen om te gaan. Het blijft natuurlijk altijd spannend, dat zit nou eenmaal in onze natuur. Maar als je al wat rust kunt brengen in de chaos die zich binnenin jou afspeelt heb je alweer wat gewonnen. En ook die ene grote verandering vormt straks gewoon een onderdeel van je leven, net als alle voorgaande veranderingen.

Tip 1: Vertrouw op je intuïtie

Heb je weleens achteraf het gevoel dat je eigenlijk van tevoren al wist dat het wel goed zou komen of dat je de juiste keuze hebt gemaakt? Dat was je intuïtie die, al voordat jij emotioneel wordt of alles super rationeel benaderd, jou vertelt wat het beste bij je past. Het is soms heel moeilijk om het onderscheid te maken. Je kan je al snel verliezen in gedachten of meegaan in een emotie. Om die focus te vinden die nodig is om je intuïtie te horen is meditatie ideaal. Is dat iets teveel voor je, ga dan voor een korte ademhalingsoefening. Je adem is er altijd en zal je altijd steunen. Focussen op je ademhaling brengt rust en meer helderheid in je hoofd. Je creëert ruimte voor je innerlijke stem, die jou kan helpen om te gaan met veranderingen.

Tip 2: Kom in beweging

Gieren de zenuwen door je lichaam door alle veranderingen die in sneltreintempo je leven binnen walsen? Het kan soms zelfs zo erg zijn dat je lichamelijke klachten krijgt: spanningshoofdpijn, buikpijn, vastzittende schouders en nek. Op zo’n moment is het goed om te ontspannen, de druk eraf te halen. Ga iets doen waarvan jij weet dat je daarvan ontspant. Wat voor de meeste mensen goed helpt is bijvoorbeeld de natuur in. Maak een wandeling en snuif de buitenlucht op.

Zet je lichaam in beweging en je hoofd op uit. De natuur heeft automatisch een rustgevende werking op ons, dus dat is zeker een aanrader. Geen bos, park of strand in de buurt? Doe yoga. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is je ademhaling. Je hoeft echt niet superlenig te zijn. Het gaat bij yoga om de intentie. Goed doorademen en lekker bewegen en je zal zien dat je lichaam zich ontspant.

Tip 3: Praat erover

Gedeeld leed is half leed. Een spreekwoord komt niet zomaar uit de lucht vallen en bevat ook vandaag de dag vaak nog een kern van waarheid. Niets fijner dan even je hart te kunnen luchten bij je partner of een vriend(in). Misschien hebben ze nog wel een praktische tip voor je, of zijn ze een luisterend oor voor jouw innerlijke chaos. Vaak kan een ander je ook helpen om een en ander makkelijker te relativeren. Van de olifant gewoon weer een mug maken en die weg laten vliegen. Of ga lekker samen wandelen, fietsen of er even op uit. Het komt goed, echt waar.

Change is good!

Veranderingen, groot of klein, ze zijn er altijd. Hoe ga jij om met veranderingen?

Liefs Barbara

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *