Dankbaar zijn maakt gelukkig! Plus: 6 praktische how to tips

Young beautiful woman smiling with closed eyes and grateful face. Health concept.

Mirjam Blanken

19 december 2021


Om gelukkig te zijn gaat het niet om hebben, maar om tevreden zijn over je leven. Bewust bezig zijn met wat jij waardevol vindt in je leven, maakt je een gelukkiger mens. We zijn geneigd om ons te focussen op de dingen die minder goed gaan en in de drukte van alledag merken we veel momenten om dankbaar voor te zijn niet eens op. Positieve dingen zien we vaak als iets vanzelfsprekends. Oefenen in dankbaarheid is hiervoor de oplossing. Want als je bewust dankbaar bent, richt je je aandacht op wat jou gelukkig maakt en de dingen die jij leuk vindt. Als je dankbaar bent, heb je minder last van negatieve gevoelens en kun je beter omgaan met stress. Het maakt je dus weerbaarder en leert je een positieve levenshouding te ontwikkelen. Kortom: dankbaar zijn maakt gelukkig!

De voordelen van dankbaar zijn

  • Dankbaar zijn helpt je in het hier en nu te leven
  • Je hebt meer waardering voor je leven
  • Je straalt een positieve mindset en tevredenheid uit
  • Dankbare mensen zijn kalmer en reageren ook rustiger
  • Je hebt meer liefdevolle aandacht voor de mensen om je heen
  • Je kunt negatieve dingen in beter perspectief plaatsen
  • Het leert je beter omgaan met tegenslagen
  • Het maakt je stressbestendiger en veerkrachtiger
  • Je leert de kleine dingen waarderen
  • Je krijgt steeds meer zelfvertrouwen
  • Door dankbaar te zijn, stop je met jezelf met anderen vergelijken
  • Dankbaar en gelukkig zijn verbetert je gezondheid en humeur
  • Je wordt minder materialistisch en ‘hebberig’

Dankbaarheid kun je trainen!

Tip 1 – Begin de dag met dankbaarheid

Voeg dankbaarheid toe aan je ochtendritueel! Maak er een gewoonte van om in de ochtend te bedenken waar je die dag allemaal dankbaar voor kunt zijn. Door op deze manier je dag te beginnen start je met een positieve mindset. Door dit te doen geef je heel bewust aandacht aan de positieve dingen in je leven en dit neem je mee je dag in. Even bewust stilstaan en dankbaar zijn voor wat je hebt, dat is waar het bij gratitude practice om draait.

Tip 2 – Bekijk de positieve kant

Alles heeft twee kanten. Door te denken in kansen in plaats van problemen én op zoek te gaan naar de positieve kanten van een negatieve situatie zul je merken dat dingen vaak makkelijker op te lossen zijn dan je in eerste instantie dacht. Of beter gezegd: het is makkelijk om pessimistisch te worden en verleidelijk om te herhalen wat er allemaal niet goed is. Zie die positieve mindset als een uitdaging en ga vanaf vandaag eens op zoek naar de positieve kanten van een negatieve gebeurtenis.

Tip 3 – Dankbaarheidsboekje

Om het oefenen in dankbaarheid nog wat leuker en makkelijker te maken, kun je de dingen waar je dankbaar voor bent opschrijven in een dankbaarheidsboekje. Je kunt hiervoor gewoon een mooi schrift of boekje gebruiken. Leuk om op een later moment terug te lezen en te zien hoe je jezelf ontwikkeld hebt.

Vind je het nog lastig om onder woorden te brengen waar je dankbaar voor bent? Bedenk dan wat jou die dag blij, vrolijk of trots heeft gemaakt. Wanneer je voor het slapen gaan stilstaat bij alles wat de moeite waard is, sluit je je dag op een positieve manier af en dat komt je nachtrust ook weer ten goed.

  • Met wie heb je vandaag gelachen?
  • Kijk eens om je heen, wat zie je waar je dankbaar voor bent?
  • Welke eigenschappen van jezelf maken je blij of trots?
  • Voor welke mensen om je heen ben je dankbaar?
  • Waar ben je vandaag blij van geworden?

Tip 4 – Gratitude-meditatie

Wist je dat boeddhistische monniken hun dag op een positieve manier beginnen met een dankbaarheidsmeditatie? Dit is simpelweg een meditatie waarin ze hun dankbaarheid uitspreken voor alle mooie dingen in hun leven. Google en Youtube zijn in dit geval je beste vriend. Op het wereldwijde web vind je veel geleide meditaties die jou helpen focussen op waar je dankbaar voor bent.

Tip 5 – Spread the love

Een van de voordelen van dankbaar zijn is dat je meer liefdevolle aandacht hebt voor de mensen om je heen. Stuur eens een handgeschreven kaartje naar iemand die je dierbaar is of voor wie je dankbaar bent. En eerlijk is eerlijk: de persoonlijke touch die je meegeeft aan zo’n bedankkaartje is voor de ontvanger ook leuk. Zo’n lief kaartje ontvang je natuurlijk ook niet iedere dag.

Tip 6 – Just do it!

Wat je aandacht geeft groeit. Zo simpel is het soms. Neem dus dagelijks een moment voor jezelf om na te denken over de dingen waar je dankbaar voor bent. Wat heeft jou die dag een goed gevoel gegeven? Door iedere dag te oefenen in dankbaarheid wordt het voor jou steeds meer een way of life. Hoe meer je ermee bezig bent, des te makkelijker het wordt.

15 Dingen om dankbaar voor te zijn

  1. De hond die met zijn kop op je schoot in slaap sukkelt
  2. De warme douche waarmee je de dag begonnen bent
  3. Een opgeruimd en frisgepoetst huis
  4. De zon die volop schijnt
  5. Vriendlief heeft heerlijk voor je gekookt
  6. Die mooie zonsondergang
  7. Vrienden die je leven leuker maken
  8. Die lieve woorden van je partner
  9. Dat goede boek wat je aan het lezen bent
  10. De liefde die je voelt voor een dierbare
  11. Dat fijne gesprek met je collega
  12. Het etentje bij vrienden thuis
  13. Je favoriete nummer op de radio
  14. Een lange boswandeling op een perfecte herfstdag
  15. Een perfect gerijpte avocado

Waar ben jij vandaag dankbaar voor?

Count your blessings!


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This