Beginnen met (meer) veganistisch eten? Met deze 5 tips is dat easy peasy!


Beginnen met (meer) veganistisch eten? Met deze 5 tips is dat easy peasy!

Wist je dat wanneer je als volwassene een week geen vlees eet, je maar liefst 130 liter water bespaart? Deze hoeveelheid water was anders gebruikt voor irrigatie voor de productie van veevoer, veehouderij en de productie van jouw dagelijkse portie vlees. Wanneer je ervoor kiest om vaker plantaardig te gaan eten draag je niet alleen je steentje bij aan een beter milieu. Door minder, of helemaal geen vlees te eten maak je ook een statement tegen dierenleed in de bio-industrie. En daar komt nog bij dat verschillende onderzoeken laten zien dat een meer plantaardig voedingspatroon ook bijdraagt aan een goede gezondheid. Wanneer je geen vlees, vis of gevogelte eet, dan kun je jezelf een vegetariër noemen. Veganistisch eten gaat een stapje verder, je eet dan alleen plantaardige producten en dit betekent dat zuivel en eieren ook een no go zijn.

Kortom, er zijn dus verschillende redenen om een plantaardig eetpatroon na te streven. En of jouw standpunt nu het milieu is, een statement tegen dierenleed of jouw eigen gezondheid, je eetpatroon drastisch veranderen is en blijft lastig. Want waar begin je nu precies? En waar moet je op letten? Ik heb 5 tips op een rijtje gezet zodat de weg naar meer plantaardig en veganistisch eten easy peasy wordt.

1. Voorbereiding is key

Je eetpatroon veranderen vergt een flinke dosis commitment. Maar geloof me, wanneer je weet waarom je het doet en je jouw drive gevonden hebt, is het stukken makkelijker. Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes in dit geval!

  • Lees je vooraf goed in. Wanneer je 100% plantaardig eet, ga je aantal belangrijke voedingsstoffen missen. Zo vind je vitamine B12 alleen in dierlijke producten en deze vitamine moet je dus aanvullen door middel van een supplement.
  • Er zijn vandaag de dag flink wat vegan kookboeken te vinden met heerlijke en makkelijke recepten.
  • Online kun je documentaires vinden zoals bijvoorbeeld What the Health, Cowspiracy en Meat the Truth waarin je meer te weten komt over de link met vlees eten en gezondheid en de gevolgen voor het klimaat.
  • Google is je beste vriend! Online zijn veel recepten en achtergrondinformatie te vinden.
  • Ben je net begonnen met vegan eten? Zorg dan dat je altijd een vegan snack bij je hebt. Just to be sure!
  • Ga je uit eten? Check dan vooraf eventjes of het restaurant ook vegan maaltijden serveert.

Goed nieuws! SUBWAY Nederland, heeft als één van de eerste fastfoodrestaurants, een vegan broodje geintroduceerd; namelijk de Vegan Supreme. De Vegan Supreme bestaat uit een Vegan Patty, gemaakt van kikkererwten, omhuld met quinoa. De patty is gekruid met komijn, paprika, peterselie en koriander voor een heerlijke rijke smaak. De Vegan Supreme is trouwens 100% vegan als je de Sweet-Onion saus gebruikt.

2. Wat wel en wat niet?

Een vegan dieet is vrij van dierlijke producten en is dus 100% plantaardig. Gevalletje klinkt simpel, maar valt in de praktijk soms wat tegen. Want zonder dat je het doorhebt kun je ook dierlijke producten binnenkrijgen, zoals bij bepaalde E-nummers of toevoegingen zoals lactose en gelatine.

Do’s

  • Groenten en fruit.
  • Granen zoals haver, rijst, couscous, bulgur en quinoa.
  • Peulvruchten zoals kikkererwten, linzen en bonen.
  • Noten, zaden en pitten.
  • Vleesvervangers, tofu en tempeh.
  • Plantaardige oliën, zoals olijfolie, sesamolie en kokosolie.

Dont’s

  • Vlees, vis en gevogelte.
  • Producten waar dierlijke ingrediënten in verwerkt zijn zoals gelatine of vissaus.
  • Zuivelproducten zoals melk, yoghurt, feta, kaas, kefir.
  • Producten waar zuivel in verwerkt is, zoals bijvoorbeeld lactose of weipoeder.
  • Eieren of producten waar ei in verwerkt zit, zoals croissantjes of gebak.
  • Honing of producten waar honing in verwerkt is.
  • Roomboter of producten waar dierlijke boter in verwerkt is, zoals gebak of koekjes.

3. Take it easy

Van de een op de andere dag veganistisch gaan eten, dat is nog nooit iemand gelukt. Gun jezelf de tijd om stap voor stap jouw vegan dieet onder de knie te krijgen. Start bijvoorbeeld eerst met het afbouwen van iedere dag een plakje kaas op brood eten en zoek alternatieven voor je lunch. Of leg de focus juist op het kokkerellen van een heerlijke vegan avondmaaltijd. Wanneer je eenmaal begonnen bent zul je merken dat het steeds meer een gewoonte wordt om plantaardig te eten.

Zoek online gelijkgestemden op of start een vegan kookclubje. Het is namelijk heel fijn om tips en hulp te kunnen vragen aan mensen die jouw pad al afgelegd hebben. Je hoeft het wiel niet voor de tiende keer uit te vinden toch? Op Facebook zijn diverse groepen te vinden zoals Vegan Nederland.

4. Week zonder vlees

En schrijf je in voor de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees van 11-17 maart. Je kunt dan meteen het digitale magazine boordevol tips, recepten en interviews downloaden. Het doel van deze stichting is Nederlanders laten zien hoe makkelijk het is om één week geen vlees en vis te eten en op deze manier in één week een enorme positieve impact maken op mens, milieu en dier. Helemaal vegan is dit initiatief niet, maar als opstapje naar meer plantaardig eten kun je deze week wel heel veel inspiratie opdoen natuurlijk. Het heeft bij mij vorig jaar in ieder geval ‘de knop’ omgezet.

5. Nobody’s perfect

En ook al is die knop nu omgezet, 100% vegan eten vind ik nog steeds lastig. Zeker in combinatie met een gezin, inclusief man en kind die wel vlees eten. En het is echt zo, meer dan je best kun je niet doen. Sterker nog, ik ben al hartstikke trots op mezelf dat ik de stap heb gezet! En let’s face it: niemand is perfect en geheid dat ook jij sowieso foutjes gaat maken. In een keer succesvol overstappen op een vegan dieet kun je daarom meteen loslaten. Ook hier bakt manlief mijn vegan burgertje nog weleens in roomboter. No big deal wat mij betreft. Nobody’s perfect toch?

Let love rule!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met meer plantaardig eten. Wat was jouw reden om minder vlees te gaan eten, 100% vegan te worden of een flexitariër te zijn? 

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Dit artikel is geschreven in samenwerking met SUBWAY Nederland. Lees hier mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *