Beter slapen met Yoga Nidra

Beter slapen met Yoga Nidra

Mirjam Blanken

7 oktober 2015


Beter slapen met Yoga Nidra

Veel mensen hebben last van slaapproblemen. Kunnen niet in slaap komen of worden juist midden in nacht wakker en gaan liggen piekeren waarom ze niet in slaap kunnen komen, wat ze morgen allemaal moeten doen of proberen andere breinbrekers midden in de nacht op te lossen.

Er zijn verschillende oorzaken van niet kunnen slapen. Te laat doorgaan met werken achter de computer, een vergadering laat op de avond, intensief en kort voor het slapen toch nog even sporten, een spannende film kijken. Dit geeft allemaal prikkels waardoor je moeilijk in slapen kunt komen.

Aan deze oorzaken kun je vaak zelf al iets doen. Geen late night espresso’s of eerder stoppen met werken. Soms is er geen eenduidige oorzaak of ben je misschien heel sensitief en komen prikkels intenser binnen. ’s Avonds ontspanning in de vorm van een wandeling of Yoga Nidra voordat je gaat slapen draagt meestal positief bij.

Veel mensen die yogales volgen geven aan op de avond na de les heerlijk te kunnen slapen.

Beter slapen met Yoga Nidra

Yogaoefening ‘Aanspannen en ontspannen’

  • Een eenvoudige yogaoefening die je thuis in bed kunt doen is eerst je aandacht richten naar je ademhaling, voel de adembeweging in je lichaam.
  • Dan breng je aandacht naar je voeten en krom je tenen van je af en uitademend laat je tenen weer los.
  • Vervolgens trek je de tenen naar je toe – span aan dat ook je kuitspieren en beenspieren aangespannen zijn en laat weer op een uitademing los.
  • Breng de bovenbeen en bilspieren naar elkaar toen en leg weer terug.
  • Dan breng je aandacht naar je schouderbladen breng deze naar achter, borst goed vooruit en dan leg je schouders breed te terug – dat je de ruimte in mag nemen.
  • Aandacht naar je handen: strek je vingers weg, maak ze lang en uitademend laat je ze los. Maak stevige vuisten van je handen, span ook de spieren in je armen aan en laat weer los.
  • Adem diep in en langzaam uit en laat voor dit moment alles los.

Naast yoga heeft mindfulness meerdere technieken, waardoor mensen vaak goed kunnen slapen of als ze wakker zijn geworden en de aandacht naar de ademhaling brengen, een eenvoudige lichaamscan of wel reis door je lichaam maken en daarmee lekker in slaapvallen.

Yoga Nidra

In de yoga bestaat een hele prettige serie ‘Yoga Nidra’. De yoga Nidra is een effectieve techniek waarmee je bewust leert ontspannen – lichamelijk, emotioneel, intellectueel en intuïtief. Het brengt een fysieke (spierspanning – invloed op hele lichaam) en mentale ontspanning (burnoutklachten, snel geïrriteerd zijn, moeite met concentreren, …)

Yoga betekent hierin balans, evenwicht en Nidra betekent ‘slaap’ – gewaar zijn. Het is niet de bedoeling dat je tijdens de oefening te gaan slapen, dit kan je wel overkomen. Bij het beoefenen pendelt het lichaam en geest tussen ontspanning en halfslaap.

De Yoga Nidra heeft veel positieve effecten onder meer op concentratie, gezondheid en slaapgedrag.

Eenvoudige Yoga Nidra

Voorafgaand aan de Yoga Nidra eenvoudige losmaakoefeningen en oefeningen gericht op balans en rust brengen rechter en linker hersenhelft. Voor beginners bestaat een eenvoudige Yoga Nidra bestaand uit ondermeer een voorbereiding met ontspannende oefeningen, een sankalpa.

Ofwel een persoonlijke voornemen, een rondgang door het bewustzijn door een reis door het lichaam te maken, bewustwording van de ademhaling (teloefening), het ervaren en voelen van tegenstellingen bijvoorbeeld warm en koud. Een serie om in zijn geheel te ervaren, maar ook praktisch dat je daar onderdelen voor jezelf uit kunt halen wat goed voelt en goed doet om heerlijk te kunnen slapen.

Namasté!

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This