Bye bye kerststress! Met deze 5 tips heb jij een stressvrije kerst!


Bye bye kerststress!

It’s the season to be jolly… Maar als ik zo om me heen kijk tijdens een gemiddelde koopavond in december, dan zijn er maar weinig mensen jolly hoor. Want naast een ware feestmaand vol gezelligheid is december ook een maand van deadlines wegwerken, kerstdiners in elkaar flansen, last minute kerstshoppen en ‘schoonmoederstress’.

Lijkt december bij jou ook meer op een gekkenhuis dan een glitterwolk boordevol kerstlichtjes? Dan heb ik goed nieuws! Mijn moeder zei vroeger altijd: “Je hebt het zo druk als je jezelf maakt”. En om je een duwtje de goede richting in te geven, deel ik mijn 5 tips voor een kerst zonder stress. Bye, bye kerststress!

Keep calm! It’s only Christmas!

Met deze 5 tips heb jij een stressvrije kerst!

kerststress

Tip 1 Vier Kerst met mensen die je leuk vindt

Een inkoppertje natuurlijk, maar wel een belangrijk inkoppertje. Mijn gouden regel tijdens de kerstdagen is dan ook: maak er geen big deal van. Je hebt naast die 2 kerstdagen nog 363 dagen over om met elkaar door te brengen. Zo heb ik zelfs dochterlief als tip gegeven om samen met haar lief een ‘joggingbroekendag’ in te lassen. Lekker cocoonen in je joggingbroek (!) met voldoende lekkers binnen handbereik. Niets hoeft alles mag! En ik kan je vertellen dat dit extra extra lekker voelt tijdens de kerstdagen.

Bovendien is het voor gezinnen met kids een hele opgave om alle kerstdagen de verplichte nummertjes af te gaan. Ooit weleens 2 dagen achter elkaar een kinderverjaardag gevierd? Dan weet je precies waarom je tijdens kerst ook een break nodig hebt.

Tip 2 Neem alvast een dagje vrij voor Kerst

Gevalletje: ik heb mijn lesje wel geleerd. Voorbereidingen, tot de laatste seconde doorwerken resulteert in stress. Van help, ik heb een ladder in mijn panty en moet nog snel een nieuwe kopen tot mijn last minute boodschappen bij 3 verschillende supermarkten halen waar de rij vergelijkbaar is met een zomerse dag in de Efteling.

Wist je trouwens dat ons brein helemaal geen fan is van multitasken? Te veel tegelijk doen overprikkelt je brein en je raadt het al: dit levert stress op. Een dagje eerder vrij (of beter nog een paar dagen eerder) zorgt ervoor dat je in de aanloop naar de kerstdagen beter kunt plannen, wat Netflix pauzes in kunt lassen of tussendoor met een goed boek op de bank te ploffen . Dat is pas relaxed!

Tip 3 Maak het jezelf makkelijk

Veel van die stress komt toch echt door de voorbereidingen voor het kerstdiner. Stond je 2 weken geleden tijdens het optuigen van je kerstboom nog heerlijk mee te blèren met George Michael, inmiddels giert de kerststress door je lijf. Want een potje koken voor grotere groepen, dat is toch echt andere koek. En drie avonden gourmetten is wellicht ook iets teveel van het goede?

Doe zoals Mirjam doet! Kerstavond tover ik het gourmetstel tevoorschijn en gaan we lekker gourmetten met het gezin, plus eventuele aanhang van de kids. Afhankelijk van de planning vieren we een Kerstdag buiten de deur en op de dag dat er hier mensen aanschuiven staat er dit jaar een heerlijk vegetarisch menu op het programma. Wat denk je van pastinaaksoep vooraf, vegetarische Wellington als hoofdgerecht en als toetje vegan tiramisu?

Tip 4 Ga los met kerstverlichting

Psychologen zijn het er massaal over eens: nu al je kerstboom optuigen maakt je een gelukkiger mens. Want let’s face it: hoeveel ik houd van de herfst, zodra de dagen korter, donkerder, natter en kouder worden ga ik toch ook op zoek naar wat extra warmte en gezelligheid. Los van lekkere ontbijtjes met havermout, heel veel bakjes thee en lekker cocoonen met het gezin geeft die kerstversiering je dus ook een flinke geluksboost.

De verklaring hiervoor is simpel. “Het versieren van de kerstboom zorgt voor een neurologische verandering in je hersenen, waarvan je gelukkig wordt”, aldus psychologe Deborah Serani. Dit zou dan weer te maken hebben met het feit dat alles wat je uit je dagelijkse routine haalt, je zintuigen prikkelt. Is dit een leuke verandering? Dan kan zelfs sowieso simpels als het ophangen van feestverlichting een flinke dopamine boost veroorzaken. En laat dopamine nu net bekend staan als gelukshormoon. Kom maar door met die kerstlampjes! Want ongetwijfeld is er ook samenhang met kleurentherapie, wat je dan weer meer energie en een beter humeur bezorgt.

Tip 5 Relativeren kun je leren

Deze tip is voor iedereen die nogal hoge verwachtingen heeft van Kerst en van zichzelf. Been there, done that! Inmiddels heb ik  het perfecte plaatje losgelaten, want ik veranderde in de aanloop naar Kerst in een ‘terror Mirjam’. Iets met hoge verwachtingen in dit geval, want het perfecte 5-gangendiner, de perfecte kerstoutfit en de perfecte kerstversieringen zijn op zijn zachtst gezegd nogal een illusie.

Remember de panty van tip 2? Als zelfs een ladder in je panty of een iets te zoute soep instant stress oplevert dan moet je jezelf even achter de oren krabben. Want hoe perfecter het plaatje in je hoofd is, des te meer het je stoort als er iets mis gaat. Focus op de dingen de wel goed gaan (de kinderen gedragen zich voorbeeldig, net als je schoonmoeder…) en plaats je mislukking in perspectief. Is dat te zoute soepje echt zo’n probleem of duik je even het wereldwijde web op voor tips? Kortom: relativeer de boel!

Nu al de kerstboom optuigen maakt je een gelukkiger mens!

Merry Christmas!

Heb jij nog een gouden tip die niet mag ontbreken in dit rijtje met tips om kerststress te voorkomen? Sharing is caring! Deel jouw ultieme tip gerust in de reacties hieronder. 

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *