Last van een zomerdip of zomerdepressie? Dit kun je doen!


Last van een zomerdip of zomerdepressie? Dit kun je doen!

Summer is here! En ook al lijkt het alsof iedereen om je heen heppiedepeppie door het leven gaat wanneer het zomer is en de zon volop schijnt, niets is minder waar. Want wist je dat zo’n één op de duizend mensen last heeft van een zogeheten zomerdepressie of zomerdip?

Zon , zee, strand, tropische temperaturen, festivals bezoeken, terrasjes pakken en vakantie vieren is voor een groot deel van deze mensen helemaal niet ontspannen en leuk. Sterker nog, de druk om volop te genieten van de zomer kan voor deze mensen voor flink wat stress zorgen.

Bovendien is de kans groot dat je door de vakantieperiode uit je normale routine raakt. Tel daarbij op dat je biologische klok ook in de zomer ontregeld kan raken waardoor je onder andere slechter slaapt. Hiermee heb je al flink wat ingrediënten te pakken waardoor je een zomerdepressie kunt ontwikkelen. Gelukkig kun je jouw zomerdip of zomerdepressie met deze tips beter handelen.

zomerdepressie

Seizoensgebonden depressie

Net als een winterdepressie valt een zomerdepressie onder een zogeheten seizoensgebonden depressie. Je spreekt van een seizoensgebonden depressie wanneer de klachten minimaal twee jaar op rij (in hetzelfde seizoen) terugkomen en deze klachten minstens twee weken achter elkaar aanhouden. Overigens verschilt de intensiteit van een zomerdepressie per persoon. Sommige mensen hebben vooral last van slaapproblemen en lusteloosheid, waar anderen met name somber en neerslachtig zijn.

Symptomen van een zomerdepressie

De symptomen van een zomerdepressie zijn vergelijkbaar met de symptomen van een een ‘gewone’ depressie.

  • slapeloosheid
  • neerslachtigheid
  • somberheid
  • vermoeidheid
  • lusteloosheid
  • gebrek aan eetlust
  • gevoelens van leegte
  • stress en spanning voelen
  • concentratieproblemen
  • prikkelbaarheid
  • gevoelens van angst en onrust
  • gewichtstoename (of gewichtsverlies)
  • hoofdpijn

Dit zijn de oorzaken van jouw zomerdip

  • Een ontregelde biologische klok: doordat het zo lang licht is kan je dag-nachtritme ontregeld raken. Je hebt hierdoor meer moeite met (in)slapen waardoor je vermoeid raakt en de kans op somberheid en depressie toeneemt.
  • Slecht slapen door de warmte: onze lichaamstemperatuur hoort een paar graden te dalen om goed te kunnen (in)slapen. Wanneer het te warm is kun je dit het natuurlijke proces tegenhouden. Hierdoor ervaar je een minder diepe en dus minder herstellende slaap. In the long run zul je dit gaan merken. Je wordt niet uitgerust wakker, voelt je somber, hebt moeite met concentreren en je kunt moeilijker omgaan met stress.
  • Sociale druk: een korte check op je social media vertelt je dat heel Nederland optimaal aan het genieten is van de zomer en elkaars gezelschap. Voor de minder outgoing mensen kan de verwachting dat alles leuk en gezellig moet zijn in de zomer behoorlijk wat sociale druk opleveren en zelf resulteren in jezelf nog meer terugtrekken.
  • Je raakt snel overprikkeld: door de warmte, door de felle zon of simpelweg door geluiden om je heen. Tijdens de winterperiode, wanneer het vroeg donker is kun je je voor jouw gevoel makkelijker terugtrekken en bijtanken. Komt nog bij dat sommige mensen gewoon niet tegen warmte en hitte kunnen.
  • Je hebt een laag zelfbeeld: je bent onzeker over je lichaam en jezelf verbergen in grote truien en lange broeken is simpelweg niet comfortabel wanneer het kwik richting de 25 graden schiet.
  • Verveling: de eerste dagen van je vakantie geniet je volop van alle vrijheid om te kunnen doen en laten wat je wilt. Maar na een weekje weet je eigenlijk niet meer wat je moet doen, je mist je dagelijkse routine en de verveling slaat toe.

Dit is waarom je altijd ziek wordt op vakantie (of in het weekend)

Tips and tricks bij een zomerdepressie

  • Wanneer je last hebt van een zomerdepressie ben je geneigd om jezelf terug te trekken en alleen maar bezig te zijn met jezelf. En je raadt het al: daar ga je jezelf niet beter van voelen. Het uitblijven van sociaal contact kan de symptomen van jouw depressie alleen maar erger maken. Plan sociale activiteiten die bij jou passen en waar jij plezier aan beleeft. Zorg tegelijkertijd voor voldoende tijd voor jezelf.
  • Een half uurtje per dag sporten of intensief bewegen is al voldoende om jouw humeur een flinke oppepper te geven. Als beloning voor dit half uurtje zweten maakt je lichaam namelijk endorfine aan. En dit stofje wordt niets voor niets het gelukshormoon genoemd. Het zorgt namelijk voor een lekker gevoel!
  • Het belang van een goede nachtrust wordt nogal eens onderschat. Wat veel mensen niet weten is dat ons lichaam deze periode van rust gebruikt om te herstellen. Tijdens de REM-slaap verwerken we de indrukken en gebeurtenissen van de dag. De zogeheten herstelslaap zorgt op haar beurt letterlijk voor herstel van ons lichaam. De beste versie van jezelf begint dan ook met een goede nachtrust
  • Probeer structuur aan te brengen in jouw vrije dagen. Zorg voor een dagritme waar jij je comfortabel en happy bij voelt.
  • Praat over je gevoelens en neem je gevoelens vooral serieus. Een langdurige depressie verdwijnt niet zomaar vanzelf. Krijg je geen grip op jouw zomerdepressie dan is een bezoekje aan je huisarts een goed idee.
  • Heb je het even moeilijk? Dan is lief zijn voor jezelf, oftewel zelfcompassie een belangrijke factor. Mensen waar je van houdt help je tenslotte ook met lieve woorden, een dikke knuffel of een lief cadeautje.

Health is wealth!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *