Thuis trainen: zo maak je jouw eigen fitnessruimte thuis!


Thuis trainen: zo maak je jouw eigen fitnessruimte thuis!

Home zweet home! Naast mijn dagelijkse wandeling in de buitenlucht en mijn wekelijkse yoga practice vind ik een paar keer per week mijn spierballen trainen namelijk ook belangrijk. En wist je dat krachttraining onder andere je houding kan verbeteren? Spoiler alert: voor een goede workout heb je niet veel ruimte nodig waardoor een eigen sportschool thuis binnen handbereik ligt. Ik heb wat tips and tricks op een rijtje gezet om jouw eigen home gym te creëren. Let’s do this!

Hoeveel ruimte heb je nodig?

Gevalletje ‘been there, done that’. Oftewel: al mijn spullen voor een workout telkens verslepen naar de woonkamer en meubels aan de kant schuiven. Naast dat dit een fijne warming-up is, is de woonkamer in mijn geval verre van handig. Stap 1 is dus ook een ruimte of hoek in huis vinden waar je jouw eigen gym(metje) kunt creëren.

Wat heb je nodig?

Dit is natuurlijk heel persoonlijk, aangezien iedereen weer andere plannen heeft met thuis trainen. Een goede mat, een springtouw en verschillende gewichten zijn eigenlijk wel de basis. Wanneer je wilt gaan voor een echte sportschool thuis dan kun je ook denken aan een loopband, een crosstrainer, een hometrainer en/of een roeiapparaat. Of wat denk je van een boksbal?

Zorg voor de juiste ondergrond

I confess! Mijn yogamat is mijn go to voor oefeningen op de grond. Maar als ik eerlijk ben is deze vaak wat te klein om echt lekker te kunnen trainen. Daarnaast is het handig als eventuele onderburen geen last hebben van jouw workout.

Om het geluid te dempen, je vloer te beschermen en op een goede ondergrond te trainen kun je rubberen matten neerleggen. Deze zogeheten puzzelmatten zijn gemakkelijk aan elkaar te bevestigen en ook nog eens goed schoon te houden.

Last but not least…

  • Make it your own! Hang bijvoorbeeld motiverende spreuken aan de muur. Kortom, zorg ervoor dat jouw home gym een plek is waar je graag bent.
  • Een oppeppend muziekje op de achtergrond doet wonderen voor je workout. Maak een playlist aan in Spotify en zorg voor een goede bluetooth box. Zweet je net iets harder van!
  • Een grote spiegel ophangen is een must. Op deze manier kun je goed zien of je de oefeningen goed uitvoert en zo kun je blessures door een verkeerde uitvoering voorkomen.
  • Kijk eens kritisch naar de verlichting in de ruimte. Ga je naast een flinke workout de ruimte ook gebruiken voor yoga en meditatie? Dan kan het handig zijn om te kiezen voor dimbaar licht.

Get your move on!

Liefs Mirjam


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *