Self-care: goed voor jezelf zorgen doe je zo!


Self-care: BIETje liefde voor jezelf

Toen Love Beets mij vroeg om hun campagne ‘BIETje liefde voor jezelf’ af te trappen door een artikel over self-care te schrijven met inspirerende tips hoefde ik geen seconde na te denken. Naast dat ik dol ben op hun Nederlandse biologische bietjes, vind ik goed voor jezelf zorgen heel belangrijk. Bij mij begon dit zorgen voor mezelf in eerste instantie met gezond eten, maar ‘zorgen voor’ is zoveel meer! Ik moest trouwens bij self-care altijd denken aan de stewardess die tijdens de veiligheidsinstructies aangeeft in een noodsituatie altijd eerst je eigen zuurstofmasker op te zetten voordat je je kinderen helpt. Gevoelsmatig zou ik eerst als een malle zoonlief en dochterlief willen helpen, maar aangezien ik maar 10 seconden mijn adem in kan houden, gaat dat niet veel uithalen op 10 kilometer hoogte zonder zuurstof.

Jezelf op nummer een zetten blijkt in de praktijk dus nog best lastig. Komt nog bij dat ‘zorgzaam’ zijn voor anderen als positief wordt gezien, maar zodra je goed voor jezelf wilt zorgen dit vaak wordt verward met ‘alleen maar aan jezelf denken’. Bovendien associeerde ik me-time altijd met weekendjes weg, vakanties zonder kinderen en jezelf urenlang in de watten laten leggen in een schoonheidssalon. Waarom self-care belangrijk is en meer is dan wat tijd voor jezelf vertel ik in dit artikel. En uiteraard geef ik de beste tips en self-care tools om mee aan de slag te gaan. Want wanneer je de beste versie van jezelf bent, jezelf goed voelt en rekening houdt met je eigen behoeften ben je ook beter in staat om voor anderen te zorgen. Win-win dus!

self-care

Goed voor jezelf zorgen doe je zo!

Mijn grootste struikelblok is absoluut meer tijd vrijmaken voor mezelf en nee leren zeggen. Ik hen op zijn zachtst gezegd nogal de neiging om in al mijn enthousiasme als een ware people pleaser ‘jaaaa’ te roepen. Flexibel ja, maar handig nee. Inmiddels word ik door schade en schande steeds een beetje wijzer en ben ik erover uit: goed voor jezelf zorgen geeft energie! En dat is natuurlijk al reden genoeg om tijd vrij te maken voor jezelf.

Hiervoor hoef je dus niet radicaal je agenda om te gooien, altijd nee te zeggen wanneer iemand je om hulp vraagt of je kids naar de oppas te brengen. Een paar kleine stapjes maken namelijk al een groot verschil. Goed voor jezelf zorgen en van jezelf houden gaan wat mij betreft hand in hand. En het is echt zo: wanneer je lief bent voor jezelf, kun je ook meer liefde geven aan de mensen om je heen.

1. Goed eten is een must

Picture this: je komt thuis na een lange dag werken en er staat een heerlijke homemade maaltijd op je te wachten. En in het kader van been there, done that weet ik natuurlijk ook hoe makkelijk het is om te gaan voor een kant-en-klare maaltijd uit de supermarkt. Inmiddels hebben manlief en ik een redelijk systeem wat betreft koken. Maaltijden de avond van tevoren klaarmaken en maaltijden plannen is nog steeds mijn go-to op dagen met veel afspraken buiten de deur.

Mocht je zoekende zijn in de wereld van self-care dan is een goede maaltijd koken een relatief eenvoudige manier om goed voor jezelf te zorgen. Wanneer je wekelijks een nieuw recept uitprobeert en succesvolle recepten bundelt, heb je mooi een receptenboekje waar je inspiratie uit kunt halen. Bye bye snelle, ongezonde hap. Hello good food! En wedden dat dit recept voor homemade bietenburgers met de bietjes van Love Beets ook een plekje krijgt in jouw receptenboekje? De gemarineerde bietjes zijn er trouwens in de verschillende en zijn ook een lekkere en gezonde snack voor als je een keer wat minder uitgebreid kunt koken.

2. Get your move on!

We weten het allemaal, bewegen is gezond! Bovendien zorgt jouw dagelijkse portie beweging niet alleen voor een betere conditie, maar door regelmatig te bewegen ervaar je ook minder stress, slaap je beter en voel je jezelf gelukkiger. Naast wat vaker de trap nemen, een blokje om in je pauze en de fiets pakken voor de dagelijks boodschapjes is het ook belangrijk om wat intensiever te bewegen.

Kies een sport of activiteit waarbij je hartslag omhoog gaat. Dit kan een rondje hardlopen, een potje voetballen met je kids of een heuse workout zijn, maar ook los gaan op jouw favoriete dansplaat telt als intensief bewegen.

Een half uurtje per dag sporten of intensief bewegen is al voldoende om jouw humeur een flinke oppepper te geven. Als beloning voor dit half uurtje zweten maakt je lichaam namelijk endorfine aan. En dit stofje wordt niets voor niets het gelukshormoon genoemd. Het zorgt namelijk voor een lekker gevoel! Weetje van de dag: je maakt endorfines ook aan na een orgasme. Just saying…

3. Gun jezelf een goede nachtrust

Goed slapen is een van de belangrijkste dingen wanneer het gaat om goed voor jezelf zorgen. De uitdrukking ‘slaap er maar een nachtje over’ is niet voor niets in het leven geroepen. Ons lichaam gebruikt deze periode van rust gebruikt om te herstellen. Tijdens de REM-slaap verwerken we de indrukken en gebeurtenissen van de dag. Wanneer je een aantal nachten slecht slaapt ben je niet alleen vermoeider, maar ervaar je ook meer stress, ben je sneller geïrriteerd en is je concentratie ook stukken minder. Herkenbaar? Wat veel mensen dan weer niet weten is dat wanneer je onvoldoende nachtrust krijgt je ook gevoeliger bent voor infecties en ziektes.

Moeite met inslapen? 5x voeding voor een goede nachtrust

4. Vertrouw op je emoties en intuïtie

Wil jij echt samen met je beste vriendin 3x per week gaan zweten in de sportschool of word jij gelukkiger van een rondje hardlopen in de buitenlucht? En drink je dat derde wijntje op een feestje omdat je er nog zin in hebt of neem je het uit beleefdheid aan? Spoiler alert! Jouw lichaam weet goed wat het nodig heeft, nu moet je alleen nog leren luisteren. Je emoties en je intuïtie geven jou informatie over wat wel en niet goed gaat in je leven-en vooral waar je naartoe wilt.

Emoties laten je weten hoe je je voelt en of je boos, blij of verdrietig bent. Daarnaast hebben je emoties nog een grotere rol om verandering aan te brengen. Het woord emotie is ontleend aan het Latijnse woord émovéré wat ook betekent ‘in beweging brengen‘. Het doel van zo’n emotie is jou de informatie te geven die je nodig hebt om iets te kunnen veranderen. Dat kan bijvoorbeeld iets in je eigen manier van denken zijn. Misschien past een negatieve gedachte niet meer bij je. Of moet je iets veranderen aan de manier waarop je communiceert. Je emoties sturen je gedrag en geven je van dag tot dag informatie om je leven bij te sturen.

Ook je intuïtie geef je informatie. Al is dat wel op een andere manier. Intuïtie gaat over de grote levensvragen. Wat wil je doen in dit leven, wat maakt je gelukkig, wie ben je- en hoe kun je jouw eigen pad volgen? Intuïtie blijft voor altijd bij je. Ook omdat het maken van deze keuzes vaak je grootste uitdaging is en dat het behoorlijk spannend kan zijn je eigen pad te volgen. Wel zijn zowel je intuïtie en je emoties bedoeld om je in beweging te brengen en hebben ze ieder hun eigen sterke transformerende kracht. Als je leert te luisteren naar de taal van je emoties en je intuïtie weet je eigenlijk precies welke beslissingen je kunt nemen in je leven.

5. Wees lief voor je spiegelbeeld

Wat vind je leuk aan jezelf? En welke eigenschappen van jezelf vind je niet zo leuk? Nu is de eerste vraag voor sommige mensen al een lastige, maar accepteren dat je niet perfect bent is een geweldige stap de goede richting in. Wanneer je vervolgens beseft dat er niets, nada, noppes mis is met jezelf verander je in een leuker mens vol zelfvertrouwen. Kijk eens naar jezelf zoals je vrienden, partner en kinderen doen. Wedden dat dit stukken mooier is dan je eigen zelfbeeld?

6. Overmatig piekeren heeft geen nut

Nadenken over de week die komen gaat, malen over de ruzie die je gisteren had met je schoonmoeder of je druk maken over de organisatie van een verjaardagsfeestje. Linksom of rechtsom, piekeren blijft wat mij betreft de verkeerde kant op fantaseren. Nadenken over gebeurtenissen uit het verleden of fantaseren over wat er nog komen gaat is helemaal geen ramp. Het helpt je nieuwe inzichten te krijgen of de boel op een rijtje te krijgen. Al die hersenspinsels kunnen dus wel degelijk problemen oplossen.

Merk je dat je elke keer weer terugkeert naar gedachten als ‘wat als ik’ of ‘had ik maar’? Dan kom je in het kritieke stadium van piekeren. In het kader van self-care sla je met overmatig piekeren de plank behoorlijk mis. Wist je dat dit kan leiden tot slapeloosheid en zelfs depressie?

En let’s face it: in de praktijk komt het erop neer dat je 2 simpele keuzes hebt. Of je hebt de mogelijkheid jouw probleem op te lossen en dus is het geen probleem meer. Of je hebt nul komma nul mogelijkheden om jouw probleem op te lossen en dus heeft het totaal geen zin om hierover te piekeren. I rest my case. En heb je toch wat hulp nodig? In dit artikel vind je handige tips om te stoppen met piekeren.

7. Wees dankbaar

Mensen die dankbaar zijn met wat ze hebben zijn stressbestendiger en staan positiever in het leven. Het bijhouden van een dankbaarheidsboekje is een goede manier om de positieve kracht van dankbaarheid vast te leggen. En je raadt het al. In dit boekje schrijf je iedere dag op waar je die dag dankbaar voor was. Dit kunnen verschillende dingen zijn. Van knuffelen met de hond, een onverwacht verrassingsbezoekje van je moeder tot dankbaar zijn voor het huis waar je in woont of de maaltijd die je die avond gegeten hebt. Écht gelukkig zijn ben je namelijk pas als je dankbaar kunt zijn voor de dingen die je wel hebt en dit geeft een flinke dosis innerlijke rust.

8. Houd van je lichaam

Wist je dat vrouwen hun lichaam als een geheel zien? Wanneer ze van zichzelf vinden dat ze een dikke kont hebben, een scheve neus of een flapoor hebben dan vinden veel vrouwen zichzelf helemaal niet mooi. Mannen doen dat heel anders. Een man met een flapoor denkt namelijk ‘ik heb een flapoor, dat vind ik niet zo mooi’. Ziet diezelfde man ook een sixpack in de spiegel, dan vindt hij dat stuk wel mooi. Sowieso hebben wij vrouwen de neiging om onszelf als totaalplaatje te zien en strepen we de minnen niet weg tegen de plussen. Tsja…

De vraag is natuurlijk: zou jij tegenover iemand anders die in zijn of haar nakie voor de spiegel staat ook deze kritische dingen zeggen? De volgende vraag is dan: waarom doe je het wel bij jezelf dan? Van jezelf houden begint in dit geval met aardig zijn voor je spiegelbeeld.

9. Vergelijk jezelf niet met anderen

Althans, niet als je vervolgens dagenlang rond loopt met het gevoel dat jouw leven maar karig afsteekt tegenover dat van die ander. Met alle social media zou je bijna vergeten dat gedeelde foto’s slechts een momentopname zijn. Tel daarbij op dat deze foto’s vaak ook nog geregisseerd en perfect bewerkt zijn en je snapt mijn punt.

Die moeder die ‘s ochtends een foto deelt waarop ze vrolijk lachend de kids in de bakfiets naar school rijdt? Die is hoogstwaarschijnlijk al eerder gemaakt, voor het perfecte shot moest deze mama zeker weten een flink aantal keer heen en weer fietsen en diezelfde kids waren na een half uur shooten echt niet meer zo happy. Vervolgens kijk jij ‘s ochtends naar deze foto en denk je ‘waarom kan ik dit niet, ik ben al blij als ik mijn kinderen op tijd op school krijg’.

Zorgvuldig omgaan met social media is dus een must. Bedenk goed hoe jij jezelf voelt na een rondje scrollen op Instagram of Facebook. Ben je geïnspireerd? Of heb je juist ‘last’ van al die perfecte plaatjes? Wanneer je weet dat je bij de laatste categorie hoort is het zinvol om zorgvuldig te kiezen wie je gaat volgen. En wie weet is het nog slimmer om je social media tijd wat in te korten.

Dit zijn de voordelen van een digitale detox!

10. Zorg voor een positieve mindset

Al van kleins af aan zijn we door onze opvoeding en omgeving als het ware geprogrammeerd in hoe we ons gedragen en welke gedachten we hebben.Deze ingesleten patronen zijn niet bij voorbaat negatief, maar wanneer dit zo is kunnen deze overtuigingen behoorlijk in de weg zitten.Een omgekeerde en negatieve affirmatie is bijvoorbeeld ‘ik ben niet goed genoeg’. Wanneer je jezelf bewust wordt van deze negatieve patronen kun je aan de slag met nieuwe, positieve gedachten bedenken.

Affirmaties zijn dus een belangrijke reminder voor jezelf om los te komen van oude negatieve (denk)patronen en fijne gedachten toe te laten. Je kunt jezelf door middel van positieve affirmaties dus als het ware herprogrammeren. Het doel van deze positieve boodschap aan jezelf? Simpel! Je wilt met positieve affirmaties een negatief denkpatroon ombuigen naar een positieve overtuiging. Immers, alles wat je aandacht geeft groeit. Of simpel gezegd: je bent wat je denkt! En dat betekent dat je jouw eigen gedachten positief kunt beïnvloeden.

  • Ik houd van mezelf en zorg goed voor mezelf
  • Ik ben precies goed zoals ik ben
  • Ik heb vertrouwen in mezelf
  • Ik sta open voor liefde

Tip van de dag!

En deze tip is er eentje waar je nu meteen mee aan de slag kunt. Maak twee lijstjes, bij de ene lijst schrijf je dingen op waar je blij en gelukkig van wordt. Op de andere lijst komen dingen te staan waar je niet blij of zelfs ongelukkig van wordt. Zo staat er op mijn ‘unhappy list’ te lang doorwerken, teveel Netflixen, mezelf vergelijken met anderen en te lang in een drukke groep mensen vertoeven. Mijn ‘happy list’ is gelukkiger een stuk langer! Hierop staat onder andere voldoende slapen (en op tijd naar bed gaan). Maar ook gezond en lekker eten, een lesje yoga, luidkeels meezingen met een willekeurige artiest, momenten van alleen zijn inbouwen en dansen door de huiskamer!

Let self-love rule!

Wat betekent voor jezelf zorgen voor jou? Ik ben benieuwd, laat het me weten in de comments hieronder of nog leuker: laat het zien op social media met de hashtag #bietjeliefdevoorjezelf. 

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Love Beets. Lees hier mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *