De voordelen van online yoga


Bend till you break?

Je hoeft niet lenig te zijn, je hoeft jezelf niet dubbel te kunnen vouwen of iedere dag volledig zen door te brengen. Yoga is voor iedereen. Het enige wat je hoeft te kunnen is ademen. Dat moet geen probleem zijn toch?

Naarmate je langer aan yoga doet, zal je lichaam steeds sterker en flexibeler worden en je geest steeds kalmer en evenwichtiger. Je leert je lichaam en geest beter kennen en erop te vertrouwen. Kortom: meer in touch met jezelf! En om het je wat makkelijker te maken om te beginnen kun je ook aan de slag met online yoga!

Wil je liever aan de slag met mediteren? Mediteren kun je leren!

De voordelen van online yoga

De voordelen van online yoga

In elke stad en dorp kun je tegenwoordig wel een yogales volgen, maar je kunt ook gewoon thuis aan de slag. Een les en leraar kunnen je bekend maken met de basis, je motiveren en inspireren en je helpen met alles waar je tegenaan loopt. Tegenwoordig ligt dit echter ook thuis binnen handbereik. Je kunt natuurlijk allerhande boeken raadplegen, maar wil je het gevoel van een echte les en leraar evenaren, breng dan eens een bezoekje aan YouTube.

Je hoeft je niet meer tegen te laten houden door het koude weer buiten, het feit dat je geen zin hebt om naar de sportschool te rijden of om gewoonweg niet te gaan omdat je vriendin heeft afgezegd. Het enige wat je hoeft te doen is je mat uitrollen en op play te drukken.

Ik wil je graag voorstellen aan twee inspirerende yogini’s die het goed doen op YouTube. Uiteraard is het aan jou welke vorm van yoga en welke leraar/lerares het beste bij jou past. De enige manier om daar achter te komen is echter uitproberen. Deze twee dames hebben mij goed op weg geholpen en doen dat nog steeds wanneer ik thuis mijn yogamat uitrol.

Tara Stiles

De yogarebel uit New York, zoals de New York Times haar noemt. Ze is oprichtster en eigenaar van haar eigen yogastudio Strala Yoga in New York. Het draait bij Tara om vrijheid en ze staat bekend om haar laagdrempelige no-nonsense benadering van yoga en meditatie. Ze volgt haar eigen weg en moedigt iedereen aan hetzelfde te doen. Haar motto: No pain, much gain. Kijk, dat klinkt al goed toch?

Je vindt haar video’s onder andere op YouTube. Ze werkt ook veel samen met andere kanalen, zoals BeFiT en LivestrongWoman. Op zoek naar meer begeleiding en structuur? Op haar blog staat een schema voor 28 dagen yoga, die je kunt volgen aan de hand van haar dvd’s.

Yoga with Adriene

Adriene Mishler, een echte Texaanse, is een professionele actrice, maar geeft daarnaast al jaren yogalessen. Haar doel is jou inspireren om authentiek te zijn, je best te doen en ‘to find what feels good’. Find what feels good staat voorop in haar lessen. Net als Tara Stiles benadrukt ze het belang van te luisteren naar je eigen lichaam en geest. Dit alles met een gezonde dosis humor, waardoor ze altijd een glimlach op je gezicht weet te brengen.

Je vindt haar video’s ook op YouTube. Voor elke gelegenheid is er wel een video te vinden, of je je nou wilt richten op gewichtsverlies, je je eerste yoga ervaring hebt of gewoon even lekker tot rust wilt komen. In haar Foundations of Yoga legt ze houdingen rustig en gedetailleerd uit en geeft ze tips en variaties, die je kunnen helpen. Geen idee waar je moet beginnen? Volg dan eens haar 30 Days of Yoga.

Goede voornemens

Je hebt net gelezen over het ervaren van de voordelen van yoga in je eigen huis. Misschien wordt het beoefenen van yoga wel één van je goede voornemens? Het jaar is bijna voorbij en een nieuw jaar strekt zich voor ons uit. Sporten of meer bewegen en meer tijd voor jezelf komen in bijna ieders lijstje van goede voornemens voorbij, ieder jaar opnieuw.

Maar plan nu niet meteen je dagen al helemaal vol met yogalessen. Wees lief voor jezelf en verwacht niet meteen het uiterste. Dit leidt uiteindelijk vaak tot teleurstellingen.

Mijn tips

  • Combineer je voornemens: meer bewegen en meer tijd voor jezelf? Yoga is hier uitermate geschikt voor, want je werkt zowel aan een sterk en flexibel lichaam als aan een kalme, evenwichtige geest. Je komt meer in contact met jezelf en je lichaam en leert te luisteren naar wat zij nodig heeft.
  • Maak het jezelf makkelijk: kies je voor yoga, laat je mat dan uitgerold liggen. Het enige wat je hoeft te doen is erop te gaan zitten of staan en te beginnen. Neem die tijd voor jezelf.
  • Accepteer hulp: je hoeft niet alles zelf te doen, ook al denk je dat soms wel. Zoek een yogaleraar die je inspireert en motiveert.
  • Do what feels good: heb lol in waar je voor kiest en sta niet teveel stil bij wat anderen ergens van vinden, of van wat jij denkt dat zij ervan vinden. Je kunt beter doen wat jij wilt, want mensen oordelen toch wel. De enige persoon waar je zeker je hele leven mee deelt ben je zelf, dus waarom zou je niet doen waar jij plezier in hebt, wat goed voelt voor jou en waar jij gelukkig van wordt? Je kunt het op z’n minst proberen toch?

Namaste!

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

BewarenBewaren


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *