Ontspannen met Satya Yoga

Ontspannen met Satya Yoga

Mirjam Blanken

6 april 2016


Ontspannen met Satya Yoga

Echte ontspanning. Bestaat dat tegenwoordig nog? Het lijkt net alsof iedereen alleen nog maar waarde hecht aan tips en trucs om sneller te werken, altijd topprestaties te leveren en jezelf maximaal te ontwikkelen. Dat klinkt niet echt relaxt, hè? Maar als je een beetje bent zoals ik, dan ben je niet bereid je ambities op te geven voor een ontspannen gevoel. Je wilt het beste van beide!

Kijk rond op het internet en je vindt weinig opties voor een leven in balans. Je bent een topprestatie aan het leveren óf goed voor jezelf aan het zorgen. Je stort je vol op je werk óf je leeft in het moment.  Maar volgens mij bestaat het één niet zonder het ander. Er is een manier waarop je al je ambities kunt vervullen en tegelijkertijd ook ontspannen blijft.

Ontspannen met Satya Yoga

Ontspannen in elke situatie

Binnen de yogafilosofie gebruiken we hier Satya Yoga voor. Satya bekent zoveel als ‘eerlijk zijn’, en dan vooral eerlijk zijn naar jezelf. Als je eerlijk bent over hoe je je echt voelt, en daar ook naar handelt, dan blijf je heel ontspannen. Zodra je niet doet wat het beste voor je is, krijg je stress. Een burn-out is in die zin ook een gevolg van heel lang niet doen wat goed voor je is.

De 3 Satya Yoga regels

Wil je ontspannen zijn in iedere situatie? Pas dan deze drie Satya Yoga regels toe:

1. Vertrouw op je intuïtie

Met jouw intuïtie kun je een stuk sneller situaties inschatten dan met je hersenen. Wil je een fantastisch leven? Leer vertrouwen op je intuïtie. Te vaak doen we nog dingen die eigenlijk niet goed voelen, en dan gaan we ons zorgen maken over wat er allemaal fout kan gaan. Dit geeft zoveel stress!

Over het algemeen weten we heel goed wat we nodig hebben en wat we beter naast ons neer kunnen leggen. Dit geldt voor wat we eten en drinken, de situaties die we toestaan in ons leven en de mensen die we tegenkomen. Ergens weten we heel goed wat het beste voor ons is.

Door naar die stem te luisteren verander je jouw leven op een hele positieve manier, maar omdat te kunnen moet je wel eerlijk tegen jezelf zijn.

Wat wil je echt? Wat past bij je? En hoe zou jij jouw dagen het liefste vullen? Hoe meer je naar je intuïtie gaat leven, hoe meer stress zal wegvallen. Je zult ook merken dat alles veel sneller lukt en je veel minder obstakels tegenkomt.

2. Focus óók op het positieve

Niemand kent je zo goed als jij jezelf kent. Maar er komt een moment dat je te veel focust op jouw negatieve kanten. Je hebt hoge verwachtingen, wilt de dingen graag goed aanpakken en door deze mindset leg je veel druk op jezelf. Terwijl dit helemaal niet nodig is!

We zijn geneigd alle negatieve punten van onszelf enorm uit te vergroten ten opzichte van het positieve. En dit is niet eerlijk want iedereen is wel ergens goed in! Door alleen naar de negatieve kanten te kijken creëer je veel onnodige stress.

Wil je objectiever zijn? Schrijf dan iedere avond minstens 3 dingen op die goed zijn gegaan. Zo creëer je een overzicht van al jouw positieve kanten. Op de momenten dat je dan erg negatief denkt, pak je dat overzicht erbij en herinner je al jouw goede kwaliteiten. Je krijgt zo meer zelfvertrouwen waardoor je ook in uitdagende situaties ontspannen kunt blijven.

3. Heb geduld met jezelf

Er is wat mij betreft niets moeilijker dan geduld hebben. Maar je leven wordt zo veel meer relaxt als je dit kunt! Hoe zou het zijn als je jezelf niet continu onder druk zet? Zou je dan niet veel helderder kunnen denken, veel sneller en accurater kunnen handelen?

Leer erop vertrouwen dat je weet wat je moet weten op het moment dat het nodig is. Dit is best heel eng in het begin. Kun je zo maar loslaten? Zo maar niet meer denken aan waar jij je zorgen over maakt? Het antwoord is: Ja, maar met een beetje oefening.

Geduld hebben met jezelf, door te vertrouwen dat jouw ’toekomstige ik’ alles uitstekend aanpakt, kun je leren.

En vertrouw op jezelf

Stel: bij jouw favoriete sportschool zijn ze net begonnen met nieuwe groepslessen, maar je hebt nog nooit op die manier getraind. Durf je er dan op te vertrouwen dat het wel goed komt zodra je in de zaal staat? Of ga je aan jezelf twijfelen? Met een beetje geduld en het vertrouwen dat je het kunt, weet ik zeker dat je er een hele goeie work-out van maakt! Zelfs als alles niet direct lukt.

Door de basis van Satya Yoga te beoefenen in jouw dagelijks leven kom je dichterbij jezelf te staan. Kost het tijd en moeite? Absoluut! Maar je zult merken dat het toepassen van deze regels steeds makkelijker wordt. Je intuïtie volgen, jouw positieve kwaliteiten zien en geduld hebben zijn allemaal dingen die je kunt leren. Hierdoor kun je steeds gemakkelijker je rust bewaren en wordt jouw leven steeds leuker!

Namaste!

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

BewarenBewaren


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This